چرا پاکستان در رتبه ۹۹ در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد؟

پاکستان، پنجمین کشور پرجمعیت جهان، در گزارش شاخص جهانی گرسنگی که سطح گرسنگی این کشور را «جدی» توصیف می‌کند، از میان 129 کشور در رتبه 99 قرار گرفته است. طبق این گزارش، پیش‌بینی‌های GHI نشان می‌دهد که حداقل 46 کشور جهان، از جمله پاکستان، تا سال 2030 در رسیدن به «گرسنگی کم» شکست خواهند خورد.

پاکستان، پنجمین کشور پرجمعیت جهان، در گزارش شاخص جهانی گرسنگی (GHI) که سطح گرسنگی این کشور را «جدی» توصیف می‌کند، از میان 129 کشور در رتبه 99 قرار گرفته است.

نسخه چهارم این گزارش که با همکاری سازمان غیرانتفاعی آلمانی Welthungerhilfe و همتای ایرلندی آن Concern Worldwide تهیه شده است، یک نشریه بررسی شده است و روز سه شنبه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، راه اندازی شد.

این گزارش با تاکید بر بحران جهانی غذا، می‌گوید که "تعارض منافع، تغییرات آب و هوا و همه‌گیری کووید-19" میلیون‌ها نفر را در برابر کمبود مواد غذایی آسیب‌پذیر کرده است.

طبق این گزارش، پیش‌بینی‌های GHI نشان می‌دهد که حداقل 46 کشور جهان، از جمله پاکستان، تا سال 2030 در رسیدن به «گرسنگی کم» شکست خواهند خورد.

پاکستان برای گزارش 2022 امتیاز 26.1 را به دست آورد که بدتر از 29.6 آن در آخرین ویرایش این گزارش در سال 2014 است.

گزارش های 2007 و 2000 امتیاز GHI پاکستان را به ترتیب 32.1 و 36.8 نشان می دهد.

این گزارش که در اکتبر سال گذشته منتشر شد، نشان داد که کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا مناطقی با "بالاترین سطح گرسنگی" هستند و در برابر شوک‌ها و بحران‌های آینده آسیب‌پذیر هستند.

در این بیانیه آمده است: «آسیای جنوبی، منطقه ای با بالاترین سطح گرسنگی در جهان، دارای بالاترین نرخ رشد کوتاهی کودکان و با اختلاف بالاترین نرخ تلف کردن کودکان در بین سایر مناطق جهان است.

پاکستان به همراه پنج کشور دیگر با افزایش نرخ رشد کوتاهی در کودکان در رتبه اول قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: "مناطق با کمترین بهبود در طول زمان  که در آن میزان رشد یا رکود رشد داشته است، در مرکز چاد، مرکز پاکستان، مرکز افغانستان، و شمال شرقی آنگولا و همچنین در سراسر جمهوری دموکراتیک کنگو و ماداگاسکار است.

انتشار گزارش GHI به دنبال گزارش سازمان ملل متحد در ماه مه منتشر شد که پاکستان را به عنوان یک منطقه "بسیار نگران کننده که با ناامنی غذایی مواجه است معرفی کرد.

گزارش سازمان ملل که به طور مشترک توسط برنامه جهانی غذا و سازمان خواروبار و کشاورزی تهیه شده است، همچنین چشم انداز بدی را برای پاکستان ترسیم می کند و می گوید که انتظار می رود بیش از هشت میلیون نفر «سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد» را تجربه کنند.

تحولات سیاسی

پاکستان 18 ماه پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است که در آن تداوم بحران سیاسی بدترین بحران مالی را که این کشور تاکنون با آن روبرو بوده است، تشدید کرده است.

سیل‌های ویرانگر سال گذشته خسارت‌های ماندگاری به اقتصاد وارد کرد که بیش از 30 میلیارد دلار خسارت کل را متحمل شد و بخش کشاورزی به تنهایی بیش از 100 میلیون دلار خسارت متحمل شد.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، بحران فزاینده تراز پرداخت، منجر به کاهش ذخایر خارجی شده است و این کشور در حال حاضر بیش از 77 میلیارد دلار به طلبکاران خود بدهکار است که در سه سال آینده قابل پرداخت است.

در همین حال، تورم به بالاترین حد خود رسیده است و در اوایل سال جاری به 38 درصد رسیده است، در حالی که تعرفه های انرژی نیز به دلیل درخواست های صندوق بین المللی پول افزایش یافته است.

پاکستان که برای تامین نیازهای داخلی خود به شدت به واردات متکی است، در سال گذشته شاهد کاهش بیش از 50 درصدی ارزش پول خود در برابر دلار آمریکا بوده است.

عبدالله، یک اقتصاد دان کشاورزی و رئیس تحقیقات مؤسسه اقتصاد توسعه پاکستان (PIDE) مستقر در اسلام آباد، گفت که دو موضوعی که باید در نظر گرفته شود دسترسی و مقرون به صرفه بودن است.

در پاکستان، ما در درجه اول با مشکل مقرون به صرفه بودن روبرو هستیم. در حالی که غذا در دسترس است، درآمدها کاهش یافته است. این به کاهش قدرت خرید منجر شده است و این نگرانی بزرگ‌تر در حال حاضر است.

عبدالله، گفت که دولت باید تورم را کاهش دهد و جلوی کاهش ارزش روپیه پاکستان را بگیرد.

«مردم به سادگی قادر به پرداخت هزینه های دیگر نیستند. وی افزود: دولت باید روی افزایش بهره وری و بهبود قیمت کار کند.

"مهارت های بسیار کم"

عادل منصور، محقق امنیت غذایی مستقر در شهر جنوبی کراچی، در مورد نیازهای غذایی پاکستان گفت که تولید گندم داخلی این کشور به اهداف مورد نیاز دست نیافته است و پاکستان مجبور بوده حداقل 10 درصد گندم خود را برای حداقل چهار سال وارد کند.

بسیار بعید است که حداقل در پنج سال آینده در تولید گندم در داخل کشور خودکفا باشیم. او به الجزیره گفت، در حالی که کیفیت گندم پاکستان به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند، بذرهایی که برای تولید استفاده می شوند، عملکرد بالاتری ندارند.

ما امکانات و مهارت های تحقیقاتی بسیار کمی داریم که می تواند به توسعه بذرهای بهتر کمک کند که می تواند بهره وری بالاتری داشته باشد. ما همچنین آن را صادر می کنیم، به ویژه به افغانستان، زیرا پس از اینکه دلار اجازه یافت بر اساس نرخ بازار کار کند، این به معنای حاشیه سود بهتر بود.

چرا پاکستان در رتبه ۹۹ در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد؟  چرا پاکستان در رتبه ۹۹ در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد؟

منبع:

https://www.aljazeera.com/news/2023/7/26/why-is-pakistan-ranked-99th-on-the-

global-hunger-index

کد خبر 16623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =