تلاش دولت مرکزی پاکستان برای صلح با طالبان محلی

پس از تصرف کابل بدست گروه طالبان افغانستان که به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور منجر شد دولت پاکستان بار دیگر با حملات خشونت بار طالبان محلی در مناطق قبایلی این کشور روبرو شده است این طور به نظر می رسد که تحریک طالبان پاکستان که از دل طالبان افغانستان بوجود آمده است جان تازه ای به خود گرفته اند و برای امتیاز گیری، نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان را در مناطق قبایلی هدف قرار می دهند.

پس از تصرف کابل بدست گروه طالبان افغانستان که به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور منجر شد دولت پاکستان بار دیگر با حملات خشونت بار طالبان محلی در مناطق قبایلی این کشور روبرو شده است این طور به نظر می رسد که تحریک طالبان پاکستان که از دل طالبان افغانستان بوجود آمده است جان تازه ای به خود گرفته اند و برای امتیاز گیری، نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان را در مناطق قبایلی هدف قرار می دهند. هر چند ارتش پاکستان عملیات های نظامی برای سرکوبی شورش طالبان محلی را در مناطق قبایلی بویژه در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی آغاز کرده است اما این عملیات ها تاکنون نتیجه مثمر ثمری نداشته است زیرا که هر از چند گاهی عملیات های کمین طالبان محلی باعث مرگ ده ها تن از سربازان ارتش پاکستان شده است.

حالا چند ماهی است دولت مرکزی و حاکمیت پاکستان یعنی ارتش سعی می کنند با کمک گرفتن از طالبان افغانستان گروه تحریک طالبان پاکستان را مهار کنند.

دولت پاکستان در نظر دارد هیأتی از علمای دینی را برای پادرمیانی و گفتگو با تحریک طالبان پاکستان در مورد تمدید آتش‌بس به افغانستان اعزام می‌کند.

این تصمیم پس از شکست تلاش جرگه قبایلی پاکستان پس از گفتگو با هئیت تحریک طالبان پاکستان در کابل برای تمدید آتش بس گرفته می شود.

منابع می گویند این هیئت 13 نفره شامل علمای مدارس برجسته کشور هستند و تا چند روز دیگر از پایتخت افغانستان بازدید خواهد کرد.

مفتی تقی عثمانی؛ از شخصیت های طراز اول جریان دیوبندی، رهبری این هیئت مذهبی که شامل علمای خیبر پختونخوا با روابط قوی با شبکه حقانی است بر عهده دارد.

این هیئت با رهبران تحریک طالبان پاکستان رو در رو در کابل دیدار خواهند کرد. گفته می شود سراج الدین حقانی وزیر داخله موقت دولت طالبان در افغانستان برای مؤثرتر ساختن آتش بس نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

این هیأت تلاش خواهد کرد تحریک طالبان پاکستان را متقاعد کند که تا از جهاد علیه دولت مرکزی و ارتش خودداری کند .

به گفته مریم اورنگزیب؛ وزیر اطلاعات پاکستان، روند مذاکرات کنونی از حمایت رهبران سیاسی و ژنرالهای ارتش برخوردار است، اما بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه می گویند که دولتمردان و حاکمیت باید نظر پارلمان را برای عملی ساختن روند صلح با طالبان محلی به خود جلب کند.

هر چند سخنگوی ارتش پاکستان از بیان جزییات روند آشتی با طالبان محلی خودداری می کند اما از سوی دیگر به عملیات های نظامی علیه طالبان محلی در مناطق قبایلی ادامه می دهد. این طور به نظر  می رسد که دامنه تحرکات طالبان محلی تاکنون محدود به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی بوده است و این گروه نتوانسته است در مناطق دیگر پاکستان دست به حملات ایذایی و تروریستی زنند.

روزنامه جنگ / روزنامه داون / روزنامه مشرق  

لینک خبر: https://mashriqtv.pk/latest/239719/

کد خبر 12582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =