دوستی آذربایجان و اسرائیل در سطح دیاسپورا

امروزه آذربایجان یکی از شرکای اصلی اسرائیل است

به گزارش خبرگزاری "Modern.az" مورخ 22 ژوئن 2022، مطابق 2 تیر 1401، امروز اسرائیل با برخی از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آسیایی همکاری نزدیک دارد. با این حال، کشورهایی هستند که روابط اسرائیل با آنها ماهیت استراتژیک و متحدانه خاصی دارد. در میان چنین کشورهایی جمهوری آذربایجان ، رهبر قفقاز جنوبی، خودنمایی می کند. امروزه آذربایجان یکی از شرکای اصلی اسرائیل است.

در طول تاریخ 30 ساله روابط دیپلماتیک اسرائیل و آذربایجان، روابط دو کشور و مردمان آنها در سطح بسیار بالایی توسعه یافته است. در حال حاضر روابط بین دولت یهود و آذربایجان که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند به عنوان نمونه ای از برادری به جهانیان نشان داده می شود.

منافع سیاسی و اقتصادی نقش مهمی در توسعه و تقویت روابط آذربایجان و اسرائیل دارد. در عین حال می توان گفت که دیاسپورا نقش ویژه ای در احیای روابط دو کشور دارد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که قوی ترین دیاسپورا در جهان متعلق به اسرائیل است. امروزه نگرش دیاسپورای اسرائیل به آذربایجان و همچنین همکاری بین سازمان های دیاسپورای دو کشور برای سایر کشورها مثال زدنی شده است. در این مرحله، باید توجه داشت که تقویت روابط متحدین، دیاسپورا را نیز در بر می گیرد.

اخیراً شاهد هستیم که جامعه ارامنه در اسرائیل، نمایندگان دیاسپورا به روابط بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان حسادت  می نماید. به خاطر آن، تلاش دارند بین برخی سازمان ها و نهادهای اسرائیل و ارمنستان روابطی را ایجاد کنند.

با همه اینها، دوستی و برادری دو کشور در چارچوب دیاسپورا ادامه دارد. ما حق داریم بگوییم که کار های بسیار مهمی در این زمینه شروع شده است. به این ترتیب،فواد مرادوف، رئیس کمیته دولتی کار با دیاسپورای آذربایجان، چند روزی است که به اسرائیل سفر کرده است. این سفر به دعوت ناخمان شای وزیر امور دیاسپورای اسرائیل انجام شد.

در جریان این سفر در مورد توسعه همکاری‌ های بین دو کشور مذاکره شد. جلساتی با نمایندگان جوامع آذربایجانی در شهرهای مختلف اسرائیل برگزار شد.

در دیدارهای فواد مرادوف، رئیس کمیته در کنست و سپس در گفتگو با ناخمان شای، وزیر امور دیاسپورا اسرائیل، اطلاعات دقیقی در مورد زمینه‌های همکاری، برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف ارائه شد. آنها در مورد چشم انداز همکاری تبادل نظر کردند.

از فعالیت جامعه یهودی در آذربایجان و دیاسپورای آذربایجانی در اسرائیل قدردانی شد. علاوه بر این،خاطرنشان شد که باید اقداماتی انجام شود تا یهودیانی که از کشور ما به نقاط مختلف جهان نقل مکان کرده اند به عنوان یک جامعه آذربایجانی در پروژه های مشترک مشارکت کنند.

در عین حال،با خرسندی متذکر شد که آذربایجان و اسرائیل شرکای قابل اعتمادی هستند و اسرائیل از موقعیت عادلانه کشورمان در دوران جنگ بزرگ میهنی و پس از جنگ حمایت می کند و روابط دوستانه بین مردمان ما دارای سنت های تاریخی است. در پایان این دیدار، فواد مرادوف از همتای اسرائیلی خود برای سفر به آذربایجان دعوت کرد.

سعادت شوکور اوا، نماینده دیاسپورای آذربایجان در اسرائیل، در گفتگو با Modern.az، سفر رئیس کمیته را برای فعالیت های مشترک دیاسپورای آذربایجان و اسرائیل موفقیت آمیز دانست.

می توان گفت که سازمان های دیاسپورای آذربایجان هم اکنون با موفقیت در اکثر کشورهای جهان به کار خود ادامه می دهند. در میان این کشورها، اسرائیل شایسته ذکر ویژه است. زیرا این یک واقعیت غیرقابل انکار است که یهودیان ریشه تاریخی در آذربایجان دارند. هر دو ملت همیشه در دوستی و برادری زندگی کرده اند. آنها در طول تاریخ در کنار یکدیگر ایستاده اند و پیام وحدت را به جهان ارسال کرده اند. ملت های ما در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و غیره همکاری داشته اند.

در این دیدارها فعالیت های دیاسپورای آذربایجانی ها در اسرائیل، همکاری آذربایجان و اسرائیل، تلاش ها و فرصت ها برای جذب سرمایه گذاری در روند بازسازی قره باغ و پروژه های آتی مورد بررسی قرار گرفت. این یک عامل مهم در اتحاد هر دو ملت است.»

همانطور که می دانیم، فواد مرادوف رئیس کمیته دولتی کار با دیاسپورادر سفر به اسرائیل به سر می برد، با آویگدور لیبرمن وزیر دارایی اسرائیل، اودد فورر وزیر کشاورزی و توسعه روستایی، الکین زیف وزیر امور اورشلیم و میراث فرهنگی ،الینا برداچ یالوف اعضای گروه دوستی بین پارلمانی اسرائیل و آذربایجان، اینا زیلبرگر، مدیر کل حزب خانه ما اسرائیل، زیو نویمان معاون اول شهردار عکارئیس نیمانوتا، یکی از شرکت‌های تابعه بنیاد ملی یهود، دیدار کرد. این دیدارها از نظر تقویت روابط بین کشورهای ما بسیار مهم است.

این دیدارها از نظر تقویت روابط بین کشورهای ما بسیار مهم است.

این فعال دیاسپورا افزود: در آینده پروژه های جدیدی بین آذربایجان و اسرائیل امضا خواهد شد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در کنگره پیروزی دستور داد تا فضای بیشتری برای ترویج زبان آذربایجانی در خارج از کشور فراهم شود. کمیته دیاسپورا این وظایف را با مسئولیت پذیری انجام می دهد. بحث و گفتگو در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه در دیدارهای اسرائیل به زودی به ثمر خواهد رسید. امروز دیاسپورای آذربایجان در مسیر توسعه موفق قرار دارد. ما شاهد پروژه های بزرگتر و موفق تری خواهیم بود.»

https://modern.az/diaspor/355079/diaspor/

کد خبر 12626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =