علیرغم اینکه تکثر و تنوع قومی ومذهبی درهند از ویژگی های بارز آن بشمار می رود متاسفانه چند سالی است در هند شاهد رشد افراطی گری مذهبی و اعمال تضیقات علیه اقلیت ها بویژه مسلمانان در این کشورمی باشیم . بی، جی، پی (BJP) که در سال ۱۹۸۰ تأسیس شده است ، طی ۲۰ سال گذشته بخش مهم از موفقیت خود در جلب نظر اکثریت هندوها و دستیابی به قدرت در نظام حزبی هند را مدیون گرایشات نژادپرستانه وافراطی می باشد . این حزب که پس از واقعه تخریب مسجد بابری توانست طی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ قدرت را در دست گیرد حزبی سیاسی و ملیگرا در هند است که رقیب جدی دو حزب اصلی هند یعنی حزب کنگره ملیوحزب کمونیست مارکسیست هند بهشمار میرود. حزب حاکم طی سال های گذشته اقدامات مشروح زیر را جهت تحق شعار افراطی خود یعنی هند واحد ،دین وفرهنگ واحد بکار بسته است :
۱-لغو قانون خودمختاری کشمیروتلاش در تغییر ترکیب جمعیتی حداکثری مسلمان به حداکثری هندو بودایی
دولت مرکزی با لغو قانون خودمختاری کشمیر و ملحق کردن نظام مدیریت سیاسی وامنیتی آن به دولت مرکزی در دهلی نو ، عملا جامعه مسلمانان کشمیر را با محدودیت های بسیاری مواجه نموده است . نیروهای امنیتی هند طی ماههای گذشته محدودیتهای زیادی را علیه مسلمانان ساکن ایالت جامو و کشمیر اعمال کردهاند. و طی ماههای گذشته در قالب اقدامات سازماندهی شده رویکردهای سیستماتیکی را برای فشار علیه اقلیت مسلمان این کشور دنبال کرده است .نکته قابل توجه مشارکت پر رنگ اسرائیل در اجرای این طرح می باشد.کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت جمعیت مسلمان است . از اینرو تغییر ترکیب جمعیتی آن به اکثریت هندو از جمله دیگر سیاست هاست .مشورت های کارشناسی با اسرائیل جهت جابجایی جمعیتی مسلمانان وهندوها ،توافق با دولت اسرائیل جهت اجرای تجربه های مربوط به مدیریت آوارگان مسلمانان و تشکیل اردوگاههای کنترل شده وهمچنین افزایش حضور اسرائیلی ها درکارگیل محل تجمع شیعیان کشمیر برای جذب وتربیت نیرو از طریق مراکز آموزشی و طرح های اقتصادی و کاهش دامنه نفوذ فرهنگی مذهبی ایران در این منطقه ؛ از جمله اقداماتی است که طی ماههای گذشته دنبال شده است.
۲-لغو تابعیت اقلیت های مسلمان و اعطا ء تابعیت به غیر مسلمانان
شروع روند بررسی ولغو تابعیت قانونی ساکنان مسلمان ایالت آسام در شمال شرق این کشور. طی این طرح تابعیت حدود دو میلیون نفر را که اغلب مسلمان هستند، لغو کرده است. احساسات علیه مهاجرتهای غیرقانونی در ایالت آسام، یکی از فقیرترین ایالتهای هند، از سالها پیش تشدید شده است. هندیها مدعی هستند که بسیاری از ساکنان ایالت آسام خارجی هستند و از کشورهای همسایه نظیر بنگلادش به آنجا مهاجرت کرده تا شغلها و زمینهای آنها را تصاحب کنند. «سازمان ملی ثبت امور شهروندی هند» سال گذشته پروسهای را برای بررسی تابعیت حدود ۳۳ میلیون نفر در ایالت آسام آغاز کرد. تنها ۴ میلیون نفر خارج از این لیست ۳۳ میلیون نفری باقی ماندند که بیشتر آنها همه هندو بودند. اما تحولات بعدی در این کشور که با پیروزی حزب حاکم - از حامیان بسیار قدرتمند جنبش موسوم به 'هندوتوا' که خواهان ایجاد 'کشور هند برای هندوها' قدرت گرفت نشان داد که آنها در هر فرصتی از 'جامعه بیگانه' مسلمانان سخن رانده و در بسیاری مواقع خواهان اخراج و تبعید آنها با هدف پاکسازی کشور هندو مذهب هند شدند.
همچنین طی این هفته برخی نمایندگان عضو حزب افرطی حاکم درپارلمان با ارائه طرحی خواستار ارائه تسهیلات دولت هند به مهاجرین هندو ،سیک ،مسیحی و یهودی سایر کشورها که متقاضی تابعیت در هند می باشند شدند.این طرح در حالی ارائه می گردد که اخذ تابعیت در هند بسیار دشوار می باشد .پارسیان هند که بیش از هزار وچهارصد سال در هند اقامت دارند وسهم مهمی در توسعه اقتصادی و فناوری هند بر عهده دارند هنوز موفق به اخذ تابعیت هندی نشده واخیرا دولت بر اساس فشار برخی چهره های متنفذ پارسیان آنرا در دستور کار خود قرار داده است .
۳-هویت سازی از طریق تغییر نمادها و نام ونشان های تاریخی فرهنگی مسلمانان به هندو
حکم دادگاه عالی هند مبنی بر تعلق بنای مسجد بابری به هندوها وتخریب آن مسجد جهت ساخت معبد هندو ؛ تغییر نام اسامی شهرها وخیابان ها ، دستور العمل دولت در ممنوعیت بکارگیری زبان و واژه ها ی فارسی و اردو در نهادهای دولتی وهمچنین ساخت نمادهاها وبناهای هندو در کنار بناهای تاریخی مسلمانان جهت منصرف کردن گردشگران به بازدید از اماکن تاریخی اسلامی و جلب توجه آنها به بازدید از این مراکز به عنوان نمادهای فرهنگی هند از دیگر سیاسیت هایی است که اخیرا دنبال واجرا شده است . بیش از یکصد شهر و روستا در هند از جمله اماکن مشهور از زمان استقلال تغییر نام دادهاند
.در گذشته دلایلی چون ملیگرایی زبانی، غرور هویتی، تاکید بر فرهنگ بومی و یا صرفا هوس باعث تغییر نامها میشد اما اکنون حزب حاکم بهارتیا جاناتا (بیجیپی) نارندرا مودی، نخستوزیر هند برای خشنود کردن پایگاه ملیگرای خود چنین رویکردی در پیش گرفته است.ماجرا از ماه ژوئیه آغاز شد، با تغییر نام ایستگاه قطار مغولسرای که از زمان استعمار بریتانیا فعالیت میکرده. این تغییرنام در ایالت اوتارپرادش که تحت کنترل بیجیپی است روی داده و این حزب اکنون نام این ایستگاه را به دیندایال اوپادهیایا، نظریهپرداز این حزب تغییر داده است.ماه پیش، شهر الله آباد به پرایاگ یا پرایاگراج تغییرنام داد. دلیلش ظاهرا احیای هویت کهن شهر به عنوان یک مرکز زیارتی هندوها بود. حذف نامهای اسلامی، راهی برای ناتوانسازی مسلمانان هند و امتناع از دادن سهمی از تاریخ و گذشته هند به آنها است. برخی این کار را با آنچه در پاکستان، همسایه هند روی داده مقایسه میکنند. در پاکستان، نام بیشتر جادهها و اماکن به اسامی قهرمانان و شخصیتهای مسلمان تغییر یافته است.
در پی از تصمیمات مقامات ایالت ها و شهرهای کوچک و بزرگ این کشور برای تغییر نام اسامی اسلامی شهرها خبر می دهند.
ایالتِ شمالیِ 'اوتِر پرادش' پرجمعیت ترین ایالت هند با جمعیتی افزون بر ۲۲۰ میلیون نفر است که بیشترین قانونگذاران مجلس سفلیِ هند از این ایالت هستند. 'یوگی آدیتیاناث' روحانیِ هندو و وزیراعظم ایالت اوترپرادش نام شهر فیض آباد را به نام 'آیودها' تغییر داد. شهری که هزاران سال نامش همین بوده است. ماه گذشته هم نام شهر الله آباد در ایالت گجرات را به نامِ 'پرایاگرج' تغییر دادند. هم الله آباد و هم فیض آباد قرنها نامشان همین بوده و حاکمانی مسلمان داشتند .
'آدیتیاناث' در مراسم تغییرنام این شهر گفت: نام 'آیودها' افتخاری بزرگ برای ما هندوهاست و نامش با نام خدایمان 'لرد رام' گره خورده است.
همچنین اجرای پروژه های پرورش خوک درمناطق مختلف هند توسط اسرائیل ، تشویق عربستان به سرمایه گذاری ومدیریت نهادهای فرهنگی اقتصادی در مناطق مسلمان نشین هند علیرغم مخالفت های شخصیت ها ونخبگان مسلمان وغیر مسلمان هندی ،از دیگر تلاش های حزب حاکم در راستای کاهش نفوذ فرهنگ اسلامی هند که قرابت ها وشباهت های نزدیکی با ایران دارد می باشد .
۴--توسعه پیوندها وارتباطات با آمریکا واسرائیل و غرب ودوری از ایران
برخلاف حزب ملی گرای کنگره و حزب کمونیست که گرایشات ملی وناسیونالیستی وشرقی آنان مانع از پیوند وقرابت های استراتزیک ونزدیک با آمریکا واسرائیل می شد ،حزب بی جی پی هم به دلیل نگرش های افراطی نسبت به اسلام ومسلمانان و هم به جهت طرح های هویت سازی فرهنگی دینی و توسعه اقتصادی وسیاسی ، خود را ناچاربه نزدیک شدن به غرب بویژه آمریکا و متحدش اسرائیل می داند. این امر از طریق نفوذ رو به گسترش آنها در رسانه ها ،مراکز آموزشی ،مطبوعات ونهادهای فرهنگی هند قابل مشاهده می باشد.تلاش برای محدود کردن ارتباطات وتعاملات اقتصادی وفرهنگی با ایران ،حذف نمادها و آثار فرهنگی تاریخی مرتبط با ایران وفراهم سازی زمینه ها وظرفیت های حضور و اجرای سیاست های فرهنگی اقتصادی آمریکا ، اسرائیل و عربستان در هند از دیگر اقدامات در این زمینه می باشد . افزایش سهم وحضور فرهنگی تجاری عربستان و به صفر رساندن خرید نفت از ایران وهمچنین اعمال تعرفه ها و تشریفات پیچیده در همکاری های تجاری بخش خصوصی هند و ایران ،از دیگر اقدامات محدود کننده در مناسبات با ایران بشمار می اید.
از اینرو در پی اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران ،دولت مرکزی هند طی بخشنامه ای به کلیه نهادهای دانشگاهی وفرهنگی وابسته به دولت هند که از بودجه دولتی استفاده می نمایند ؛ هرگونه انعقاد تفاهم نامه وقرارداد همکاری با ایران را منوط به اخذ موافقت وزارت خارجه و نهادهای امنیتی دانسته وامکان تصمیم گیری مستقل این نهاها را سلب کرده است .مضاف بر آنکه نهادهای رسمی دولتی همانند شورای روابط فرهنگی هند نیز با عدم پاسخگویی به مکاتبات ودرخواست ها ، عملا فرصت ها وزمینه تعاملات و همکاری های رسمی را نیز بسیار محدود کرده است . دولت هند علیرغم اینکه از گفتگوهای اسلام وهندوئیسم و برخی همکاری وارتباطات که موید هویت سازی هندی باشیم استقبال می کند ولی عملا مسیر سایر همکاری های رسمی فرهنگی را محدود کرده است .
نظر شما