۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
غزه را فراموش نکنید

27 هزار و 365 نفر در 122 روز در نوار غزه به شهادت رسیدند. بیش از 11500 نفر از آنها کودک بودند. 8 هزار فلسطینی مفقود شده اند و خبری از آنها در دست نیست. 66 هزار و 630 مجروح از جمله 8 هزار و 663 کودک در میان قربانیان جود دارد. بنا به اعلام سازمان ملل، تعداد کودکان بی خانمان از 7 اکتبر به 17 هزار نفر و تعداد ساختمان های تخریب شده در حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه نیر به 70 هزار مورد رسیده است.

صد و بیست و دو روز از نسل کشی در فلسطین گذشت. وقتی صحبت از یکی از بزرگترین جنایات تاریخ بشر می شود، گویی ذکر اعداد و ارقام مرگ را بی اهمیت جلوه می دهند. از این رو نمی‌خواهم از شهدای فلسطینی به طور اجمالی حرف بزنم.

زیرا مرگ  هر یک نفر جداگانه قلب انسان را می شکند. اما متأسفانه هیچ راه دیگری برای توصیف گستردگی این کشتار وجود ندارد.

27 هزار و 365 نفر در 122 روز در نوار غزه به شهادت رسیدند. بیش از 11500 نفر از آنها کودک بودند. 8 هزار فلسطینی مفقود شده اند و خبری از آنها در دست نیست. 66 هزار و 630 مجروح از جمله 8 هزار و 663 کودک در میان قربانیان جود دارد.

بنا به اعلام سازمان ملل، تعداد کودکان بی خانمان از 7 اکتبر به 17 هزار نفر و تعداد ساختمان های تخریب شده در حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه نیر به 70 هزار مورد رسیده است.

اسرائیل که از 7 اکتبر قتل عام را در شمال نوار غزه آغاز کرده بود، مردم غزه را مجبور به مهاجرت به سمت جنوب به شهر رفح در مرز مصر کرده و اعلام کرد که فلسطینیان در آنجا در امان هستند. اما با حرکت مردم غزه به سمت جنوب، اسرائیل شروع به گسترش اشغال خود به سمت این مناطق کرد. 90 درصد از جمعیت 2.3 میلیونی غزه تا پایان دسامبر سه یا چهار بار  آواره و بی خانمان شدند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی شخصا اعلام کرد که به سمت رفح حرکت خواهند کرد. به عبارت دیگر، اسرائیل که ابتدا فلسطینی ها را در رفح به دام انداخت، هیچ ایرادی نمی دید که در مجامع جهانی اعلام کند که آن منطقه را بمباران خواهد کرد و پنجشنبه دست به کشتار جمعی خواهد زد.

نمی توان گفت دستور صادر از سوی دادگاه لاهه تاثیر زیادی بر اسرائیل داشته است. در مقابل، اسرائیل هم  با عملیات نظامی هر روز افراد بیشتری را می کشد، هم از ابزار فشار سیاسی بر کشورهای غربی استفاده می کند. هفته گذشته، 12 کشوری که آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را تأمین مالی می کنند، اعلام کردند که حمایت خود را قطع کرده اند.

در حالی که اسرائیل دست به تهدیدهای بین المللی زده و اعلام کرد که جنگ بدون لغو کامل آنروا  (UNRWA) به پایان نمی رسد، آمریکا که با 343.9 میلیون دلار بیشترین کمک مالی را به این سازمان در سال 2022 کرده بود؛ بار دیگر در حمایت از اسرائیل، اولین کشوری بود که این کمک های مالی را  همکاری کرد. از هفته گذشته نیز کانادا، استرالیا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس، فنلاند، استونی، ژاپن، اتریش و رومانی کمک مالی به آنروا  (UNRWA) که وظیفه کمک به فلسطینی ها را بر عهده دارد، را  قطع کردند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد که تا پایان ماه فوریه بودجه ای به آنروا داده نخواهد شد و این تصمیم پس از فوریه مجدداً ارزیابی خواهند کرد و تنها سه کشور غربی با این تصمیم مخالف کردند. اسپانیا، ایرلند و نروژ شجاعت آن را داشتند که رسماً اعلام کنند که به حمایت مالی خود ادامه خواهند داد و اعلام کردند که آنروا  (UNRWA) نقش مهمی در ارسال مواد غذایی و کمک های غیرنقدی ارسال شده به فلسطین دارد.

فلسطین در حال منزوی شدن است. اگرچه واکنش‌ها علیه اسرائیل در جامعه بین‌المللی رو به افزایش است، اما این مسئله از منظر دولت ها به نحوه دیگر است و فلسطین را به انزوا کشیده اند. علاوه بر اشغال، حملات هوایی و بمباران، هر  چشمه ای که می تواند به دست فلسطینیانی که مدت هاست با گرسنگی، تشنگی و سرما دست و پنجه نرم می کنند، در حال خشک شدن است.

به نظر نمی رسد تلاش میانجی گری قطر برای آتش بس نتایج مورد انتظار را به همراه داشته باشد. در این روند وظیفه ماست که اجازه ندهیم نسل کشی و کشتار در فلسطین عادی شود و به فلسطینی ها نشان دهیم که تنها نیستند.

ملاحظات کارشناسی :

از زمان شروع درگیری های در نوار غزه مردم وسمن های ترکیه بصورت مرتب روز های شنبه ویکشنبه به حمایت از  مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی انجام می دهند واز دولت ترکیه می خواهند  تا کمک های مادی و معنوی از مردم فلسطین حمایت نماید .

در ابتدای مسئله غزه رسانه های ترکیه به جنایات های رژیم غاصب صهیونیستی  در غزه وکشتار مردم بیگناه فلسطین می پرداختند ولی در روز های اخیر رسانه ها ترکیه نیز به مسائل وجنایات رژیم غاصب صهیونیستی توجهی ندارند . وکمتر به مسئله فلسطین می پردازند .

https://www.sabah.com.tr/yazarlar/hilalkaplan/2024/02/06/gazzeyi-unutmayin

کد خبر 18469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =