"معیر بار آشر"، اسلام شناس اسراییلی اخیرا کتابی با عنوان یهودیان در قرآن در انتشارات "آلبن میشل"به رشته تحریر در آورده است. وی همچنین رئیس دپارتمان زبان و ادبیات عربی دانشگاه اورشلیم (بیت المقدس) می باشد که مدت ها مدیریت "موسسه بن زیوی" فعال در زمینه مطالعه جامعه یهودیان در کشورهای شرقی را عهده دار بوده است.
هفته نامه لوپوئن به همین بهانه مصاحبه ای با وی انجام داده که در بخشی از این مصاحبه زمانی که از وی سوال می شود چرا مسلمانان تا بدین حد نسبت به یهودیان رفتاری متخاصمانه دارند، وی در پاسخ می گوید: حتی قبل از تاسیس حکومت اسراییل نیز اسلام با یهودیان مشکل داشته است. در آیه 29 سوره 9 قرآن (کریم) آمده است که باید با یهودیان همانند سایر غیر مسلمانان جنگید تا با [کمال] خواری به دست خود جزیه دهند ... حتی حدیثی می گوید که در روز محشر یهودیان باید در پشت درختان و صخره ها خود را پنهان سازند.
این خصومت آشکار می تواند ریشه در در درگیری های (حضرت) محمد (ص) با قبایل یهودی یثرب داشته باشد اما به نظر من دلایل آن عمیق تر می باشد. در واقع یهودیان برترین دشمنان اعتقادی محسوب می شوند زیرا آن ها نخستین افرادی می باشند که حقیقت دین توحیدی را دریافتند. هدف اسلام نیز شکستن این برتری است. البته یهودیان قوم برگزیده می باشند اما از نظر قرآن آن ها پیام الهی را تحریف کردند و به همین دلیل و دلایل دیگر آن ها از این برگزیدگی کنار گذاشته شدند. از همین رو قرآن برای رها شدن از این برتری یهودیان ابراهیم (ع) را بنیانگذار دین توحیدی معرفی می کند و او را اولین کسی می داند که نخستین بت ها را شکست و نخستین معبد توحیدی را (در مکه که مسلمانان بدان وابسته اند) بنا نهاد. از همین رو اگر چه این درست است که اسلام پس از مسیحیت و یهودیت آمده است اما با این روش که اسلام خود را به (حضرت) ابراهیم (ع) متصل می سازد، مقدم بر این دو دین می شود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد این که اسلام چه چیزی هایی را از یهودیان گرفته است، می گوید: ابتدا جهت نماز (قبله) مسلمانان مکه بود بعدا به اورشلیم (بیت المقدس) تغییر یافت اما پس از آن که روابط مسلمانان با یهودیان رو به وخامت گذاشت، مجددا قبله مسلمانان به مکه تغییر یافت. سوای این موضوع حرام و حلال غذایی، قوانین روزه و ... به آیین یهود بسیار نزدیک است. وانگهی قبل از آن که مسلمانان در ماه رمضان روزه بگیرند در روز عاشورا که روز دهم ماه محرم بود را نیز روزه می گرفتند که نزدیک به همان روز یوم کیپور یهودیان می باشد که معادل روز دهم ماه تیشری (نخستین ماه از سال عبری – م) می باشد. شباهت های زیادی بین تورات و عهد جدید و قرآن وجود دارد و به طرز محسوسی تاثیر آن ها بر قرآن دیده می شود. در همین حال باید دانست که قرآن هیچ گاه به طور مستقیم از آن ها یاد نمی کند بلکه بخش هایی از آن را به کار می برد زیرا بر خلاف مسیحیت که نقش کتاب (تورات) را به رغم تفسیر متفاوت می پذیرد اما مسلمانان بر این باورند که اگر چه تورات کتاب آسمانی است اما دستخوش تحریف شده و از همین رو نمی توان عبارت آن را عینا مورد استفاده قرار داد.
این اسلام شناس اسراییلی در مورد این که آیا یهودیان در نگاه سنی ها و شیعیان وضعیت مشابهی دارند یا نه، می گوید: در مقایسه با سنی ها شیعیان با یهودیان مناسبات پیچیده تری دارند. نزد شیعیان سنتی است که بر أساس آن اسراییلی واقعی آن ها هستند. در واقع آن ها نیز مانند یهودیان فکر می کنند در مقایسه با سایر مذاهب و حتی سایر مسلمانان قوم برگزیده می باشند ...
وی در خصوص این سوال که آیا در قرآن صحبتی از کشتن یهودیان شده است یا نه، می گوید: برخی از آیات قرآنی از خشونت علیه غیر مسلمانان صحبت می کند اما نمی توان گفت که قرآن فرمان کشتن یهودیان را می دهد.
نظر شما