پیش نویس " سیاست ملی هوش مصنوعی" در پاکستان تهیه شد

دولت پاکستان در راستای تامین منافع ملی و رفع نیازمندی های خود در حوزه هوش مصنوعی به عنوان پیشران اصلی علم و فن آوری در جهان، پیش نویس جدیدی را تهیه کرده است و قرار است به صورت مرحله ای برنامه های متعددی در سراسر این کشور با هدف توسعه و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی راه اندازی شود.

دولت پاکستان در راستای تامین منافع ملی و رفع نیازمندی های خود در حوزه هوش مصنوعی به عنوان پیشران اصلی علم و فن آوری در جهان، پیش نویس جدیدی را تهیه کرده است و قرار است به صورت مرحله ای برنامه های متعددی در سراسر این کشور با هدف توسعه و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی راه اندازی شود.

دولت پاکستان با تهیه یک پیش نویسی بنام "سیاست ملی هوش مصنوعی" که توسط وزارت فن آوری و اطلاعات و هئیت ملی فن آوری اطلاعات تهیه شده است قصددارد یک میلیون نفر در این کشور را در حوزه  هوش مصنوعی تحت آموزش قرار دهد.

این طرح که بصورت کوتاه مدت و بلند مدت قرار است سراسر پاکستان از جمله ادارات دولتی و در صدر آن وزارت کشاورزی گرفته تا وزارت آموزش و بهداشت و درمان را فرا گیرد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial intelligence مبنایی برای تقلید رایانه و یا ماشین ها از فرآیند های هوش انسانی که از طریق ایجاد و استفاده از الگوریتم در یک مجموعه محاسبات پویا بوجود آید. به زبان ساده هوش مصنوعی در تلاش است تا رایانه های را مانند انسان ها به فکر و سپس عملکرد بکشاند تا کارهایی که نیاز به هوش انسانی دارد را انجام دهد.

اقدامات آغازین دولت پاکستان برای حرکت به سوی فن آوری هوش مصنوعی 

هئیت دولت پاکستان در چند جلسه مهم و پی در پی با بررسی تاثیر هوش مصنوعی در پیشرفت کشورهای جهان و نقش راهبردی این فن آوری در حوزه های مختلف، از آن به عنوان یک ضرورت و نیاز برای تامین منافع ملی نگاه می کند.

در این راستا برنامه جامعی برای آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برنامه ریزی شده است. رشد سریع این فن آوری در جهان باعث شده است تا دولت پاکستان یک گام به جلو بگذارد و در این راستا به تدریج اقداماتی را برای زمینه سازی برای آموزش هوش مصنوعی نه تنها به دانش آموزان، بلکه به معلمان، کارمندان دولتی و کارکنان ادارات کشاورزی، بهداشت و سایر موسسات انجام دهد.

بر اساس این پیش نویس، مراکز ملی هوش مصنوعی در مرکز چهار ایالت سند، پنجاب، خیبرپختون خواه و بلوچستان همچنین اسلام آباد پایتخت و دو منطقه گیلگیت-بلتستان و کشمیر بنا خواهد شد.

همچنین مسئولان بلند پایه در همه نهادها و موسسات دولتی نیز به صورت مرحله ای تحت آموزش هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. در مرحله اول برای پیشرفت این طرح بزرگ ملی برای تربیت و آموزش معلمان، استادان و کارشناسان هوش مصنوعی اقدامات جامعی صورت خواهد گرفت و در مرحله دوم با هدف آموزش و تربیت به صورت انبوه اقشار مختلف جامعه اقدامات مشابهی صورت خواهد گرفت.

دولت همچنین بودجه هایی را برای تحقیق و پژوهش فنون هوش مصنوعی اختصاص خواهد داد تا از توانایی های جوانان با استعداد و تیزهوش برای پیشبرد اهداف ملی استفاده شود همچنین صندوق توسعه هوش مصنوعی نیز تشکیل خواهد شد.

چرا دولت پاکستان به فکر توسعه هوش مصنوعی در این کشور است؟

حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی از جمله اهداف مهم توسعه هوش مصنوعی در سطح ملی در پاکستان است. همچنین توسعه مهارت های نیروهای انسانی و بالا بردن آگاهی با هدف مقابله با چالش های پیش رو و حفظ ارزش های اخلاقی و مسئولیت ها درباره فن آوری هوش مصنوعی از دیگر اهداف توسعه این فن آوری در پاکستان است. 

در پیش نویس سیاست ملی هوش مصنوعی آمده است که 64 درصد جمعیت پاکستان را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند. با توجه به نقش مهم هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف ملی، دولت در نظر دارد تا درصد قابل توجهی از جوانان علاقمند این کشور، مجهز به فن آوری هوش مصنوعی شوند. در این راستا صندوق بین المللی هوش مصنوعی تشکیل خواهد شد تا سرمایه جداگانه ای برای پیشبرد اهداف هوش مصنوعی فراهم شود.

اهداف هوش مصنوعی در پاکستان چیست؟

در اهداف راهبردی بلند مدت و کوتاه مدت، سیاست هوش مصنوعی به دو بخش تقسیم شده است و از آن به عنوان اهداف اخلاقی و توسعه ای نام برده می شود. در این راستا 15 هدف برای پنچ سال آینده در نظر گرفته شده است که البته بیشتر آنها ظرف 2 سال اینده محقق خواهند شد.

یکی از اهداف کلیدی این طرح ملی، آموزش یک میلیون نفر فارغ التحصیل تا سال 2027 همراه با استخدام 10 هزار کارآموز است. در این راستا 30 درصد بورسیه کمیسیون آموزش عالی پاکستان برای توسعه هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت. در بخش فن آوری اطلاعات 70 درصد از کارمندان فعلی و 100 درصد کارمندان استخدامی در آینده، هوش مصنوعی آموزش خواهند دید. همچنین به منظورآشنایی و درک کارمندان ارشد و مسئولان نیز کارگاه های متعددی برگزار خواهد شد.

دانش آموزان و دانشجویانی که درباره هوش مصنوعی تحقیق می کنند مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت و کمک هزینه سفر به آنها ارائه داده خواهند شد. همچنین هزار پروژه تحقیق و توسعه از سوی دولت مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت. در این راستا مراکز تحقیق و پژوهش هوش مصنوعی در شهرهای کراچی، مرکز ایالت سند، لاهور؛ مرکز ایالت پنجاب، پیشاور، مرکز ایالت خیبرپختون خواه و کویته مرکز ایالت بلوچستان تاسیس خواهد شد و به صورت متوالی تمامی پایگاه های داده ها ارتقاء خواهند یافت.

همچنین اصلاحات جامعی در ادارات متعدد از جمله کشاورزی؛ بهداشت و آموزش با هدف ارائه خدمات بهتر به مردم صورت خواهد گرفت

منبع:

https://www.dawnnews.tv/news/1203615/

کد خبر 15705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =