قزاقستان در جامعه بین المللی به عنوان کشوری که  سیاست داخلی خود را با هدف اطمینان از صلح و رضایت بین ادیان و رضایت فرهنگی نمایندگان ملیت های مختلف ساکن بنا نهاده و ملتی که به طور جدی در حال ساختن کشور مدرن و سکولار هستند شناخته می شود. 

اصل اساسی سیاست ملی قزاقستان بر حقوق برابر تمامی گروههای ملی مذهبی و اقوام مختلف و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای فعالیت همه ادیان و مذاهب است. بیش از ۲۸ سال است در قزاقستان هیچ گونه درگیری سیاسی گسترده ای در زمینه های قومی و مذهبی رخ نداده است.

بدون اغراق می توان گفت اولین اقدامات قانونی قزاقستان مستقل این بو.ده که آزادی و حقوق برابر تمام افراد را بدون در نظر گرفتن وابستگی های قومی و یا مذهبی تضمین می کند.

تجارب سیاسی اقوام مختلف در قزاقستان مورد استقبال گسترده جامعه جهانی و علاقمندی کشورهای چند قومیتی مشابه قزاقستان قرار گرفته است. قزاقستان در جامعه بین المللی به عنوان کشوری که  سیاست داخلی خود را با هدف اطمینان از صلح و رضایت بین ادیان و رضایت فرهنگی نمایندگان ملیت های مختلف ساکن بنا نهاده و ملتی که به طور جدی در حال ساختن کشور مدرن و سکولار هستند شناخته می شود.  قزاقستان به تعمیق و گسترش گفت و گوی تمدن ها علاقمند است و همواره از ارائه  طرح های بین المللی با هدف نزدیک سازی تفاهم بین شرق و غرب و موضوعات مهم نظم نوین جهانی حمایت می کند.

در نخستین سال های استقلال قزاقستان، فرایند های پیچیده ای در کشور رخ داد که با زندگی معنوی جامعه، زندگی اجتماعی و خودآگاهی ملی مرتبط بود. در آغاز دهه نود پس از بازنگری و اندیشه بسیار در تاریخ قزاقستان در سال ۱۹۹۲ اولین انجمن اقوام مختلف با هدف حفط با ارزش ترین ثروت ملی قزاقستان یعنی دوستی اقوام تاسیس شد. در این انجمن رئیس جمهور اول قزاقستان « نورسلطان نظربایوف» پیشنهاد داد این انجمن هرسال نشستی را برگزار کند ، در اول مارس سال ۱۹۹۵، تشکیلات جدیدی در زمینه سیاست ملی در عرصه سیاسی - اجتماعی کشور ظاهر شد- این«انجمن اقوام مختلف قزاقستان» نام گرفت.

قزاقستان اولین کشور در میان کشور های مشترک المنافع بود که برای نخستین بار- انجمن اقوام مختلف قزاقستان را دایر نمود. این انجمن تا حد زیادی در ایجاد و تصویب الگوی قزاقستان چند قومی موفق بوده است و هدف آن ایجاد تفاهم میان اقوام و ادیان مختلف است. انجمن اقوام مختلف قزاقستان از زمان تشکیل، نقش زیادی در تقویت صلح و توافق بین اقوام که در قزاقستان زندگی می کنند ایفا نموده و ضرورت آن در جامعه در سال های اخیر برجسته شده است.

در ماه می سال ۲۰۰۷ اصلاحات جدیدی در پارلمان جمهوری قزاقستان صورت گرفت. یکی از این اقدامات افزایش تعداد نمایندگان مجلس پارلمان تا ۱۰۹ عضو می باشد که ۹ عضو مجلس از انجمن اقوام مختلف قزاقستان انتخاب می شوند. مدیریت این انجمن بعهده رئیس جمهور نخست قزاقستان «نورسلطان نظربایوف»  می باشد و ایشان دارای حق مدیریت این انجمن تا اخر عمر خود است.

در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ قانون جمهوری قزاقستان «در باره انجمن اقوام مختلق قزاقستان» تصویب شد. این قانون وضعیت، روال تشکیل و سازماندهی کار این انجمن را با هدف اجرای سیاست ملی کشور، تأمین ثبات سیاسی-اجتماعی در جمهوری قزاقستان و افزایش اثربخشی تعامل بین دولت و نهادهای جامعه مدنی در زمینه روابط بین قومی مشخص می کند.انجمن اقوام مختلف قزاقستان نهادی است که بدون مشارکت اشخاص حقیقی توسط رئیس جمهور اول این کشور نورسلطان نظربایف تاسیس شده است.

اهداف اصلی این انجمن عبارت است از:

- تقویت همکاری میان ارگان های دولتی و نهادهای جامعه مدنی در زمینه روابط بین اقوام، ایجاد شرایط مطلوب به منظور تقویت توافق و مدارا بین اقوام در جامعه.

- تقویت وحدت مردم، حمایت و توسعه اجماع عمومی درمورد ارزش های اساسی جامعه قزاقستان.

- کمک به نهادهای دولتی برای مقابله با مظاهر افراط گرایی و رادیکالیسم در جامعه و خنثی سازی تلاش ها برای نقض حقوق و آزادی های انسان و شهروندان

- تشکیل سازمان های فرهنگی و سیاسی و حقوقی

-احیاء حفظ و توسعه فرهنگ های ملی، زبان ها و سنت های مردم قزاقستان.

اصول انجمن اقوام قزاقستان عبارت است از:

-  اولویت حقوق و آزادی های بشر و شهروندان

-  اولویت منافع مردم و دولت

-  برابری حقوق و آزادی های انسان و شهروند بدون در نظر گرفتن نژاد، ملیت، زبان، مذهب و اعتقادات آنها

-  برابری اشخاص عضو، در مسوولیت و فعالیت های انجمن

فعالیت های اصلی انجمن عبارت است از:

- کمک به توسعه و اجرای سیاست های ملی دولت

- کمک به گسترش حس میهن پرستی قزاقستانی، ترویج و توسعه زبان دولتی و زبان سایر اقوان مقیم

- بهبود سیاست های  منطقه در حوزه اشتراکات بین اقوام ، تدوین و اجرای برنامه ها و فعالیت ها در زمینه مهاجرت، تشویق الگوی توافق بین اقوام و ادیان در کشور و خارج از کشور

- اجرای فعالیت های آموزشی و نشر با هدف دستیابی به رضایت بین قومی

- نظارت بر وضعیت روابط قومی

- مشارکت در صحنه های سیاسی واجتماعی

- تدوین توصیه ها و اقدامات علمی برای رفع اختلافات

- کمک به توسعه روابط اقوام ساکن در قزاقستان

- برگزاری سمینارها، کنفرانس ها برای توسعه گفتگو بین نهادهای دولتی و انجمن های عمومی درمورد روابط قومی.

- همکاری با نهادهای جامعه مدنی و سازمانهای بین المللی در زمینه تضمین توافق بین قومی و ادیان.

ساختار انجمن اقوام مختلف قزاقستان:

ساختار انجمن شامل، دبیر و شورای عالی ،شورای انجمن، دبیرخانه انجمن و انجمن های استانی (شهرهای مهم کشور و پایتخت) است.

شورای عالی، بالاترین ارگان انجمن می باشد. جلسه در صورت لزوم توسط رئیس جمهور قزاقستان برگزار می شود، اما حداقل سالی یک بار. ترکیب شورا انجمن مختلف قزاقستان توسط رئیس جمهور تصویب می شود. این شورا از میان نمایندگان انجمن های فرهنگی قومی و روسای انجمن های مناطق (شهرهای مهم، پایتخت) که عضو انجمن اقوام هستند و نیز از برخی ارگان های دولتی تشکیل می شود.

دبیرخانه انجمن بخشی از دفتر مدیریت ریاست جمهوری است که فعالیت های آن توسط قانون جمهوری قزاقستان تنظیم می شود. دبیرخانه انجمن را معاون رئیس انجمن اقوام مختلف قزاقستان مدیریت می کند.

ترکیب انجمن اقوام مختلف قزاقستان و انجمن های استانی (شهر های مهم و پایتخت) از شهروندان جمهوری قزاقستان - نمایندگان انجمن های قومی فرهنگی و سایر انجمن های عمومی ، نمایندگان ارگان های دولتی و افراد دیگر با در نظر گرفتن جایگاه آنها در جامعه تشکیل می شود. اعضای انجمن فعالیت خود را در چارچوب مقررات تعیین شده در قانون انجام می دهند.

اقدامات و رویداد ها با هدف توسعه توافق بین اقوام سازماندهی شده است و از سوی انجمنهای استانی (شهر های مهم و پایتخت) و مراکز فرهنگی اقوام مختلف قزاقستان انجام می شود و از سوی دولت قزاقستان حمایت مالی می گردد.

انجمن اقوام مختلف قزاقستان نتیجه نواوری سیاست بی نظیر قزاقستان است و تجارب آن می تواند برای بسیاری از کشور ها جالب و مفید باشد. تدوین قانون اساسی و تشکیل انجمن اقوام قزاقستان در یک سال انجام گرفته  و این دو به پایه ثبات، نوسازی تبدیل شده است ،اعتماد، احترام به سنت ها، مدارا، شفافیت- اینها اصولی هستند که پایه و اساس دولت چند قومیتی ما را تشکیل می دهد. سیاست دولت در حوزه روابط بین قومیت ها مبتنی بر اصل «وحدت در تنوع» است.

منبع: https://articlekz.com/article/۶۱۲۶

کد خبر 1608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =