برگزاری هم اندیشی بین المللی مدارس امام خطیب و آموزش دینی در ترکیه

هم اندیشی بین المللی مدارس امام خطیب و آموزش دینی در ترکیه در هفتادمین سال فعالیت این مدارس با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این هم اندیشی پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه نیز سخنرانی کرد.

هم اندیشی بین المللی مدارس امام خطیب و آموزش دینی در ترکیه در هفتادمین سال فعالیت این مدارس با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این هم اندیشی پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه نیز سخنرانی کرد.

سخنران افتتاحیه این هم اندیشی که با همکاری وزارت آموزش ملی، مرکز بین المللی مطالعات فرهنگی استانبول و انجمن فارغ التحصیلان امام خطیب برگزار شد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود.

وی در سخنان خود با قرائت شعری احساسی در تمجید از فارغ التحصیلان مدارس امام خطیب، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این هم اندیشی برای جامعه امام خطیب، کشور، ملت و همه بشریت، سودمند باشد. وی همچنین از مهمانان و استادان خارجی به خاطر مشارکت آنها در این هم اندیشی قدردانی کرد.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدارس امام خطیب، که بعد از ۲۸ فوریه (کودتای نظامی ۱۹۹۷) با خطر تعطیلی مواجه شده بود، از محبوب ترین موسسات آموزشی در کشور بوده است، گفت: در اوایل شروع کار دولت ما، تعداد دانش آموزان مدارس امام خطیب از ۶۶۰ هزار نفر به ۶۴ هزار نفر کاهش یافته بود. اما اکنون به ۱ میلیون و ۴۱۵ هزار نفر رسیده است. نسبت کل تعداد دانش آموزان امام خطیب در مقاطع متوسطه و دبیرستان به ۱۴درصد افزایش یافته است. این بهترین نشانه اقبال خانواده ها و دانش آموزان نسبت به این مدارس است. حتی اگر برخی ها مدام با شیطنت های مختلف سعی در بدنام کردن این مدارس داشته باشند، باز نمی توانند مانع علاقه ملت ما نسبت به این مدارس شوند.

اردوغان افزود: با از بین رفتن ضریب بی عدالتی (سهمیه کنکور)، میزان موفقیت دانش آموزان مدارس امام خطیب در امتحانات دانشگاهها روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال ۳۸۷ نفر در هر هزار پذیرفته شده در امتحانات ورودی دانشگاهها در سال ۲۰۲۱ و ۵ هزار و ۹۳۳ نفر از ۲۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهها در این سال از میان مدارس امام خطیب بوده اند. همچنین بیش از ۳۱ هزار نفر از ۱۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل را تحصیل کردگان این مدارس تشکیل می دهند. تعداد پذیرفته شدگان فارغ التحصیلان مدارس امام خطیب در ۱۰۰ رتبه برتر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۶۳ درصد افزایش نشان می دهد. فارغ التحصیلان این مدارس علاوه بر موفقیت در امتحانات ورودی دانشگاهها، در مسابقات علمی که از سوی  توبیتاک،  تکنوفست و سایر مؤسسات علمی و فناورزی برگزار می شود، در زمینه های علوم، فناوری و زبان خارجی رتبه های درخشانی به دست آورده اند که نشاندهنده افزایش درصد موفقیت این مدارس است.

اردوغان با بیان اینکه شهرت مدارس امام خطیب در سالهای اخیر از مرزها فراتر رفته است، گفت: از پاکستان تا بنگلادش و مالزی، از ما در مورد این مدارس اطلاعات درخواست می شود.

اردوغان با بیان اینکه ۱۲۰۰ دانش آموز خارجی از بیش از ۸۹ کشور جهان در مدارس امام خطیب در مقاطع متوسطه و دبیرستان تحصیل می کنند، گفت: با مشخص شدن نقش مدارس امام خطیب در مبارزه با سازمان های تروریستی مانند فتو، داعش، الشباب و بوکوحرام که از استثمار دین تغذیه می کنند، این تعداد افزایش نیز خواهد یافت.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تعداد دانش آموزان دختر در این مدارس اظهار داشت: مدارس امام خطیب نه تنها در جلوگیری از سازمان های تروریستی بلکه در افزایش میزان تحصیل دختران در جهان اسلام نیز نقش موثری ایفا می کند. وی افزود: میزان دانش آموزان دختر در مدارس امام خطیب، که در سال ۱۹۹۰ تنها ۲۳.۵ درصد بود، از سال ۲۰۱۶ هر سال با نسبت ۵۳ درصد ادامه یافته است. همچنین، پروژه حفظ قرآن کریم، که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است، همگام با آموزش رسمی، بخش مهمی از نیازهای آموزشی کشور را برآورده می کند. در حال حاضر در ۱۹۴ مدرسه امام خطیب در مقطع متوسطه (راهنمایی) هجده هزار و ۵۳۶ دانش آموز در این پروژه مشاکرت داشته اند و این فرصت را پیدا کرده اند که بدون از دست دادن حتی یک سال و بدون دور ماندن از محیط مدرسه موفق به حفظ قرآن کریم شوند. در چهارچوب این پروژه تقریبا ۳ هزار نفر از فرزندان ما، از جمله نوه خودم، حفظ قرآن را به پایان رسانده و گواهینامه خود را دریافت کرده اند."

اردوغان با تأکید بر اینکه نگاه به مدارس امام خطیب به عنوان مدارس حرفه ای که صرفا امام و موذن تربیت می کنند، رویکردی اشتباه و ناقص خواهد بود، گفت: دلیل اینکه این مدارس از سوی مردم ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند این است که آنها نسلهایی با ایمان، با اخلاق، وطن پرست، وفادار به ارزشها، سخت کوش، آرمان گرا و با اعتماد به نفس بالا تربیت می کنند. با نگاهی به تاریخ ۷۰ سال گذشته این مدارس می بینیم که جوانانی که همواره به کشور و ملت خود فداکار بوده اند از این مدارس فارغ التحصیل شده اند. این مدارس شخصیتهای مانند دادستان شهید محمت سلیم کراز را که در راه تجلی حق و عدالت جان خود را فدا کرد، تربیت کرده است. این مدارس عالم، دکتر، مهندس، حافظ قرآن، قاضی، وکیل، مدیر، تاجر، سیاستمدار، وزیر، نخست وزیر و رئیس جمهور تربیت کرده است اما هیچ خائنی که یک گلوله به طرف مردم خود شلیک کند، تربیت نکرده است. به همین دلیل است که کسانی که ذهن و اراده خود را به شارلاتان پنسیلوانیا (فتح الله گولن) اجاره داده اند، در همکاری با کودتاچیان ۲۸ فوریه با مدارس امام خطیب دشمنی کردند.

در ادامه مراسم گشایش این هم اندیشی دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه نیز سخنانی ایراد کرد. وی با بیان اینکه آرمان امام خطیب برای این سرزمین دارای اهمیت تاریخی است، گفت: مدارس امام خطیب حالت نهادینه شده برای شناخت تاریخ، ایمان و تعالی مقدسات و آینه درخشان تاریخ و تمدن ریشه دار و یکی از محکم ترین پایه های انتقال مطمئن ارزشهای منابع تمدن ما به آینده است.

دکتر ارباش افزود با نگاهی به روند تاریخی مدارس امام خطیب، جستجوی هویت خود توسط یک ملت، تلاش برای حفظ ریشه های معنوی، ایثار و پشتکار را می بینیم که مدارس امام خطیب در این روند با عبور از مشقات، سختی ها حزن ها و اندوهها از آن سربلند بیرون آمدند و شاهد هیجان، ایمان و صداقت مردم ما بوده اند. وی گفت: خدا را سپاس می گوییم که مدارس امام خطیب با هزاران مدرسه و صدها هزار دانش آموز، منشاء امید برای حال و آینده ملت ما هستند.

ارباش با بیان اینکه مدارس امام خطیب با ساختار، برنامه درسی و فارغ التحصیلان خود از جمله سنگ بناهای ترکیه هستند، اظهار داشت: این مدارس نه تنها مراکز آموزش علوم، حکمت و هنر هستند، بلکه مدارس شخصیت و عرفان نیز هستند. این که علوم دینی و علوم مثبت با هم و در چارچوب روش شناختی ارائه شوند، امتیاز ویژه ای است. این امتیاز که گذشته و حال اخیر ما را شکل داده اند، فرصتی برای بازسازی آینده ما در محور ارزشهای تمدنی ما نیز هست. بنابراین، خدمت به نسل امام خطیب و آماده سازی آنها برای آینده به بهترین شکل ممکن برای ما یک مسئولیت تاریخی است. در این فرایند، قبل از هر چیز باید ایده آل کسانی را که دل به امام خطیب بودن و امام خطیب ماندن می دهند، زنده نگه داریم. ما باید دلایل توجه مردم نسبت به امام خطیب را بفهمیم و سعی کنیم این نیاز اساسی را به موثرترین و کارآمدترین روش برآورده کنیم. باید با حفظ توازن رابطه کمیت و کیفیت، تقویت ابزارهای فکری و جسمی، آرمان امام خطیب را به آینده منتقل کنیم. برای تحقق این امر، همکاری موسسات آموزش و خدمات دینی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه خاطر نشان کرد که در سی و پنجمین نشست مشورتی مفتی های استانها با روسای دانشکده های الهیات/علوم اسلامی با عنوان "فرصت ها/راهبردهای همکاری دیانت-الهیات در روشنگری دینی جامعه" مذاکراتی انجام دادیم. در این مذاکرات، با اداره کل آموزش دینی وزارت آموزش ملی و مفتی های استانها، مسائل مربوط به "فرصت های همکاری دیانت - وزارت آموزش ملی مورد بحث قرار گرفت.

ارباش با بیان اینکه طرفین با تأسیس کمیسیونی متشکل از نمایندگان دیانت – الهیات و اداره کل آموزش دینی موافقت کردند، گفت: سازمان امور دیانت همیشه حامی تلاش برای پرورش نسل هایی با ذهن و وجدان آزاد و اعتقاد قوی است.

در این مراسم رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، محمود اوزر وزیر آموزش ملی، علی یرلی کایا استاندار استانبول، برخی از معاونان حزب عدالت و توسعه و مربیان و دانش آموزان حضور داشتند.

منبع: پایگاه رسمی سازمان دیانت ترکیه

سید ترابی 

کد خبر 11903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =