بیانیه امضا شده بین آذربایجان و ازبکستان روابط را به سطح جدیدی ارتقا می دهد

سفر دولتی الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به ازبکستان، مبنای مرحله جدیدی در توسعه روابط دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری "Modern.az" مورخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲، مطابق ۴ تیر ۱۴۰۱، سفر دولتی الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به ازبکستان، مبنای مرحله جدیدی در توسعه روابط دو کشور است. در چارچوب این سفر، مذاکرات گسترده ای در مورد فعالیت های اقتصادی متقابل، روابط بین ساختارهای تجاری، امنیت، توانمندی های دفاعی، ابتکارات سیاست خارجی، تعمیق همکاری ها در سازمان های بین المللی و موضوعات دیگر انجام شد.

ایده‌ها، اهداف و برنامه‌ های روشن در تمامی زمینه‌های همکاری دو کشور دوست، برادر و شریک بیان و نقشه راه راهبردی تعریف شد. نظرات بیان شده در دیدار سران کشورها حاکی از آن است که توسعه روابط دیپلماتیک که تقریباً از سه دهه پیش وجود داشته است، تقویت این مشارکت را ممکن ساخته و تضمین می کند.

در جریان سفر رئیس جمهور آذربایجان به ازبکستان در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲، امضای حدود ۲۰ سند از جمله بیانیه تعمیق مشارکت راهبردی و گسترش همکاری های همه جانبه، زمینه را برای مرحله کیفی جدیدی در روابط ایجاد کرد.

تعمیق مشارکت راهبردی نیز از نظر حمایت از کشورهایمان در عرصه جهانی در سطح سازمان های بین المللی در تمامی موضوعات مورد علاقه ملی حائز اهمیت است. به طور کلی، آذربایجان و ازبکستان روابط نزدیکی در سازمان ملل متحد، سازمان کشورهای ترک، کشورهای مشترک المنافع، سازمان امنیت و همکاری اروپا، جنبش عدم تعهد و سایر سازمان های بین المللی دارند. باید به حمایت قاطع و بی چون و چرای تاشکند از تمامیت ارضی آذربایجان اشاره کرد. ازبکستان همواره از موضع عادلانه آذربایجان در مناقشه سابق قره باغ حمایت کرده است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس غیررسمی شورای همکاری کشورهای ترک زبان در ۳۱ مارس ۲۰۲۱، آزادی قره باغ و احیای عدالت تاریخی را به آذربایجان تبریک گفت. شوکت میرضیایف در اجلاس هشتم شورای همکاری کشورهای ترک زبان در استانبول در نوامبر همان سال گفت که با هزینه ازبکستان مدرسه بزرگی در فیضولی ساخته خواهد شد. در حال حاضر کار در این راستا آغاز شده است.

گسترش همکاری آذربایجان و ازبکستان در مرحله جدید از نظر تسریع همگرایی و تقویت روابط در جهان ترک نیز مفید است. معروف است که دو کشور دارای کلمات و نفوذ مهم در جهان ترک هستند و دامنه نفوذ گسترده ای دارند. توسعه روابط طرفین نه تنها برای دو کشور، بلکه از نظر تقویت سازمان ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در جغرافیای کشورهای ترک زبان، ایجاد مرکز قدرت جدید حائز اهمیت است.

به عبارت دقیق تر، کمک های آذربایجان و ازبکستان برای تقویت موقعیت سازمان کشورهای ترک و افزایش نفوذ آن بسیار مهم است. به ویژه ایجاد واقعیت های ژئواستراتژیک توسط آذربایجان که در جنگ ۴۴ روزه پیروز شد . تحقق فرصت های جدید همکاری، بسترهای همکاری به معنای ایجاد چشم اندازهایی برای جهان ترک است. اجرای پروژه ها در حوزه حمل و نقل و ارتباطات نوید بخش سود سیاسی و اقتصادی قابل توجهی در این زمینه است.

لازم به ذکر است که آذربایجان تاکنون نقش فعالی در اجرای پروژه های ارتباطی منطقه ای مانند کریدورهای حمل و نقل شرق- غرب، شمال-جنوب، شمال-غرب داشته است. در حال حاضر آذربایجان در حال کار بر روی کریدور حمل و نقل زنگزور است که جغرافیای وسیعی در اوراسیا را پوشش می دهد و بخشی از کریدور شرق به غرب است که آسیا و اروپا را به هم متصل می کند. اجرای این پروژه روند ادغام را تقویت می کند که در خدمت همکاری در منطقه است.

احیای خطوط ارتباطی در منطقه، ایجاد کریدور زنگزور و همچنین ارتقای روابط چند جانبه بین کشورهای ترک زبان به سطح کیفی جدید بسیار مهم است. در جریان سفر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به ازبکستان، طرفین بر توسعه راهروهای جدید، افزایش حمل و نقل چند وجهی، ایجاد شرایط مطلوب برای شرکت های حمل و نقل کشورهای ما توافق کردند. بنابراین، مشارکت راهبردی آذربایجان و ازبکستان به سطح کیفی جدیدی در حال افزایش است.

https://modern.az/aktual/355416/imzalanmis-beyanname-munasibetleri-yeni-seviyyeye-catdirir/

کد خبر 12625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =