معرفی وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث فرهنگی باستانی ایالت سند

وزارت فرهنگ ایالت سند، میراث فرهنگی سند را در داخل پاکستان و خارج از کشور ترویج می کند. این اداره از فعالیت های ادبی و فرهنگی از طریق تأسیس و تعمیر و نگهداری از کتابخانه های عمومی، انتشار کتاب و همکاری با علما و اندیشمندان حمایت می کند.

بخش توسعه فرهنگ، میراث فرهنگی و تاریخی و زبان و ادب، نخستین بار در وزارت آموزش و پرورش ایالت سند در سال۱۹۷۶ میلادی برای حفاظت از میراث فرهنگی سند تأسیس شد. این تشکیلات ابتدا با عنوان «اداره فرهنگ، گردشگری، ورزش، امور جوانان و رفاه اجتماعی» شروع به فعالیت کرد. بعداً به«اداره فرهنگ و گردشگری» تبدیل شد. اخیراً در سال ۲۰۰۹ میلادی، این اداره به دو بخش«اداره فرهنگ»و «اداره گردشگری» تقسیم گردید. 

در اوایل سال۲۰۱۰ میلادی، ۱۲۶ مکان از اماکن و بناهای میراث فرهنگی و باستان شناسی از جمله چند موزه دولتی توسط دولت فدرال به اداره فرهنگ دولت سند منتقل شد. در آوریل ۲۰۱۱میلادی، سایر اماکن میراث فرهنگی و باستان شناسی، بناهای تاریخی و موزه های مهم و فعال دولتی موجود در منطقه سند به اداره فرهنگ ایالت سند تحویل داده شد.

وزارت فرهنگ ایالت سند، میراث فرهنگی سند را در داخل پاکستان و خارج از کشور ترویج می کند. این اداره از فعالیت های ادبی و فرهنگی از طریق تأسیس و تعمیر و نگهداری از کتابخانه های عمومی، انتشار کتاب و همکاری با علما و اندیشمندان حمایت می کند. دوام بناهای تاریخی و میراث فرهنگی را از طریق حفاظت از اماکن و بناهای باستانی علاوه بر مدیریت و نگهداری آنها تضمین می کند و برای رفاه اندیشمندان، نویسندگان، شاعران و هنرمندان در ایالت سند تلاش می کند. این وزارت، میراث فرهنگی و تاریخی سند را از طریق فعالیت‌ها و عملکردهای فرهنگی از جمله تاسیس مجتمع‌های فرهنگی، تئاترهای روباز، سالن‌های نمایش، استودیوها و شوراهای هنری و غیره ترویج می‌کند. علاوه بر این، خدمات بخش خصوصی نیز در هر زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این وزارت از طریق مدیریت دوازده کتابخانه عمومی خود که در شهرهای بزرگ ایالت سند تأسیس شده اند، از فعالیت های ادبی و علمی پشتیبانی می کند. این کتابخانه‌ها علاوه بر فعالیت‌های درسی و کتابخوانی به‌ عنوان مراکز فرهنگی فعالیت می ‌کنند که در آن برنامه‌های مشترک فرهنگی به طور منظم چه در تالارها و چه در محوطه روباز برگزار می ‌شود. انتشار کتاب یکی از ویژگی های مهم این بخش است. همچنین از علما، فرهیختگان، نویسندگان و شاعران دعوت می شود تا مقالات پژوهشی و شعر سرایی خود را در همایش ها و سمینارهای این وزارت اجرا کنند. این وزارت تصمیم دارد تا شبکه کتابخانه های عمومی خود را در تمام شهرستان های ایالتی گسترش دهد.

یک بخش خصوصی برای حفظ و ترویج میراث فرهنگی ذیل این وزارتخانه راه اندازی شده است تا به کلیه موارد ثبت و حذف از فهرست میراث فرهنگی رسیدگی کند. ایجاد صندوق وقف برای نویسندگان، شاعران و هنرمندان نیازمند (یکبار حمایت مالی) و کمک‌های بلاعوض برای کمک هزینه‌ها (به صورت ماهانه) از تلاش‌های اداره رفاه فرهیختگان این وزارتخانه می باشد.

https://sindhculture.gov.pk/

معرفی وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث فرهنگی باستانی ایالت سندمعرفی وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث فرهنگی باستانی ایالت سند

کد خبر 18055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =