جشن تقدیس " ساراسواتی پوجا" که الهه دانش، موسیقی، هنر و فرهنگ هندو هاست دیروز در سراسر کشور با شور و شوق، برگزار شد. محمد شهاب الدین رئیس جمهور و شیخ حسینه نخست وزیر در پیام های جداگانه ای جشن ساراسواتی پوجا را به اعضای جامعه هندو بنگلادش تبریک گفتند. جشن ساراسواتی پوجا یا "بسانت پانچامی" هر سال در پنجمین روز ماه بنگالی "ماگ" زمانی که هندوها الهه ساراسواتی را به نشانه آمدن بهار می‌پرستند برگزار می شود.

جشن"ساراسواتی پوجا" دیروز در سراسر کشور برگزار شد

جشن تقدیس " ساراسواتی پوجا" که الهه دانش، موسیقی، هنر و فرهنگ هندو هاست دیروز در سراسر کشور با شور و شوق، برگزار شد. محمد شهاب الدین رئیس جمهور و شیخ حسینه نخست وزیر در پیام های جداگانه ای جشن ساراسواتی پوجا را به اعضای جامعه هندو بنگلادش تبریک گفتند. جشن ساراسواتی پوجا یا "بسانت پانچامی" هر سال در پنجمین روز ماه بنگالی "ماگ" زمانی که هندوها الهه ساراسواتی را به نشانه آمدن بهار می‌پرستند برگزار می شود. کودکان بطور سنتی در روز ساراسواتی پوجا با آموزش و یادگیری آشنا می شوند. این مراسم «هاتخوری» نام دارد. معابد هندو ، مدارس، کالج ها، دانشگاه ها و سایر مؤسسات آموزشی بزرگ ، جشنواره را با شادی های سنتی و شور مذهبی برگزار می کنند. دانش آموزان به طور خاص در جستجوی دانش، هنر، موسیقی و فرهنگ به دنبال برکت الهه ساراسواتی هستند. در بیشتر معابد هندو، خانه ها و مؤسسات آموزشی، پرستش ساراسواتی از صبح آغاز می شود. سپس به کودکان "هاتخوری" (مقدمه ای بر یادگیری کودکان) داده می شود. و بعداً پراشاد (غذاهای وقف شده به الهه) بین ایثارگران توزیع می شود.

 بر اساس اعتقاد هندوها، الهه ساراسواتی نشان دهنده قدرت، خلاقیت و الهام است و زمانی که هوا دلپذیر است و طبیعت در عظمت کامل خود است، الهه ساراسواتی خود را نشان می دهد. او به عنوان زنی برازنده با هلال ماه که پیشانی او را زینت می دهد، نشان داده می شود که سوار بر قو یا طاووس و یا روی گل نیلوفر آبی نشسته است. باشکوه ترین ساراسواتی پوجا در محوطه خوابگاه جاگانات دانشگاه داکا ترتیب داده شد که در آن تعداد زیادی برای انجام مراسم مذهبی ازدحام کردند. مراسم جشن پوجا همچنین در معبد ملی داکشواری، رام کریشنا، دانشگاه جاگانتا، معبد سیده‌سواری، ساختمان دادگاه عالی، بازار شاخاری، تانتی بازار و مکان‌های مختلف دیگر در داکا ترتیب داده است.

                                              ( بنگلادش پست ، چهارشنبه 14  فوریه 2024، )

کد خبر 18585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =