سند سیاست صنعت فیلم زیمبابوه شکل می گیرد

سند استراتژی فیلم در حال حاضر پیشرفت 60 درصد داشته است و دیجیتالی‌سازی بخش موسیقی اکنون از نظر 70 درصدپیشرفت داشته است

سرپرست وزارت ورزش، تفریح، هنر و فرهنگ، تینو ماچاکایر، در گزارشی به کابینه درباره پیشرفت پروژه‌های این وزارتخانه گفت: «سند استراتژی فیلم در حال حاضر پیشرفت 60 درصد داشته است و دیجیتالی‌سازی بخش موسیقی اکنون از نظر 70 درصدپیشرفت داشته است. سال گذشته در ژوئیه، برخی از فیلمسازان، بازیگران و دانشگاهیان برای ایجاد استراتژی صنعت فیلم کشور تحت هدایت شورای ملی هنر زیمبابوه گرد هم آمدند و یک تیم 23 نفره موظف به تهیه یک سند سیاست شد.

استراتژی صنعت فیلم بخشی از فرآیندی است که در سال 2021 آغاز شد و به عنوان یک نقشه راه توسعه­ای طراحی شده است که برای رشد، دستیابی به حرفه ای گری، سرمایه گذاری، دیجیتالی شدن و صنعتی شدن در بخش فیلم طراحی شده است. صنعت فیلم محلی مدت‌هاست که با لنزهای متفاوتی دیده می‌شود، برخی از تحلیلگران می‌گویند که این صنعت رو به پیشرفت است در حالی که برخی دیگر آن را «از نظر بالینی» مرده می‌دانند. صحنه فیلم زیمبابوه در حال تلاش برای ایجاد یک صنعت قابل دوام است. این صنعت حداقل نمی تواند با سایر کشورهای آفریقایی مانند زامبیا، آفریقای جنوبی و نیجریه رقابت کند. در مصاحبه های اخیر، برخی از فیلمسازان خوشبین بودند که این استراتژی به تغییر وضعیت این بخش کمک می کند.

استفان چیگوریمبو، بازیگر با سابقه گفت که تهیه پیش نویس استراتژی بخش فیلم و تلویزیون گام درستی در ارتقای این بخش بوده است. نایجل مونیاتی، مدیر اجرایی فستیوال بین‌المللی فیلم زیمبابوه گفت: خوب است که دولت اکنون پس از چندین دهه گوش‌های خود را نسبت به پیشنهادات صنعت فیلم شنوا کرده است.

ریسدون بایا، کارگردان و نمایشنامه‌نویس برنده چند جایزه گفت: «فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که کار در سیلوها را متوقف کنیم. وقت آن است که با هم جمع شویم، یک دیدگاه به عنوان فیلمساز داشته باشیم و تدوین استراتژی فیلم نقطه شروعی است. مونیا چیدزونگا، بازیگر، کارگردان، فیلمساز و دوستدار محیط زیست معتقد است که استراتژی صنعت فیلم بخشی از راه حل ارتقاء بخش فیلم است. رئیس انجمن صنعت فرهنگ و هنر زیمبابوه، بونیفایس چیمدزا، گفت که صنعت فیلم محلی پتانسیل بسیار زیادی برای کمک جدی به تولید ناخالص داخلی کشور دارد، اما ده ها سال است که از کمبود بودجه و ناتوانی ملی خفه شده است. جو نجاگو، فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌ساز و کارگردان مشهور، خاطرنشان کرد که استراتژی صنعت فیلم برای یک «جامعه سینمایی» برای انتقال آن به یک صنعت مثبت است. وی همچنین اشاره کرد که هر صنعت موفق در هر کجای دنیا دارای استراتژی و سیاست‌هایی است که آن را هدایت می‌کند.

https://www.newsday.co.zw/life-amp-style/article/200020228/film-industry-policy-document-takes-shape

کد خبر 17769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =