واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

در نقشه جهان، پاکستان و اسرائیل دو کشوری هستند که به نام دین به وجود آمده اند و اتفاقاً تأسیس هر دو نیز تقریبا همزمان بوده است. اما پاکستان از زمان تأسیس اسرائیل را به رسمیت نشناخت. به همین دلیل هیچ روابط دیپلماتیک مستقیم بین پاکستان و اسرائیل وجود ندارد. در حالی که روابط دیپلماتیک پاکستان با فلسطین نه تنها برقرار است بلکه سفارت فلسطین در اسلام آباد نیز توسط دولت پاکستان با دادن مبلغ قابل توجهی ساخته شده است. اسرائیل از زمان پیدایش خود به آزار و اذیت فلسطینیان بیگناه برای توجیه موجودیت نامشروع خود ادامه داده است. و این سلسله جنایات بر فلسطینیان مظلوم امروز به اوج خود رسیده است۔ این آخرین موج جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها زمانی آغاز شد که در 7 اکتبر 2023، سازمان مقاومت فلسطین حماس حمله ناگهانی به اسرائیل را آغاز کرد و خسارات سنگینی به آن وارد کرد. اسرائیل و متحدانشان حملات 7 اکتبر را 11 سپتامبر اسرائیل نامیده و اعلام کرده است که انتقام کامل از فلسطینی ها خواهند گرفت

در نقشه جهان، پاکستان و اسرائیل دو کشوری هستند که به نام دین به وجود آمده اند و اتفاقاً تأسیس هر دو نیز تقریبا همزمان بوده است. اما پاکستان از زمان تأسیس اسرائیل را به رسمیت نشناخت. به همین دلیل هیچ روابط دیپلماتیک مستقیم بین پاکستان و اسرائیل وجود ندارد. در حالی که روابط دیپلماتیک پاکستان با فلسطین نه تنها برقرار است بلکه سفارت فلسطین در اسلام آباد نیز توسط دولت پاکستان با دادن مبلغ قابل توجهی ساخته شده است. اسرائیل از زمان پیدایش خود به آزار و اذیت فلسطینیان بیگناه برای توجیه موجودیت نامشروع خود ادامه داده است. و این سلسله جنایات بر فلسطینیان مظلوم امروز به اوج خود رسیده است۔ این آخرین موج جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها زمانی آغاز شد که در 7 اکتبر 2023، سازمان مقاومت فلسطین حماس حمله ناگهانی به اسرائیل را آغاز کرد و خسارات سنگینی به آن وارد کرد. اسرائیل و متحدانشان حملات 7 اکتبر را 11 سپتامبر اسرائیل نامیده و اعلام کرده است که انتقام کامل از فلسطینی ها خواهند گرفت.

طی دو ماه گذشته، مردم پاکستان از اقشار مختلف احساسات و عواطف خود را علیه اسرائیل و به نفع فلسطینی ها ابراز کرده اند. اشتباه نیست اگر گفته شود که تاکنون بزرگترین تجمعات علیه اسرائیل و به نفع فلسطینی ها در پاکستان برگزار شده است. تاکنون هزاران جلسه در سراسر پاکستان برگزار شده است. جدای از این، جنایات اسرائیل در سمینارها، کنفرانس ها، تظاهرات و به طرق مختلف برجسته شده است. در حالی که جنگ بین حماس و اسرائیل اثرات بی شماری بر کل جهان داشته است، پاکستان نیز به شدت تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته است. اگرچه پاکستان تاکنون به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نشناخته است، اما اسرائیل و متحدانش از ابتدا پاکستان را برای به رسمیت شناختن اسرائیل تحت فشار قرار داده اند. از طرفی مردم پاکستان مخالف موجودیت اسرائیل هستند، آن را غاصب می دانند و برخی در محافل دولتی هستند که در مورد اسرائیل مواضع نرمی دارند و موافق به رسمیت شناختن آن بر اساس دکترین دو دولتی هستند. این در حالی است که فشار زیادی بر پاکستان برای پیوستن به پیمان ابراهیم وجود دارد.

از سوی دیگر به نظر می رسد در چند سال گذشته با ایجاد فضای سیاسی خاص در پاکستان و برکناری عمران خان و تلاش برای روی کار آوردن نواز شریف(حامی رابطه با اسرائیل) توسط ارتش و عناصر ذینفوذ قدرت در پاکستان، حامل این پیام است که یک بازی بزرگ در پشت صحنه در حال انجام است و آن جز به رسمیت شناختن موجودیت نامشروع اسرائیل توسط دوبا آینده پاکستان چیز دیگری نمی تواند باشد. اما مردم پاکستان در هر صورت حاضر نیستند موجودیت اسرائیل را بپذیرند و این را می توان از غم و اندوه مردم پاکستان درباره جنگ اخیر حماس و اسرائیل تخمین زد.

جنگ اخیر حماس و اسرائیل تأثیرات زیادی بر مردم پاکستان داشته است:

اولاً مردم پاکستان از دولت خود گلایه دارند که چرا علیه اسرائیل و به نفع فلسطین اقدامی نمی کند.

ثانیاً مردم پاکستان از دولت خود می خواهند که اگر نمی تواند برای حمایت عملی از مردم فلسطین اقدامی کند، اجازه دهد مردم به آنجا بروند تا بتوانند خودشان رأسا به یاری مردم غزه بشتابند.

در همین راستا سناتور مشتاق از جماعت اسلامی سعی کرد وارد نوار غزه شود اما اجازه رفتن به آنجا را پیدا نکرد. به همین دلیل است که برخی از مسلمانان پاکستان به نفع فلسطینی ها تظاهرات می کنند و برخی دیگر مشغول جمع آوری کمک برای فلسطینی ها هستند. مسلمانان پاکستان، صرف نظر از مذهب و قومیتی که به آن تعلق دارند، در این زمان نگران فلسطینی ها هستند.

علما، معلمان، دانشجویان، سیاستمداران، روزنامه نگاران، مقاله نگاران، نویسندگان، وکلا، پزشکان، کارکنان پیراپزشکی، خوانندگان، بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و مردم از هر قشری و از هر طریقی با فلسطینی ها ابراز همدردی می کنند. بنابراین می توان گفت که جنگ بین حماس و اسرائیل اثرات بی شماری بر مردم پاکستان داشته است.

به همین مناسبت، سازمان‌های مذهبی، سیاسی و سازمان‌های حقوق بشر از جمله حزب جماعت اسلامی پاکستان، جمعیت علمای اسلام، مجلس وحدت مسلمین پاکستان و سایر احزاب مذهبی و سیاسی به صورت فردی و جمعی تجمعات و تظاهرات بزرگی را در سراسر پاکستان برگزار می‌کنند.

به یقین می توان گفت بیشترین مراسمات در حمایت از مردم فلسطین توسط جماعت اسلامی پاکستان طراحی و اجرا شده است و شاید روزی نیست که این حزب مراسمی در این خصوص در پاکستان به ویژه در کراچی و لاهور نداشته باشد.

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

اسامی برخی از احزاب بزرگ در میان سازمان‌هایی که راهپیمایی‌های اعتراضی یا تجمعاتی علیه اسرائ در پاکستان ترتیب داده‌اند عبارتند از:

1. جماعت اسلامی پاکستان                                        ۲. جمعیت علمای اسلام

3. پاکستان عوامی تحریک                              ۴. جنبش لبیک پاکستان

5. جنبش سنی پاکستان                                  ۶۔کمیته همبستگی فلسطین

اسامی تشکل های شیعه عبارتند از:

1. مجلس وحدت مسلمین پاکستان                            ۲. شورای علمای شیعه پاکستان

3. جنبش بیداری امت مصطفی پاکستان           ۴. دانشجویان امامیه پاکستان

5. دانشجویانجعفریه پاکستان                        ۶. بنیاد فلسطین پاکستان

اسامی نهادهای ایرانی عبارتند از:

  1. خانه فرهنگ ج.ا.ایران در کراچی - برگزاری 4 اجلاس مهم و تأثیر گذار با بازتاب وسیع رسانه ای(شاعران، اشک مریم، حقوقدانان، اکابر علمای شیعه و سنی) برگزاری یک وبینار بین المللی، مشارکت در کنگره اقبال با رویکرد مسأله قدس و غزه و انجام چند مصاحبه رادیو و تلویزیونی، ایراد چند سخنرانی توسط وابسته فرهنگی و ده ها اقدام رسانه ای و ...
  2. مجتمع آموزشی ایرانیان (برگزاری مسابقه نقاشی فلسطین بین دانش آموزان)
  3. سرکنسولگری ایران (ایراد دو سخنرانی و صدور یک بیانیه در محکومیت اسرائیل)
  4. اقدامات نهادهای دیگر ایرانی از طریق حلقه های واسط

اثرات عملیات طوفان الاقصی بر پاکستانی ها

  1. بیداری روحیه جهاد

یکی از تأثیرات بر مسلمانان پاکستان، بیداری روحیه جهادی در میان آنان است. امروز میلیون ها جوان مسلمان پاکستانی اگر به آنها اجازه جهاد داده شود آماده رفتن به فلسطین هستند.

در مسائل اعتقادی، مسلمانان پاکستان از ابتدا احساساتی بوده اند؛ نمونه بارز آن، بازرس پلیس کراچی فیاض احمد جانوری است که از طریق نامه ای به رئیس کل پلیس سند ابراز تمایل کرد که رسماً به فلسطین برود و در جهاد شرکت کند. وی همچنین 10 درصد از حقوق خود را به عنوان وقف برای مردم فلسطین اعلام کرد.[1]

به همین ترتیب، میلیون‌ها جوان شرکت‌کننده در تظاهرات اعتراضی سازمان‌دهی شده توسط سازمان‌های مذهبی و سیاسی مختلف، بارها پس از دریافت مجوز از دولت اعلام کرده‌اند که به فلسطین بروند.

  1. از بین رفتن ترس از اسرائیل

اسرائیل به طور کلی کشوری شکست ناپذیر و فوق العاده قدرتمند به حساب می آمد. به همین دلیل بسیاری از کشورها حتی جرأت محکومیت آشکار اقدامات وحشیانه او را نداشتند.

در چنین شرایطی چند ده جوان مسلح به قدرت ایمان با اجرای عملیات طوفان الاقصی به اسرائیل حمله کردند که همه دنیا را در بهت فرو برد. اسرائیل و متحدانش نیز از این اقدام حماس متعجب هستند که چه بر سر آنها آمده است.

همه دنیا متوجه شده اند که گفته سید حسن نصرالله، رئیس حزب الله در مورد اسرائیل که وجود اسرائیل ضعیف تر از لانه عنکبوت است یک بیانیه سیاسی نیست، بلکه یک واقعیت است و حماس ثابت کرد که موجودیت اسرائیل در واقع ضعیف تر از تار عنکبوت است.

کارشناسانی که در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی پاکستان تحلیل می کنند نیز اذعان دارند که حماس ترس از اسرائیل را از بین برده است. همانطور که سراج الحق رئیس جماعت اسلامی پاکستان خاطرنشان می کند: حماس غرور اسرائیل را در هم شکست.[2]

  1. گرایش به مکتب تشیع:

یکی از آثار جنگ حماس و اسرائیل افزایش محبت و برادری در میان مسلمانان پاکستان است مسلمانان پاکستانی وقتی می بینند که چگونه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در لبنان و انصارالله در یمن برای کمک به برادران سنی مذهب فلسطینی، خود را به خطر می اندازند پیش خود فکر می کنند که ایران و حزب الله با وجود شیعه بودن به فلسطینی ها کمک می کنند و بنابراین عشق به شیعیان نیز در دلشان موج می زند. پس از آنکه امام جماعت مسجد الاقصی شیخ صلاح الدین مذهب شیعه را پذیرفت، بسیاری از اهل سنت نیز به مذهب تشیع گرایش پیدا کردند.

  1. هوشیاری نسبت به توطئه به رسمیت شناختن اسرائیل از طرف دولت پاکستان

از نظر مردم پاکستان، فایده حمله حماس این است که توطئه ی به رسمیت شناختن اسرائیل در سطح بین المللی از جمله توسط عربستان سعودی، پاکستان و برخی کشورهای اسلامی به شدت شکست خورده است. مردم پاکستان درک می کنند که اراده سیاسی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در دولت پاکستان وجود دارد و با روی کار آمدن نواز شریف که توسط عربستان حمایت می شود این امر می توانست عینیت پیدا کند ولی عملیات طوفان الاقصی باعث شکست یا تضعیف جدی این اراده سیاسی پشت پرده شد. زیرا جنایاتی که اسرائیل در پاسخ به اقدامات حماس بر فلسطینیان انجام داده است، منجر به تنفر شدید مردم پاکستان و مسلمانان از اسرائیل شده است. بنابراین، اگر دولت پاکستان در چنین شرایطی تلاش کند اسرائیل را به رسمیت بشناسد، خطر واکنش شدید مردم وجود دارد. بنابراین می توان گفت با این حرکت حماس این آرزوی اسرائیل شکست خورده است.

سلیم صافی، ستون نویس مستمر روزنامه جنگ، با اشاره به همین نکته می نویسد: اگرچه این بار حماس ابتکار عمل در جنگ را به دست گرفته است، اما این نظر وجود دارد که حماس به دستور ایران این کار را انجام داده است. به منظور از بین بردن روند بهبود روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و عربستان سعودی.[3]

اشتیاق بیگ، ستون نویس دیگر روزنامه جنگ(روزنامه سکولار و غربگرای تحت نفوذ ارتش) با اشاره به بیانیه وزارت خارجه اسرائیل در این باره نوشته است: لازم به یادآوری است که قبل از جنگ حماس و اسرائیل، ایلیکوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل فاش کرد که به زودی 6 تا 7 کشور اسلامی از جمله عربستان سعودی، اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت. او گفت که صلح با عربستان سعودی مقدمه ای برای صلح بین جهان اسلام و یهودیان خواهد بود."[4]

  1. تحریم کالاهای اسرائیلی

هر زمان که جنگی بین حماس و اسرائیل یا حزب الله و اسرائیل در می گیرد، بخشی از مردم پاکستان جنبشی را برای تحریم محصولات اسرائیلی راه می اندازند. این بار نیز به دلیل ادامه جنگ بین حماس و اسرائیل، مردم پاکستان جنبشی را برای تحریم محصولات اسرائیلی در شبکه های اجتماعی آغاز کرده اند. به نظر می رسد که این حرکت مردم پاکستان تا حدودی موفق بوده است زیرا صاحبان این شرکت ها راه های جدیدی را برای فروش محصولات خود در پیش گرفته اند. به عنوان مثال، برخی از شرکت ها قیمت محصولات خود را کاهش داده و شروع به تبلیغات برای یک کالای رایگان در هنگام خرید کرده اند. بی بی سی اردو در یکی از گزارش های خود در خصوص تحریم محصولات اسرائیلی در پاکستان نوشته است:

بسیاری از مردم در این کمپین بایکوت مداوم در پاکستان مشارکت دارند. که در آن به غیر از ارسال در شبکه های اجتماعی، تابلوهای برندهای خاص را نیز از بازارها و مغازه های مختلف حذف می کنند. بسیاری نظرات خود را در مورد این کمپین در شبکه های اجتماعی بیان کرده اند و گفته اند که "اگر نتوانیم جلوی جنایات اسرائیل را بگیریم، حداقل می توانیم از نظر اقتصادی به آنها آسیب برسانیم."

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

محمد علی خان پاکستانی که بخشی از این کمپین است، در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که: این کمپین تحریم اسرائیل جدید نیست. این کمپین در سال 2005 با عنوان بایکوت سلب سرمایه گذاری و تحریم ها (BDS)، یک کمپین بدون خشونت آغاز شد. به عنوان یک پاکستانی، من بخشی از این کمپین هستم زیرا اسرائیل در حال مرتکب جنایات علیه فلسطینیان است و هیچ دولتی در جهان، از جمله پاکستان، تجاوز اسرائیل را متوقف نمی کند. بنابراین ما به عنوان مردم عادی از نظر اقتصادی در برابر آن مقاومت می کنیم.

از سوی دیگر، کاربران شبکه های اجتماعی نیز با ابراز احساسات زیر همین هدف، بخشی از این تحریم می شوند. بسیاری از کاربران نیز تصاویری از محصولات خارجی منتشر کردند که در آن یک کالا به صورت رایگان به خریدار داده می شود اما این اقلام را تحریم می کنند. اکثر کاربران با نوشتن کپشن های مختلف سعی در اثبات تأثیر این کمپین تحریم دارند.

در همین راستا مفتی تقی عثمانی بزرگترین مفتی مکتب دیوبند پاکستان و شبه قاره در یکی از پیام های خود گفته است: تحریم محصولات اسرائیلی یک امر شرافتی و اعتقادی است، لذا مسلمانان باید محصولات اسرائیلی و آمریکایی را تحریم کنند. زیرا آنها مرتکب گناه کشتار مسلمانان بیگناه در فلسطین شده اند.[5]

گفته می شود با توجه به مشارکت توده مردم در این کمپین ها و علی رغم عدم اقدام رسمی از سوی دولت، بر اساس گزارش اداره غذای پاکستان، فروش 18 قلم کالا 50 درصد کاهش یافته است.[6]

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

فاطمه بوتو نوه ذوالفقار علی بوتو، رییس جمهور سابق و دختر میر مرتضی بوتو، یکی از افراد فعال در تحریم محصولات اسرائیلی در پاکستان نیز توصیه به تحریم محصولات اسرائیلی کرد. فاطمه بوتو در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: محصولات اسرائیلی را با افتخار تحریم کنید و قدرت خود را برای تغییر جهان نشان دهید.

حتی قبل از این، فاطمه بوتو نقش رسانه‌های غربی در مورد تروریسم اسرائیل را زیر سوال برد و در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت که آیا وقتی اسرائیل بیمارستان الشفا را بمباران کند، آیا نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و سایر نهادها آماده خواهند بود تا این واقعیت را پاک کنند که این صهیونیست ها بودند که بمباران کردند. فاطمه بوتو گفته بود که اسرائیل ارتباطات غزه را خاموش کرده است تا بتوانند بدون هیچ مانعی فلسطینیان را قتل عام کنند.[7]

  1. زیر پا گذاشتن پرچم اسرائیل

به دلیل اقدامات جنایتکارانه اسرائیل علیه فلسطینی ها، نفرت از اسرائیل نیز در دل پاکستانی ها بیشتر شده است. گاهی نفرت خود را با شعارهای بلند «مرگ بر اسرائیل» ابراز می کنند و گاهی به شکل دیگری نفرت خود را ابراز می کنند. اگرچه مسلمانان پاکستان همچنان با آتش زدن پرچم اسرائیل در تظاهرات و تجمعات ابراز احساسات می کنند اما این بار پاکستانی ها راه دیگری را برای ابراز نفرت خود از اسرائیلی ها در پیش گرفته اند و آن زیر پا گذاشتن پرچم اسرائیل بر روی زمین در مقابل جاده ها، خیابان ها و بازارها است.

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

همبستگی با پزشکان غزه، راهپیمایی پزشکان و کارکنان پیراپزشک

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

تحت انجمن پزشکی اسلامی پاکستان (PIMA) برای ابراز همبستگی با پزشکان و کادر پزشکی در برابر جنایات وحشیانه اسرائیل بر مسلمانان مظلوم فلسطین، به ویژه بمباران بیمارستان ها در غزه، جناح پس از فارغ التحصیلی پزشکان کراچی و کارکنان پیراپزشکی. راهپیمایی Z از جلوی مرکز از اورژانس بیمارستان جناح تا NICVD برگزار شد. این راهپیمایی با حضور پزشکان زن و مرد و کارکنان پیراپزشکی با حمل بنرها و پلاکاردهای درود بر مجاهدین حماس برگزار شد.

پزشکان همچنین پرچم فلسطین و دستمال مخصوص فلسطینی به تن داشتند و برای سخنرانی رهبران، صحنه ای بر روی یک کامیون بزرگ با کتیبه Stop Genocise in Gaza ساخته شد.

نایب امیر جماعت اسلامی کراچی دکتر اسامه رضی، زاهد عسکری دبیر اطلاع رسانی، دکتر تبسم جعفری رئیس استانی PIMA، پروفسور عظیم الدین از انجمن رادیولوژی، دکتر ثاقب انصاری از بنیاد عمیر ثنا و دیگران در این مراسم حضور داشتند.

امیر جماعت اسلامی کراچی گفت: اسرائیل بیمارستان ها، کلیساها، اردوگاه های آوارگان را بمباران می کند و فلسطینی ها از نوار غزه و کل فلسطین اخراج می شوند و به آنها گفته می شود که خانه خود را تخلیه کنند. اما مسلمانان فلسطین دیوار شجاعت هستند و به مقاومت ادامه می دهند. وی با بیان اینکه درود می فرستیم به مجاهدین حماس که با در پیش گرفتن راه مقاومت، چهره آمریکا و اسرائیل را افشا کردند و در نتیجه مردم کشورهای غربی نیز مجبور به اعتراض علیه حاکمان خود شدند.[8]

  1. ابراز همبستگی هنرمندان و ورزشکاران سرشناس پاکستانی با فلسطینی ها

عاطف اسلم خواننده سرشناس با ابراز همبستگی با فلسطینی ها، 1.5 میلیون روپیه برای تجهیزات پزشکی و غذایی در غزه کمک کرد. یک هفته پیش، عاطف اسلم با انتشار پرچم فلسطین در اینستاگرام، همبستگی خود را با قربانیان بی گناه تجاوزات اسرائیل اعلام کرد.وی نوشت: «از از دست دادن جان بیگناهان در فلسطین بسیار متاسفم، بیایید در کنار هم بایستیم و برای شفا، صلح و امید فلسطینیان دعا کنیم که خداوند رحمت کند».[9]

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستانواکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

شاهین افریدی، پرتاب کننده سریع تیم کریکت پاکستان هم با انتشار پیامی ویژه برای مردم فلسطین، به دلیل حملات نیروهای جنایتکار اسرائیلی ابراز همدردی کرد. شاهین افریدی با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با فلسطینی‌هایی که قربانی جنایات اسرائیل شده‌اند، ابراز همبستگی کرد.شاهین افریدی نوشت: مؤمنان مانند بدن هستند، اگر قسمتی از بدن خوب نباشد، تمام بدن درد را احساس می کند، ظلم را در مسجد الاقصی بارها و بارها احساس می کنیم.[10]

فیصل قریشی بازیگر سینما ضمن ابراز همبستگی با فلسطینی ها اعلام کرد که امسال جشن تولد خود را نخواهد گرفت و همچنین از هوادارانش خواست برای مردم غزه دعا کنند. فیصل قریشی بازیگر صنعت پاکستان قلب بشریت را به دست آورد، این بازیگر در استوری اینستاگرام خود خطاب به هواداران و دوستان خود نوشت: امروز با یک التماس صمیمانه برای غزه و اطرافمان به حضور شما آمدم. در شرایط جهان، من امسال تولدم را جشن نمی‌گیرم.

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستانواکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

عاصم اظهر خواننده سرشناس صنعت موسیقی پاکستان ضمن اعلام همبستگی با فلسطینی های قربانی تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تولد خود را جشن نمی گیرد. عاصم اظهر تصویری از خود در حالی که پرچم فلسطین را در دست دارد در وب سایت شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته است. او در توضیح تصویر خود نوشته است که با دیدن آزار و اذیتی که بر برادران و خواهرانمان در فلسطین می‌شود، اعلام کردم امسال جشن تولد نخواهم گرفت.

خانم ارمینه خان هنرپیشه پستی را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت و نوشت: "از نظر من، فلسطینی‌ها شجاع‌ترین مردم جهان هستند که از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنند و تمام دنیا علیه آنهاست. از خدا می‌ترسم. برای بچه های کوچکی که در این جنگ جان خود را از دست خواهند داد."

ارمینه خان با انتشار پست دیگری در پاسخ به حامیان اسرائیل نوشت: برای کسانی که شاید ندانند غزه یک زندان باز است، ساکنان آن نه اجازه خروج دارند و نه آزادانه زندگی می کنند، آنها را گرسنه و تشنه نگه می دارند. کشته شدند، اما هنوز آنها اجازه ندارند صدای خود را در برابر جنایاتی که بر آنها انجام می شود بلند کنند.

خانم صبا قمر بازیگر سرشناس با انتشار دو پست مختلف در شبکه اجتماعی ایکس  با مظلومیت فلسطین ابراز همدردی کرد و در یکی از پست‌ها با نوشتن «فلسطین»، ایموجی قلب شکسته را ساخت. وی در پست دوم شعار آزادی فلسطین را مطرح کرد و نوشت که از رود تا دریا فلسطین آزاد خواهد شد انشالله. (این جمله اولین بار توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده بود) در کنار این، نمادی از پرچم فلسطین را نیز ساخته اند.

انوشه اشرف بازیگر و مجری این برنامه ضمن به اشتراک گذاشتن این داستان در پلتفرم اشتراک گذاری عکس و فیلم اینستاگرام نوشته است که ظلم و خشونت فقط باعث ایجاد خشونت بیشتر می شود، ای کاش دنیا کاری برای کمک به فلسطینی ها انجام می داد تا این خونریزی پایان یابد. وی در کنار آن اخباری را در رابطه با اقدام تلافی جویانه فلسطینیان مظلوم به اشتراک گذاشته است.[11]

  1. راهپیمایی دوچرخه سواری غزه در کراچی

زیر نظر جوانان جماعت اسلامی، یک "راهپیمایی دوچرخه سواری غزه" از مزار قائد تا میدان معروف تین تلوار در منطقه کلیفتون برای ابراز همبستگی با مردم غزه و مسلمانان فلسطینی برگزار شد که در آن مقامات و اقشار مختلف مردم از جمله جوانان شرکت کردند. تظاهرات به رهبری نایب امیر جماعت اسلامی کراچی دکتر اسامه رازی آغاز شد. وی با تهدید احزاب حاکم دولتی پاکستان و خطاب به شرکت کنندگان در راهپیمایی در تینتلوار کلیفتون گفت: وقتی مردم آمریکا بتوانند کاخ سفید را محاصره کنند و فریاد بزنند. شعارهایی مبنی بر اینکه اگر در فلسطین آتش بس نباشد ما به شما رای نمی دهیم پس مردم پاکستان نیز از حزب مردم پاکستان و لیگ نواز همنگونه! حمایت خواهند کرد. وی افزود: حاکمان ما ملت را با ترساندن آنها از اقتصاد می ترسانند و می گویند اگر ما با اسرائیل و آمریکا مخالفت کنیم اقتصاد ما تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر صدای خود را برای حقوق فلسطینی ها بلند نکنید، مردم شما را نخواهند بخشید.[12]

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

  1. مشارکت هندوها، سیک ها و مسیحیان در تظاهرات و اجتماعات علیه اسرائیل

اگرچه اسرائیل ظالم مدتهاست به مردم فلسطین ظلم می کند، اما این بار کوه های ظلمی که اسرائیل بر فلسطینی ها تحمیل کرده در تاریخ بی سابقه است. به همین دلیل است که امروز در همه جا صحبت از جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها می شود، به لطف رسانه های اجتماعی،  امروز جنایات اسرائیل را نمی توان پنهان کرد، مانند سایر نقاط جهان، هر کودک پاکستانی از جنایات اسرائیل آگاه است۔ به همین دلیل نفرت از اسرائیل و همدردی با فلسطینی ها در دل مردم افزایش یافته است. بنابراین نه تنها مسلمانان، بلکه هندوها، سیک ها و مسیحیان غیرمسلمان پاکستان نیز علیه اسرائیل تظاهرات می کنند.

  1. نقش رسانه ها در افشای جنایات اسرائیل

این یک واقعیت است که رسانه های پاکستانی نقش بسیار مهمی در آگاه سازی مردم از ظلم و ستم بر مسلمانان فلسطینی ایفا کرده اند. رسانه های پاکستانی از روز اول از موضع فلسطین در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل حمایت می کنند۔ همه روزنامه‌هایی که در سراسر پاکستان منتشر می‌شوند، روزانه اخبار مربوط به فلسطین را منتشر می‌کنند و ستون‌نویس‌ها سعی می‌کنند موضوع فلسطین را در ستون‌های خود برجسته کنند. به همین ترتیب، شبکه های تلویزیونی نیز از تحلیلگران و کارشناسان مختلف دعوت می کنند تا در مورد موضوع فلسطین بحث کنند و مردم را از جنایات اسرائیل آگاه کنند.

  1. برخودهای سلبی حاکمیت با مخالفان اسرائی

این یک واقعیت است که مردم پاکستان از اسرائیل متنفرند و فلسطینی ها را دوست دارند و این را آشکارا بیان می کنند. امام موضع نهادهای رسمی پاکستان بر خلاف این است. بعنوان مثال: فیاض جانوری بازرس پلیس سند در نامه ای به رئیس کل پلیس سند درخواست کرده بود که به فلسطین برود و در جهاد شرکت کند، امام به جای اینکه ایشان تشویق شود از کار برکنار شده است. یا در موردی دیگر، اعظم خان بازیکن کریکت که برچسب پرچم فلسطین را روی چوب خود گذاشته بود، توسط کریکت بورد پاکستان جریمه شد.

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستانواکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

  1. تحلیل اشتباه مردم پاکستان در مورد مواضع و اقدامات ایران و ترکیه در رابطه فلسطین

نقش ترکیه اغلب توسط ملت پاکستان در قبال مسئله فلسطین اشتباه گرفته می شود. بسیاری از پاکستانی ها امیدوارند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه، کاری برای آزادی مسلمانان فلسطین انجام دهد. مردم پاکستان تصور نادرستی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارند وقتی چند اظهارات ضد اسرائیلی طیب اردوغان گرفته می شود، مردم پاکستان او را بزرگترین دشمن اسرائیل و بزرگترین حامی فلسطینی ها می دانند. در این زمان اکثریت مردم پاکستان اردوغان را ناجی فلسطینی ها می دانند در حالی که واقعیت کاملا برعکس است.

برخی از مخالفان ایران و انقلاب اسلامی بر این باورند که ایران فلسطینی ها را در این باتلاق گرفتار کرده و خود عقب نشینی کرده است. آنها می گویند اگر ایران با فلسطینی ها است چرا خودش یا از طریق حزب الله به اسرائیل حمله نمی کند. همچنانکه شبر زیدی(شیعه سکولار)، رئیس سابق مؤسسه مرکزی مالی پاکستان FBR، در یک ویدئوی ویروسی در شبکه های اجتماعی، به شدت از نقش ایران در موضوع فلسطین انتقاد کرده و به پاکستان توصیه می کند که فوراً اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

واکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستانواکنش ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حماسه طوفان الاقصی در جامعه پاکستان

همچنین حجت الاسلام اسدعلی شاکری(از خطبای شیعه جوان منطقه سولجر بازار کراچی) نیز با قرائت فاتحه برای شهدای فلسطینی و دعا برای موفقیت آنها مخالفت کرد و گفت: اکثریت فلسطینی ها از فرقه اهل حدیث هستند که به این چیزها اعتقادی ندارند، بنابراین دعا برای آنها صحیح نیست.[13]

همین طور برخی از اهل حدیث بر این عقیده اند که فلسطینیان تحت تأثیر ایرانیان هستند و به توصیه های آنان عمل می کنند، بنابراین نباید از آنها حمایت کرد. آنها همچنین می گویند که خداوند انسان ها را از خودکشی حرام کرده است، بنابراین حماس نمی تواند با اسرائیل رقابت کند، پس چرا آنها ابتکار حمله را به دست گرفتند، بنابراین عمل آنها مساوی است با به خطر انداختن خود.

تهیه و تنظیم: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی-پاکستان

 

[1] . https://jang.com.pk/news/1279109

[2] ۔ https://urdu.arynews.tv/ameer-ji-siraj-ul-haq-israeli-army-hamas/

[3] ۔https://e.jang.com.pk/detail/560154

[4] . https://e.jang.com.pk/detail/567314

[5] ۔ https://www.youtube.com/watch?v=nKg10ikU5dE

[6] ۔ https://www.nawaiwaqt.com.pk/10-Nov-2023/1745373

[7] ۔ https://www.dailyhindustanexpress.com/fatima-bhuttos-appeal-to-pakistanis-to-boycott-israeli-products/

[8] ۔ https://ummat.net/851394/

[9] ۔ https://www.dawnnews.tv/news/1214063

[10] ۔ https://lahorenews.tv/index.php/news/62864/

[11] . https://jang.com.pk/news/1276629

[12] ۔ https://jang.com.pk/news/1293460

[13] . https://www.youtube.com/watch?v=DhgXrz_cdcI

کد خبر 17671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =