وزارت کشاورزی: ذخیره گندم در کشورآغاز شده است

این بیانیه توسط فردوسی فکرت زاده رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی زیر نظر وزارت کشاورزی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری نوح چیخان مورخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲، مطابق ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ذخایر گندم قبل از فصل جدید کشت غلات در آذربایجان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری نوح چیخان، این بیانیه توسط فردوسی فکرت زاده رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی زیر نظر وزارت کشاورزی اعلام شد. به گفته وی، ذخایر گندم کشور دو برابر کارخانه های آرد است: ذخایر غذایی دیگری نیز وجود دارد. آذربایجان در مجموع ۱.۳ میلیون تن گندم وارد می کند. این به معنای وابستگی ۴۰ درصدی به واردات از نظر تعادل کل ذخایر گندم است.

 این در حالی است که میزان وابستگی به واردات به دلیل نیاز صنعت فرآوری آرد بیشتر است. در حال حاضر ۷۵ درصد گندم فرآوری شده در صنعت فرآوری آرد ما از منابع وارداتی تامین می شود. حجم این طور متوسط ​​۱.۳ میلیون تن می باشد.

در سال ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت های موجود در بازار جهانی، واردات کشور تا حدودی کاهش می یابد. ما انتظار داریم مشکلات واردات، فرآوری‌های آرد ما را به سمت تولید داخلی سوق می‌دهد.

ما در منطقه ای قرار داریم که بزرگترین صادرکنندگان گندم جهان را در خود جای داده است. امروز ۹۵ درصد گندم وارداتی آذربایجان از روسیه انجام می شود. خرید گندم از روسیه مقرون به صرفه ترین مدل برای تولیدکنندگان است. قیمت های اعمال شده توسط روسیه برای صادرات گندم کمتر از قیمت سهام است.

تولیدکنندگان روسیه را بهترین منبع تامین می دانستند. کشاورزان ما با گندمی که تولید می کنند دام های خود را تامین می کنند. یعنی محیطی ایجاد شده بود تا کشاورزان ما به دنبال آسیاب و فرآوری ها کشاورزی نباشند. اما دوران جدید چالش جدیدی دارد.

وی نکات کلیدی برای کاهش واردات گندم به کشور را بیان کرد: برای این کار، ما فقط باید مزارع بزرگ غلات را بسیج کنیم. گاهی می گویند در ۵۰۰ هزار هکتار مزارع گندم می کاریم. چرا ما نمی توانیم خودمان را خودکفا کنیم؟ روسیه، اوکراین، قزاقستان، استرالیا و کانادا غلات را به جهان صادر می کنند. میانگین ساختار اراضی این کشورها به گونه ای است که در استرالیا سطح زیر کشت از ۴۰۰۰ هکتار شروع می شود. در روسیه غلات به طور متوسط ​​در ۱۰۰۰ هکتار کشت می شود. مزارع غلات باید بزرگ باشند. ویژگی های محلی صنعت غلات ما این است که در سال ۱۹۹۶-۱۹۹۸ اصلاحات ارضی را مطابق با اصل عدالت اجتماعی انجام دادیم. متوسط ​​سطح زیر کشت غلات در کشور ۱.۸۵ هکتار است. از این رو در ایجاد مزارع بزرگ غلات شاهد هدف راهبردی هستیم. دولت برای ایجاد مزارع بزرگ غلات علاقه مند است.

https://nuhcixan.az/news/iqtisadiyyat/65166-kend-teserrufati-nazirliyi-olkede-bugda-ehtiyatlari-formalasib

کد خبر 12504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =