مرکز هوشمند باشاکشهیر استانبول، که اولین مرکز هوشمند شهری فناوری و نوآوری ترکیه درهای خود را در سال 2013 به روی عموم باز کر ده است. این مرکز نوآوری و فناوری در شهرداری باشاک شهیر است که در آن محصولات و خدمات در زمینه فناوری اطلاعات و طراحی ارائه می شود .

 «مرکز هوشمند شهری باشاکشهیر استانبول» LIVING LAB

 

مرکز هوشمند  باشاکشهیر استانبول، که اولین مرکز هوشمند  شهری  فناوری و نوآوری ترکیه درهای خود را در سال 2013 به روی عموم باز کر ده است.

 این مرکز نوآوری و فناوری در شهرداری باشاک شهیر است که در آن محصولات و خدمات در زمینه فناوری اطلاعات و طراحی ارائه می شود  .

« مرکز هوشمند شهری» مفهومی نوین در عرصه مدیریت و برنامه ریزی شهری است. یک مرکز هوشمند شهری شامل فضایی واقعی یا مجازی است که در آن چالش‌های زندگی اجتماعی به ویژه در شهرها مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد، راه حل‌های مختلف در آن آزموده می‌شود، راهکارهای اثربخش پیاده سازی می‌شود و سیاست‌های مناسب برای پیشبرد و توسعه خدمات شهری در تمام سطوح آن تدوین می‌گردد به عبارتی دیگر مرکز هوشمند شهری به عنوان بستری شناخته می‌شود که می‌توان در آن محیطی واقعی، نه فضایی ساختگی و در عین حال پویا برای شبیه‌سازی مدل های مختلف مدیریت شهری ایجاد کرد.

مرکز هوشمندشهری باشاکشهیر استانبول دارای کارگاه الکترونیک، کارگاه چاپگرهای سه بعدی، اتاق جلسات ،پشتیبانی مشاوره و راهنمایی،آموزش رایگان کارآفرینی،تبلیغات، نمایشگاه و غیره را دارا می باشد.

 مرکز هوشمند شهری باشاکشهیر استانبول در حوزه های مختلفی به فعالیت می پردازد،  و فعالیت آن را می توان به پنج بخش تقسم کرد.

 

1.     تولید و خلق فضای مشترک شهری

1.1تولید خدمات جدید بر مبنای تجربه کاربران شهری، حمایت از کارآفرینان حوزه شهری و نیز سازماندهی کاربران و توسعه‌دهندگان در فرآیند نوآوری خدمات شهری ، طراحی فرآیندها و خدمات، تجربه اندوزی، بهسازی و بهینه‌سازی روش‌ها و رویکردها به صورت پایلوت در محیطی واقعی شهری

2.     پشتیبانی های آموزشی و پژوهشی

2.1.آموزش جوانان و دانشجویان در حوزه کارآفرینی و که شامل بستر همکاری های بین الملی با دانشگاها و شرکت های دانش بنیان  و آموزش روش ها و رویکردهای متنوع، برنامه ریزی در  چشم‌انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای پژوه های دانش بنیان

2.2. آموزش های رایگان مکاترونیک، فناوری اطلاعات، کارآفرینی، کسب و کار و طراحی برای کارآفرینان و تمامی شهروندان بالای 10 سال که  بیش از 1000 آموزش به بیش از 70000 شهروند  در این مرکز توسعه شهری ارائه شده است.

2.3. برگزاری مسابقات نوآوری از سال 2014 هر سال یک بار برای تشویق ایده ها و پروژه های نوآورانه در رده های متوسطه، دبیرستان، دانش آموزان دانشگاه و معلمان و...

 «مرکز هوشمند شهری باشاکشهیر استانبول» LIVING LAB

3.      برگزاری روزهای کارآفرینی

3.1.روزهای کارآفرینی برای فراهم سازی بستر مناسب برای کسانی که پروژه های نوآورانه در ترکیه دارند. مدیران حرفه ای، صنعت گران، مربیان، سرمایه گذاران، مدیران دولتی و سایر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی فرصتی برای ترویج پروژه های خود و توسعه شبکه های خود را در این رویداد پیدا می کنند. هر کسی که پروژه ای داشته باشد می تواند برای این رویداد که از سال 2015 دو بار در سال برگزار می شود، درخواست نماید . بیش از 100 پروژه و بیش از 15 پروژه تجاری تا به امروز ارائه شده است .

4.     همکاری های بین المللی با کشورهای اروپایی و منطقه ای

4.1.برگزاری اجلاس منطقه ای آزمایشگاه زندگی؛ هدف آن توسعه اکوسیستم های نوآوری، به ویژه کارگا ه های زنده، در ترکیه و در منطقه . مخاطبان هدف؛ شهرداری ها، مقامات دولتی ، آکادمی ها و مؤسساتی که خواهان توسعه بخش کارآفرینی و نوآوری در کشورهای خود هستند. اولین اجلاس که هر ساله توسط BLL برگزار می شود، در سال 2018 با حمایت شهرداری متروپولیتن استانبول برگزار شد و مقامات شهرداری از بالکان، شمال آفریقا و کشورهای خاورمیانه خارج از ترکیه در آن شرکت کردند.

5.     شهرهای هوشمند و پایدار (پروژه UNaLab – Urban Nature Labs)

5.1  شهرداری باشاکشهیر و مرکز هوشمند شهری باشاکشهیر یکی از 28 شریک کنسرسیومی هستند که در پروژه Unalab H2020 شرکت دارند. هدف از پروژه Unalab; توسعه راه حل های مبتکرانه مبتنی بر طبیعت برای حل مشکلات مربوط به تغییر اقلیم و کمبود آب، به کارگیری آن در شهرها ، کمک به شکل گیری استانداردها و زیست پذیرتر کردن شهرها و مقاومت بیشتر در برابر تغییرات اقلیمی.

 «مرکز هوشمند شهری باشاکشهیر استانبول» LIVING LAB

 

ملاحظات:

مرکز هوشمند شهری  با اتخاذ این رویکرد فرصت گفتمانهای مدیریتی  و مردمی را فراهم می کند ومشارکت عمیق مردم محلی را در چشم اندازهای مختلف شهر ها نشان می دهد.

ساختمان مرکز هوشمند  باشاکشهیر استانبول تماما الکترونیک بود .برق آن از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود . آب ساختمان از طریق بارندگی تامین می گردد . تمام سیستم ها ی بکار رفته در مصالح ساختمانی آن بصورت الکترونیکی می باشد .

دوربین های 360 درجه نصب شده در بالای خودروی شهرداری تصاویر خیابانها ، تابلو ها ی تبلیغاتی اندازه هر کدام از آنها ، سد معبر خیابانی ها و مشکلات زیر ساختی خیابان را بصورت آنلاین برای مرکز هوشمند شهری ارسال می نماید  .

در دنیا 250 مرکز هوشمند شهری LIVING LAB وجود دارد که دراستانبول فقط شهرداری باشاکشهیر دارای چنین مرکزی هست ،  شهرداریهای شهر های  اردو وشانلی اورفا نیز جدیدا درحال تاسیس چنین مرکزی هستند .

وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول

کد خبر 14959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =