الاهه مادر به کشور خود بازگشت

در چند دهه اخیر صدها اثر تاریخی و باستانی در پاکستان توسط دلالان و قاچاقچیان داخلی و خارجی به آمریکا منتقل شده اند. دولت پاکستان در ادوار مختلف سعی کرده است از طریق مجاری دیپلماتیک و نهادهای بین المللی این آثار با ارزش و میراث فرهنگی را به کشور بازگرداند. از جمله مجسمه الاهه مادر با قدمت بیش از 5 هزار سال از سوی مقامات آمریکایی به کونسولگری پاکستان در نیویورک تحویل داده شد.

در چند دهه اخیر صدها اثر تاریخی و باستانی در پاکستان توسط دلالان و قاچاقچیان داخلی و خارجی به آمریکا منتقل شده اند. دولت پاکستان در ادوار مختلف سعی کرده است از طریق مجاری دیپلماتیک و نهادهای بین المللی این آثار با ارزش و میراث فرهنگی را به کشور بازگرداند.  از جمله مجسمه الاهه مادر با قدمت بیش از 5 هزار سال از سوی مقامات آمریکایی به کونسولگری پاکستان در نیویورک تحویل داده شد. 

این مجسمه که متعلق به تمدن باستانی مهر گره در ایالت بلوچستان است توسط پلیس آمریکا از زیر زمین یک دلال آثار هنری تبعه هند در نیویورک کشف و ضبط شده بود. این مجسمه متعلق به گوتاما بودا و در حال مدیتیشن زیر درخت بیداری می باشد.

این مجسمه با ارزش جز 341 اثر باستانی است که مقامات آمریکایی از نوامبر 2020 میلادی در خاک این کشور کشف و به مقامات پاکستانی در نیویورک تحویل دادند. این آثار باستانی توسط سوبهاش کاپور قاچاقچی هندی به خاک آمریکا منتقل شده بود.

دولت هند نیز، سوبهاش کاپور؛ دلال هندی را به جرم قاچاق ده ها اثر باستانی هند به امریکا به ده سال زندان محکوم کرده است.

تمدن مهر گره

تمدن مهرگره یکی از مناطق سه گانه باستانی بلوچستان پاکستان است که قدمتی 9 هزار ساله دارد و در کنار رودخانه بولان قرار دارد. طبق گفته باستان شناسان جمعیت مهرگره حدود ۲۵ هزار نفر بوده است. این تمدن شاهد صنعت پارچه بافی بسیار پر رونق بوده و سفالگری به صورت حرفه ای انجام می‌شده است. مردگان در آن زمان دفن میشدند.

معماری شهری درحال توسعه، خانه های منظم و هم اندازه، دکوراسیون و دیوار های تزیین شده با سنگ های قیمتی، کانال کشی آب بین شهری و خانه ها، کوره های بزرگ، کشاورزی غلات و مجسمه سازی ظریف و استفاده از مس جلا داده شده و لاجورد در زیورآلات در این تمدن به وضوح دیده شده است.

آثار باستانی آن در موزه شهر سبی به نمایش گذاشته شده است و تاکنون هیچ گونه آثار مشابهی با تمدن مهرگره در مناطق دیگر جهان دیده نشده و این نشان میدهد این تمدن کاملا بومی بوده است.

منبع خبر: روزنامه داون- 13 نوامبر ( 22 آبان)

لینک خبر: https://www.dawn.com/news/1720602/mother-goddess-found-in-new-york-returning-home-to-pakistan

کد خبر 13789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =