عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با سی ان ان گفت: وضعیت در افغانستان نگران کننده است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با سی ان ان گفت: وضعیت در افغانستان نگران کننده است.  وی گفت: پاکستان خواهان صلح در افغانستان است، افغانی ها در ۲۵ سال گذشته فداکاری های زیادی کرده اند و افغانستان ممکن است با تروریسم روبرو شود.
وی افزود: افغانستان نمی تواند توسط نیروهای خارجی کنترل شود، همچنین نمی توان پیش بینی کرد که در افغانستان چه اتفاقی می افتد. زیرا صلح در منطقه با مردم افغانستان مرتبط است و طالبان می خواهند در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند، صلح در افغانستان به نفع منطقه خواهد بود.

      عمران گفت: زنان افغانی قوی هستند و خودشان حقوق خود را خواهند گرفت. ترس از هرج و مرج و مشکلات پناهندگان در افغانستان وجود دارد، طالبان برای زنده ماندن به کمک بین المللی نیاز دارند و ما باید طالبان را تشویق کنیم.

       وی گفت: افغانستان در یک مقطع حساس قرار دارد، اگر افغانستان اشتباه کرد، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

       وی افزود: زنان افغان به موقع به حقوق خود دست خواهند یافت. این اشتباه است که فکر کنیم کسی می تواند از خارج بیاید و به زنان افغانی حقوقی را بدهد.

       نخست وزیر پاکستان گفت: از زمان حمله طالبان به افغانستان با رئیس جمهور ایالات متحده مذاکره ای صورت نگرفته است و با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماسی نگرفته است. وی فردی بسیار مشغول است.

       عمران خان گفت: اگر من در زمان ۱۱ سپتامبر نخست وزیر پاکستان می بودم، اجازه حمله آمریکا به افغانستان را نمی دادم. ما روابط عادی با آمریکا را می خواهیم.

      وی گفت: ایالات متحده هرگز نفهمیده است که شبکه حقانی چیست و دلیل بی اعتمادی به پاکستان نادانی ایالات متحده در صحنه است.

      وی در ادامه گفت: صلح پس از ۴۰ سال به افغانستان بازگشت، بدلیل حمایت ایالات متحده، پس از ۱۱ سپتامبر، پاکستان با مشکلات زیادی روبرو شده است. با وجود در اتحاد بودن پاکستان و آمریکا، ایالات متحده ۴۸۰ حمله بدون سرنشین به پاکستان انجام داد. پاکستان در جنگ با تروریسم فداکاری های زیادی کرده است.

      وی در پایان گفت: قبایل حقانی در افغانستان زندگی می کنند، حقانی ها مجاهد هستند و علیه اتحاد جماهیر شوروی جهاد کردند. ایالات متحده ۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است.   

 توضیح:

      براساس گزارش روزنامه نوای وقت ۲۴ شهریور، ایالات متحده از پاکستان خواسته است تا دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناسد، مگر اینکه طالبان حقوق زنان را به رسمیت بشناسد و به کسانی که می خواهند از افغانستان خارج شوند اجازه خروج دهند.

      از سوی دیگر براساس گزارش همین روزنامه در ۲۴ شهریور، طالبان اعلام کرد: اعتراض به حقوق زنان پذیرفته نمی شود و از  حمایت کنندگان، از جمله پاکستان تشکر و قدردانی می کنیم.

      مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان گفت: از همه کشورها از جمله پاکستان و قطر برای کمک هایشان قدردانی می کنیم. ما با آن ها همکاری خواهیم کرد.

      وی در گفتگو با رسانه ها در کابل گفت: کمک از ازبکستان دریافت شده است و برخی از کشورها کمک را مشروط به خواسته های خود کرده اند.

      وی گفت: ما خواهان روابط خوب با همه کشورها هستیم، اما تحت فشار هیچ کشوری قرار نخواهیم گرفت و اعتراض برخی از کشورها برای حقوق زنان غیرقابل قبول است.

      وی افزود: به قدرت های جهانی گفته ایم در امور داخلی ما دخالت نکنید، ما به وعده های خود عمل خواهیم کرد. اگر توافقات انجام شده توسط دولت قبلی به نفع منافع ملی باشد، ادامه خواهند یافت، اما این توافقنامه ها نباید با ایدئولوژی و دین ما در تضاد باشند.

لینک درخواست آمریکا از پاکستان: https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/۲۰۲۱-۰۹-۱۵/page-۱/detail-۱۸

لینک پاسخ طالبان به کشورهای غربی: https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/۲۰۲۱-۰۹-۱۵/page-۱/detail-۱۹

کد خبر 11020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =