پیر نورالحق قادری، وزیر امور مذهبی پاکستان به دلیل امتناع از صدور روادید به موقع عزیمت، برای زائران پاکستانی که در انتظار عزیمت به زیارتگاه" اجمیر شریف" جهت شرکت در جشن تولد خواجه معین الدین، صوفی بزرگ شبه قاره در زیارتگاه مذکور هستند، علیه دولت مودی، نخست وزیر هند به شدت انتقاد کرد.

براساس جزئیات این گزارش، پیر نورالحق قادری، وزیر امور مذهبی پاکستان، دولت مودی را به دلیل عدم صدور ویزا برای بازدیدکنندگان پاکستانی مورد انتقاد قرار داده و گفت: سفارت هند از ما خواسته است که آماده عزیمت به زیارتگاه" اجمیر شریف" باشیم، اما مانند گذشته، سفارت هند در پاکستان همزمان با عزیمت زائران، از صدور ویزا امتناع ورزید. این در حالی است که زائران پاکستانی برای زیارت مرقد خواجه معین الدین اجمیر شریف به تمام دستورالعمل های دولت هند عمل کردند. پیر نورالحق قادری روند عدم صدور روادید با وجود اجرای تمام شرایط از جمله پروتکل های بهداشتی را نامفهوم خواند و گفت: دولت هند احساسات مذهبی مسلمانانی را که قصد زیارت حرم مطهر حضرت خواجه معین الدین چشتی را داشتند جریحه دار کرد و این بدرفتاری و نقض عهد از سوی دولت هند، نسبت به زائران پاکستانی در سطح وزارت امور خارجه بررسی خواهد شد. وی گفت: پاکستان همیشه برای زائران هندو و سیک هندی روادید صادر کرده است تا هماهنگی بین ادیان را افزایش دهد ولی دولت هند به بهانه کرونا، پروتکل زیارتی بین دو کشور را در زمان عزیمت زائران پاکستانی، نقض کرد. پاکستان برای زائران هندو و سیک با رعایت هماهنگی و تحمل مذهبی، علیرغم تحریم های شدید در دو سال گذشته، ویزا صادر کرد، اما به دلیل سهل انگاری و سستی سفارت هند در لاهور، صدها زائر که از مناطق دور دست به لاهور آمده بودند دچار ناراحتی روحی شدند. (روزنامه پاکستان، نوای وقت)

توضیح: زائران پاکستانی از جمله تعدادی از اهل سنت بریلوی، معتقد به صوفی ها و نظام خانقاهی، هر ساله جهت حضور در جشن تولد خواجه معین الدین چشتی در زیارتگاه منطقه " اجمیر شریف" به هند می روند، اما براساس گزارش برخی از مطبوعات پاکستان هر سال دولت هند برای آن ها مشکلاتی را ایجاد می کند از جمله مشکلات؛ عدم صدور روادید زیارتی و یا دستگیری و بازجویی برخی از زوار به اتهام جاسوسی می باشد.

کد خبر 11549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =