جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست  TEKNOFEST در ترکیه

جشنواره  تکنوفست در شهرهای استانبول ، آنکارا و ازمیر برگزار شد. این جشنواره در فرودگاه آتاتورک استانبول، در صدمین سالگرد جمهوری، بین 27 آوریل تا 1 می برگزار شد.

این جشنواره که برای اولین بار در سال 2018 در استانبول برگزار شد، هر دو سال یک بار در استانبول و هر دو سال یک بار در یکی از استان های آناتولی برگزار می شود. بازدید از این جشنواره برای عموم آزاد و رایگان است.

این فستیوال توسط بنیاد تیم فناوری ترکیه و وزارت صنعت و فناوری سازماندهی شده است که هدف آن توسعه فناوری های ملی ترکیه است.

در چارچوب این جشنواره، سمینارها، مسابقات فناوری، نمایشگاه های فناوری داخلی، نشستهای بین المللی کارآفرینی، پروازهای نمایشی، اجرای مانور جنگنده ها، چتربازان و غیره برگزار می شود که به برندگان مسابقات در مراسم مخصوصی جوایز اهدا می شود.  

تاریخچه رویدادهای گذشته این فستیوال:

استانبول 2018

اولین جشنواره در فرودگاه استانبول در تاریخ 20-23 سپتامبر 2018 برگزار شد. بر اساس آمار اعلام شده حدود 550 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند. در اولین سال برگزاری این جشنواره 14 مسابقه فناوری برگزار شد. 2 هزار شرکت کننده و 750 تیم در این مسابقات شرکت کردند.

استانبول 2019

دومین جشنواره در 17 تا 22 سپتامبر 2019 در فرودگاه آتاتورک برگزار شد که اکنون غیر فعال می باشد. طبق آمار اعلام شده  17 هزار و 373 تیم و 50 هزار شرکت کننده از 122 کشور در این جشنواره شرکت کرده اند. در این سال نیز مانند سال گذشته، مسابقات فناوری و هواپیماهای بدون سرنشین، رویدادهایی برای دانش آموزان سطوح مختلف، مسابقات هکرها، رویدادهای روباتیک و نمایش های هوایی مختلف برگزار شد و به عنوان بخشی از جشنواره، ماشین پرنده Cezeri برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

در این جشنواره مسابقات سطح بین المللی "Word Drone Cup" برگزار شد و طبق آمار در مجموع یک میلیون و 750 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند.

شهر غازی انتب 2020

این رویداد در تاریخ 24-27 سپتامبر 2020 در مرکز نمایشگاه خاورمیانه در غازی انتپ برگزار شد. مسابقات فناوری که در 19 بخش مختلف برگزار شد. مسابقات نوآوری بیوتکنولوژی، مسابقه فناوری های کشاورزی، مسابقه فناوری های محیط زیست و انرژی، مسابقه حمل و نقل هوشمند، مسابقه فناوری های آموزشی، مسابقه طراحی هلیکوپتر و مسابقه طراحی موتور جت در جشنواره سال 2020 به جشنواره اضافه شد. با توجه به همه گیری بیماری کووید-19 ، شرکت کنندگان در جشنواره فقط از کشور ترکیه بودند.

استانبول 2021

این جشنواره بین 21 تا 26 سپتامبر در فرودگاه آتاتورک برگزار شد. 200000 درخواست جهت شرکت در مسابقات ارسال شد. در حالی که تعداد سهامداران به 74 نفر افزایش یافت، دسته بندی های رقابتی جدیدی در زمینه هایی مانند شبیه سازی، هوش مصنوعی و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین اضافه شد. رقبا از سراسر جهان شرکت کردند. در این جشنواره خودروی  TOGG  برای اولین بار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عزیز سانچار جوایز مسابقات را اهدا کردند.

سامسون 2022

این جشنواره بین 30 اوت تا 4 سپتامبر 2022 در فرودگاه سامسون برگزار شد.

آنکارا 2023

در سال 2023 مقرر شد تا این جشنواره در شهرهای استانبول ، آنکارا و ازمیر برگزار شود. این جشنواره در فرودگاه آتاتورک استانبول، در صدمین سالگرد جمهوری، بین 27 آوریل تا 1 می برگزار شد.

جشنواره امسال در شهر آنکارا میزبان مسابقات اعم از  TEKNOFEST Enterprise Competition، Experiment Kart Robolig Competition و Pre Take Off بود، همچنین هواپیماهایی مانند Turkish Stars، Solo Turk، Bayraktar TB2 به نمایش گذاشته شد.

افلاک نما، تونل واقعیت مجازی، چادر بنیاد T3، سمینارها، روز امضای TUA، کنسرت های صحنه اصلی، تونل باد عمودی، تونل آب و هوا، رصد خورشید، خیابان علم، زمین بازی بادی با موضوع فضایی، بالون هوای گرم از جمله مواردی است که بازدیدکنندگان این فستیوال در آنکارا از آن بازدید خواهند نمود.

  در جشنواره تکنوفست امسال TEKNOFEST 2023 با بیش از 2.5 میلیون بازدید کننده رکورد بیشترین بازدیدکننده در تاریخچه این فستیوال که یک میلیون و 720 هزار نفر بوده را درنوردید. در جشنواره تکنوفست آنکارا 2023  بیش از 120 کشور حضور خود در مسابقات تکنولوژی و فن آوری را ثبت نموده و بیش از یک میلیون شرکت کننده در مسابقات درخواست خود را ارائه داده اند. مسابقات فستیوال 2023 در 41 رشته و بخش‌های مختلف انجام خواهد شد.  

ملاحظات:

·        در این فستیوال بسیاری از وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری اعم از شرکت آسلسان ASELSAN ، پوکتسان ROKETSAN ، بایکار Baykar ، بی ام سی BMC ، هاولسان HAVELSAN ، توبیتاک TÜBİTAK ، اس تی ام STM، صنایع هوافضای ترکیه، TUSAŞ، ترکیش ایرلاینز ذینفع هستند. انجمن هوانوردی، اوپراتور مخابراتی ترکسات Türksat نیز به عنوان حامیان و شرکت هایی مانند اوپراتور مخابراتی ترکسل Turkcell و بسیاری از دانشگاه ها مانند دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه فنی یلدیز، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی کارادنیز نیز به عنوان سهامداران دانشگاهی شرکت می کنند.

·        ترکیه در نظر دارد تا با ایجاد و ثبت رکورد های جدید اعم از ثبت رکورد بازدیدکنندگان فستیوال تکنوفست این رویداد و همچنین رویدادهای دیگر را در ترکیه به شکل و ابعاد گسترده در صحنه داخلی و خارجی به ثبت برساند تا اینگونه وجهه بین المللی خود را در بخش های فن آوری و تکنولوژی و همچنین تجاری و فرهنگی بهبود بخشد. در همین راستا نیز طی اعلام رسمی به تمامی ارگانهای رسمی و دولتی از تمام کارمندان دولت خواسته شد تا در این فستیوال حضور خود را به ثبت برسانند. شایان ذکر است برای بازدید از فستیوال می بایست افراد به صورت اینترنتی و با ثبت کد ملی خود در سامانه این فستیوال بلیط ورود به فستیوال را تهیه می نمودند.

·        قابل ذکر است که حضور صدها شرکت خصوصی، دولتی و نیمه دولتی در جشنواره  تکنوفست فقط برای ایجاد تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان نبوده  بلکه به گفته مدیران فستیوال، آینده تکنولوژی ترکیه از میان برگزیدگان همین مسابقات انتخاب می شوند چه بسا که بسیاری از برگزیدگان سالهای گذشته نیز با ثبت شرکت های شخصی فنی مهندسی و یا با ساخت وثبت اختراعات در حوزه صنایع دفاعی کشور ترکیه به صورت رسمی وارد نیروی استخدامی ارگانهای مربوطه در بخش های دولتی و خصوصی شده‌اند. در همین راستا و برای بالا بردن انگیزه کودکان و نوجوانان ، دانش آموزان مدارس از تمامی مقاطع از پایه اول تا دبیرستان را برای بازدید از فستیوال تشویق می نمایند. اجرای این فستیوال با ابعاد وسیع تبلیغات در میان قشر جوان و نوجوان در راستای جذب علاقمندان کم سن و سال و جذب آنها در مدارس ومراکز تکنوفست و تکنوکنت و پرورش آنها می باشد. با اینکه از سال 2018 این جشنواره هرساله برگزار شده است اما حضور و استقبال بازدیدکنندگان جوان و نوجوان بهمراه خانواده هایشان بسیار شکفت انگیز بوده است .

·        بهره برداری از نیروهای علمی، فکری و خلاق داخلی در جهت ساخت صنایع دفاعی و غیره از سیاستهای کلان ترکیه می باشد یعنی به نوعی برگزاری این فستیوال حمایت از سیاست کلان ترکیه در راستای بومی سازی و خودکفایی در بخش های مختلف به خصوص تکنولوژی و صنایع دفاعی  کشور اعم از اسلحه سازی، ربات های فرمانبر، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره می باشد.

·        از نکته های مهم استفاده از ظرفیت این رویداد برای ایجاد روحیه اعتماد ملی، اقتدار، امید به آینده، ترغیب نسل جدید برای توجه به زمینه های توسعه و رشد در حوزه علوم و فنون جدید می باشد. از سوی دیگر برنامه ریزان این رویداد تلاس می کنند از آن برای تفریح عمومی و نشاط اجتماعی بهره گیرند. در این راستا حضور رسانه ها، اجرای برنامه موسیقی، مسابقه و...از حاشیه های این مراسم بود

 جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست  TEKNOFEST در ترکیه

جشنواره هوانوردی و فناوری تکنوفست  TEKNOFEST در ترکیه

تهیه، ترجمه و تنظیم گزارش : مسعود حقیقت

تاربخ: 13/06/1402

منبع: پایگاه خبری  تکنوفست

https://www.teknofest.org/tr/content/announcement/teknofest-ankara-etkinlik-haritasi-yayinlandi/

 

 

 

کد خبر 16913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =