واکنش مشترک رهبران دینی مسلمان کشورهای مختلف علیه سوئد و هلند

نشست مجازی رهبران جهان اسلام، که به همت سازمان امور دیانت ترکیه، و در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم و هجمه‌های بی‌پایان، علیه مقدسات اسلامی در برخی از کشورهای اروپایی، با حضور ۱۳۰ شرکت کننده از ۶۹ کشور جهان، روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ (۲۵ ژانویۀ ۲۰۲۳)  برگزار شد

نشست مجازی رهبران جهان اسلام، که به همت سازمان امور دیانت ترکیه، و در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم و هجمه‌های بی‌پایان، علیه مقدسات اسلامی در برخی از کشورهای اروپایی، با حضور ۱۳۰ شرکت کننده از ۶۹ کشور جهان، روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ (۲۵ ژانویۀ ۲۰۲۳)  برگزار شد؛ با صدور بیانیه‌ای در ۷ ماده به کار خود پایان داد. سخنرانان در این نشست، با محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم، در کشورهای سوئد و هلند، که با چراغ سبز دولت‌های این کشور صورت گرفت، به سران کشورهای غربی در خصوص عواقب اینگونه رفتارها هشدار دادند.

در این نشست مجازی، وزیران، و رؤسای امور شرعی و دینی کشورهای اسلامی و شخصیت‌های برجستۀ مسلمان از کشورهای مختلف شرکت کردند.

 حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده بود، طی سخنانی با بیان این که تهاجم فرهنگی علیه جهان اسلام، از زمان حمله به کشورهای مسلمانان، آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: این تهاجم به اشکال مختلفی انجام شده‌است، که در راس آنها بی‌ادبی به مقدسات و اهانت به اعتقادات اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به اهانت‌های مکرر به مسجدالاقصی، از سوی صهیونیست‌ها در فلسطین، و یا حمله به مساجد و مکان‌های عبادی، از سوی افراط‌گرایان، و نژادپرستان غربی اظهار داشت: این پدیده، امروز شکل جدیدی به خود گرفته، و به صورت سوزاندن قرآن کری، با موافقت مراکز رسمی اروپایی، نمود پیدا کرده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه، با اشاره به تلاش لابی‌های صهیونیست در جهان، برای ارائۀ چهره‌ای مخدوش از اسلام در غرب و آمریکا، و انتشار اسلام ‌هراسی در این کشورها، گفت: اهانت به مقدسات اسلامی، جنایتی است که هیچ تناسبی با وجدان انسانی، و حقوق بشر ندارد، و با ساده‌ترین اصول همزیستی مسالمت‌آمیز بین انسان‌ها در تضاد است.

وی هرگونه ارتباط میان این اقدام شنیع و آزادی بیان را رد کرد و افزود: این اهانت، تعرض به آزادی تفاهم و گفتمان میان ادیان و همۀ بشریت است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ضمن محکوم کردن این جنایت زشت، خواستار موضع‌گیری قاطع و اقدام عملی جامعۀ بین‌الملل، وآرای عمومی آزادۀ جهان، برای عدم تکرار این‌گونه رفتارهای‌ نژادپرستانه و کینه‌توزانه شد.

علی ارباش، رئیس سازمان امور دیانت ترکیه نیز، که میزبانی این نشست را بر عهده داشت، طی سخنانی، با یادآوری این‌که، دولت سوئد هیچ اقدامی در قبال این جنایت نفرت انگیز  علیه قرآن کریم انجام نداده است، گفت: این واقعۀ شنیع، احساسات همۀ مسلمانان را به‌شدت جریحه‌دارد کرده، و مسلمانان جهان به درستی به این رفتار زشت واکنش نشان داده‌اند.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه، با محکوم کردن این عمل نفرت‌انگیز، افزود: دشمنی با قرآن، دشمنی با بشریت است. زیرا قرآن بزرگترین گنجینۀ رحمت است، که برای همۀ بشریت نازل شده است، به همین دلیل، دشمنی با قرآن، که راه‌های نجات و سعادت دنیا و آخرت را به بشریت نشان می‌دهد، دشمنی با کل بشریت است.

شرکت کنندگان در این نشست، که در آن رایزنی‌هایی در خصوص اقدام‌های لازم در مقابله با هجمه به قرآن کریم در سوئد و هلند، انجام و تصمیم‌های مختلفی اتخاذ شد، با صدور بیانیۀ پایانی ۷ ماده‌ای، به کار خود پایان دادند.

بیانیۀ ۷ ماده‌ای اجلاس به شرح زیر است:

۱- اقدام زشتی که در روزهای اخیر، در سوئد و به دنبال آن در هلند، علیه قرآن کریم صورت گرفت، جنایت علیه بشریت است، که علیه ایمان، حقوق و اخلاق جهانی صورت گرفته است. ما این اقدام شنیع و نفرت‌انگیز را رد و محکوم می‌کنیم. اجازه دادن به انجام این عمل غیرانسانی، و حتی ارتکاب آن در حضور پلیس، یک اقدام غیرمسئولانه و شرم‌آور است. داشتن ذهنیت بی‌پروا، و بی‌احترامی به کتاب مقدس یک دین، نشان‌ دهندۀ دوری آنان از ارزش‌هایی مانند حقوق بشر، و حاکمیت قانون است. واضح است، در جایی که حملات به باورهای مذهبی و مقدسات، به امری رایج تبدیل شده است، ادعای آزادی بیان و دموکراسی، چیزی غیر از ریاکاری، و استانداردهای دوگانه نمی‌تواند باشد.

۲- تناقضات و آسیب‌های وارده شده به برخی کشورهای اروپایی در زمینۀ حقوق و آزادی‌های اساسی بشر، نگران‌کننده است، زیرا ظهور و حضور برخی رسانه‌ها، افراد و سازمان‌ها که به طور مداوم مسلمانان را هدف قرار می‌دهند، و با گفتار و عمل خود، چهرۀ نورانی اسلام را خدشه‌دار می‌کنند، حملات نژادپرستانه علیه اعتقادات، معابد و اماکن مذهبی مسلمانان انجام می‌دهند، روز به روز در حال افزایش است. تمام این اقدام‌ها با نگرانی و حیرت مسلمانان پیگیری می‌شود.

۳- بار دیگر اعلام می‌کنیم که، اسلام دین صلح و رحمت است، که جان، مال، نسل و آزادی عقل و دین را برای همۀ انسان‌ها تأمین کرده است. قرآن کریم، با تکیه بر اصول خود، صلح، آرامش، عدالت، مصونیت حقوق و آزادی‌های اساسی را به ما آموخته است. لذا مسلمانان، حق زندگی عزت‌مندانه، آزاد و انسانی را برای همۀ انسان‌ها می‌خواهند، و مطابق با اعتقادات خود فعالیت در این مسیر را یک مسئولیت برای خود می‌دانند. زیرا قرآن کریم کتاب تمام بشریت است. باز هم می‌گوییم که قرآن کتابی است که برای همه بشریت نازل شده است. همۀ انسان‌ها را، فارغ از دین و مذهب، به خواندن، فهم و تبیین قرآن دعوت می‌کنیم.

۴- پشت پردۀ نگرش خصمانه به اسلام و مسلمانان، روابط کثیف و نژادپرستانه وجود دارد، که از مشکلات جدی حقوق بشر است. این‌که مسئولان ترجیح می‌دهند به حل این مشکل، به آن بی‌تفاوت بمانند، یا از آن، به عنوان یک بهانۀ سیاسی استفاده کنند، و از نگرش‌های خصمانه حمایت کنند، کاملا دور از عقلانیت است، زیرا این سیاست کثیف و ریاکارانه، بر آرامش و امنیت آن کشورها تأثیر منفی خواهد گذاشت، و امکان زندگی مسالمت‌آمیز را با مشکل مواجه خواهد کرد.

۵- وجود افراد با عقاید، و باورهای مختلف، در واکنش به بی‌احترامی به قرآن قابل تقدیر است. همچنین ضرورت دارد که تمامی روشنفکران، دانشگاهیان، فعالان، سازمان‌های مردم نهاد، اصحاب رسانه و روشنفکران اروپایی که به قانون، و حقوق بشر معتقدند، و به اعتقادات و آرامش اجتماعی خود اهمیت می‌دهند، در برابر این حملات آشکار واکنش نشان داده، و ابتکار عمل به خرج دهند. وظیفۀ انسانی همۀ افراد، گروه‌ها و نهادها، که برای انسان‌ها و ایمان و اعتقادات آنان ارزش قائل هستند، این است که، به این‌گونه اقدام‌ها واکنش نشان دهد. در غیر این صورت، سخنان افراد، گروه‌ها و نهادها، اعتبار خود را نزد مسلمانان و مردم جهان از دست خواهد داد.

۶- به نظر می‌رسد، چنانچه مبارزه با این ذهنیت مسئله‌دار، که برای ارزش‌های انسانی و فضایل اخلاقی، اهمیتی قائل نیست، و از دشمنی با اسلام و مسلمانان دست بردار نیست، به تأخیر بیفتد، حملات نفرت‌انگیز و کینه توزانه، به طور روزافزون ادامه خواهد یافت. به همین دلیل، همۀ مسلمانان جهان، هم صدا با هم، و به بهترین شکل به حملات علیه اسلام و ارزش‌های مقدس آن پاسخ خواهند داد. همچنین تلاش‌ها برای شناخت صحیح اسلام افزایش خواهد یافت.

۷- مسلمانان، همواره و در همه جا، درک اسلام از حقوق و عدالت، مبانی پربار صلح و محبت اسلام، پیام‌های محبت‌آمیز قرآن کریم، اسوه بودن، و فرازمانی بودن حضرت محمد (ص) و اوصاف اخلاقی برتر ایشان را برای ابلاغ به بشریت تبلیغ و تمثیل خواهند کرد، و بدون توسل به رفتارهای غیر حقوقی، در مقابل برخی حرکات و حملات سیستماتیک؛ با فراست و بصیرت، از حقوق، اعتقادات و ارزش‌های جهانی خود دفاع خواهند کرد. ما معتقدیم که انصاف، وجدان و قانون، و نیکی و صلح حاکم خواهد شد.

 

تهیه کننده: سیدترابی/ واحد ترجمه و پژوهش رایزنی آنکارا
تاریخ: ۵ بهمن ۱۴۰۱

کد خبر 14499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =