بیانیه باکو و اسناد نقشه راه کریدور میانی در پایان اجلاس سران SPECA به تصویب رسید

در پایان اجلاس باکو برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی - SPECA، بیانیه باکو و اسناد نقشه راه مربوط به دیجیتالی شدن کریدور میانی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری "report.az" مورخ 3  آذر 1402، بیانیه باکو و اسناد نقشه راه کریدور میانی به تصویب رسیده است. در پایان اجلاس باکو برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی - SPECA، بیانیه باکو و اسناد نقشه راه مربوط به دیجیتالی شدن کریدور میانی به تصویب رسید.

الهام علی اف  رئیس جمهورآذربایجان در 24 نوامبر در باکو، در مرکز حیدر علی اف در نشست سران کشورها و دولت های کشورهای شرکت کننده SPECA گفت:

دو پیش نویس سندی که قرار است در اجلاس جاری تصویب شود - بیانیه باکو و نقشه راه دیجیتالی کردن کریدور میانی در میان هیئت های کشورهای شرکت کننده SPECA مورد بحث و بررسی قرار گرفت. توافق بر سر متونی حاصل شد که برای همه طرف ها قابل قبول تلقی شود. رئیس جمهور تاکید کرد: بنابراین در پایان اجلاس سران SPECA باکو، بیانیه باکو و اسناد نقشه راه مربوط به دیجیتالی شدن کریدور میانی به تصویب رسیده است. بعداً در پایان نشست سران کشورها و دولت های کشورهای شرکت کننده SPECA، بیانیه باکو و نقشه راه مربوط به دیجیتالی شدن کریدور میانی به تصویب رسید.

بیانیه باکو برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی - اجلاس SPECA

در تاریخ 24 نوامبر 2023 در باکو در چارچوب برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی رؤسای جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری ازبکستان و نایب رئیس کابینه وزیران ترکمنستان دیدار کردند. این نشست بر اساس اهداف و اصول مندرج در بیانیه تاشکند در 26 مارس 1998 در مورد تأسیس SPECA برگزار شد. در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تأسیس SPECA، دستاوردهای مهم کشورهای عضو SPECA در ارتباط با اولویت های اصلی تقویت استقلال و همکاری متقابل آنها مورد توجه قرار گرفت. در چارچوب SPECA، بار دیگر عزم قوی کشورهای عضو برای تعمیق و توسعه همکاری‌ها بر اساس منافع، اهداف و ارزش‌های مشترک میان مردمان کشورهای عضو تأکید شد. SPECA پتانسیل عظیم توسعه اقتصادی استفاده نشده در منطقه، منابع طبیعی غنی و اراده سیاسی قوی برای استفاده مشترک از این فرصت ها برای توسعه همکاری های منطقه ای و همکاری های آتی منطقه SPECA با بازارهای اروپایی و آسیایی را در نظر می گیرد. در 17 آوریل 2023، در نشست وزرای کشورهای شرکت کننده SPECA که در ژنو، سوئیس برگزار شد، تصمیمی در مورد ریاست جمهوری آذربایجان در سال 2023 اتخاذ شد. در این بیانیه موضوع "تبدیل منطقه SPECA به یک مرکز ادغام جهانی" و کارهای بیشتر انجام شده تا کنون قدردانی می شود. با ریاست جمهوری آذربایجان بر SPECA در سال 2023، قدردانی می شود که این برنامه کارآمدتر، همچنبن، یک پلت فرم واقعی منطقه ای مبتنی بر تلاش های جمعی، منافع و مسئولیت کشورهای شرکت کننده در آسیای مرکزی و فراتر خواهد شد. در بیانیه از تلاش‌های مستمر و فعال آذربایجان با حمایت کمیسیون‌های منطقه‌ای مربوطه سازمان ملل متحد بسیار قدردانی می‌شود. از کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE)، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP) و دبیرخانه های اجرایی مربوطه آنها به دلیل حمایت آنها از کشورهای شرکت کننده در SPECA از زمان آغاز برنامه قدردانی شد.

در این بیانیه آمده است:

  1.  به منظور بررسی راه های استفاده مشترک از همکاری های اقتصادی و فرصت های یکپارچگی منطقه ای SPECA و به ویژه ارتباطات، تجارت، حمل و نقل و لجستیک، تحول دیجیتال و نوآوری ها، صنعت، انرژی، مدیریت منابع آب، محیط زیست، انرژی سبز و سایر زمینه های در نظر گرفته که نقش SPECA را به عنوان بستری برای ارائه پاسخ های مشترک به چالش های مشترک ناشی از این زمینه ها تقویت کند.
  2. در این راستا، برای ابراز عزم در مورد روند مستمر تاسیس SPECA و ایجاد سازوکارهای لازم که مسئولیت فعالیت ها را در چارچوب SPECA افزایش می دهد، اطمینان از گفتگوی منظم، سازگاری و هماهنگی موثر و همچنین کمک به اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط سران کشورهای شرکت کننده در SPECA را در نظر می گیرد.
  3. دیجیتالی سازی و تبدیل مسیرهای ترانزیتی سبز و همچنین ساده سازی رویه های تجاری و حمل و نقل و یکپارچه سازی انرژی از جمله انرژی سبز در چارچوب کریدور میانی شرق-غرب ترانس خزر که یک حوزه اولویت فوری در زمینه همکاری و برای این منظور است. هدف از دیجیتالی کردن اطلاعات و اسناد چندوجهی در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر بر تصمیم برای اتخاذ نقشه راه تاکید شود.
  4. با اعلام آمادگی سیاسی خود برای ارائه سازوکار مالی مناسب به SPECA به منظور حمایت از تصمیمات اتخاذ شده و در این راستا از همکاری عملی تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد و ایجاد صندوق هدفمند چند ذی نفع SPECA را ستایش می کند. بدینوسیله دعوت از شرکای بین المللی برای مشارکت در فعالیت های صندوق چندجانبه SPECA را تایید می کند.
  5. اهمیت کریدور میانی شرق-غرب ترانس خزر به عنوان یکی از ارتباطات کارآمدتر و پایدارتر با کشورهای شرکت کننده در SPECA و مناطق مختلف آسیا و اروپا فراتر از مرزهای آن و دعوت کشورها به استفاده از پتانسیل این کریدور برای عملیات حمل و نقل بین قاره ای، به مقامات مربوطه کشورهای شرکت کننده در SPECA توصیه می کند که بر بهبود پیوندهای حمل و نقل برای افزایش کارایی ارتباطات بین شرکت ها، حمل و نقل کالا، مراکز لجستیک و اپراتورهای ملی در طول کل کریدور تمرکز کنند.
  6. تصویب قطعنامه ای به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد SPECA توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این سازمان از کشورهای عضو سازمان ملل، کمیسیون های منطقه ای و آژانس های تخصصی دعوت کرد تا به حمایت از تلاش های کشورهای عضو SPECA ادامه دهند.
  7. از مشارکت شرکای بین المللی در اجلاس باکو قدردانی شد. بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک که منعکس کننده تلاش های مشترک برای حمایت از توسعه اقتصادی پایدار و پایدار برای آینده ای سبزتر و امن تر در منطقه SPECA است، تاکید شد.
  8. به وزارتخانه های مربوطه آنها دستور داده شد تا اجرای اعلامیه فعلی را با UNECE، UNESCAP و سایر نهادهای بین المللی مرتبط هماهنگ کنند.
  9. با تشکر صمیمانه از آقای الهام علی اف رئیس جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای سازماندهی عالی اولین نشست سران کشورها و دولت های کشورهای عضو SPECA با مشارکت شرکای بین المللی در باکو و همچنین برای سازماندهی سایر رویدادها در 20 تا 24 نوامبر 2023 در چارچوب روزهای SPECA در آذربایجان انجام شد.

منبع:

https://report.az/xarici-siyaset/speca-nin-zirve-gorusunun-yekununda-baki-beyannamesi-ve-orta-dehlizle-bagli-yol-xeritesi-senedleri-qebul-edilib/

کد خبر 17542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =