دانشگاه پنجاب پاکستان در ۷ مارس میزبان بزرگترین نمایشگاه کتاب شده است.

دانشگاه پنجاب پاکستان در لاهور، از ۷ تا ۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی گسترده ترین نمایشگاه کتاب سه روزه پاکستان را برگزار کرد. در این نمایشگاه ناشران داخلی و بین المللی بیش از ۱۴۰ غرفه در این نمایشگاه کتاب برپا کردند، مردم از این نمایشگاه بسیار استقبال کردند و کتاب ها با تخفیف سی تا شصت درصد به فروش رسیدند. فروشندگان کتاب و همچنین بازدید کنندگان این نمایشگاه در گفتگو با خبرگزاری "دویچه وله" این نمایشگاه را اقدامی بسیار خوب قرار داده و از دولت برای تاسیس کتابخانه ها در شهرهای مختلف و تخفیف در کتاب ها را خواستار شدند. همچنین برخی از اساتید و دانشمندان نسبت به تعداد منتشر شده کتاب، بر کیفت کتاب و صلاحیت نویسنده توجه را تاکید کردند.

دانشگاه پنجاب پاکستان در لاهور، از ۷ تا ۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی میزبان گسترده ترین نمایشگاه کتاب سه روزه پاکستان در نیو پردیس بوده است.  ناشران داخلی و بین المللی بیش از ۱۴۰ غرفه در این نمایشگاه کتاب برپا کردند. کتاب هایی  که در این نمایشگاه کتاب با تخفیف سی تا شصت درصد به فروش رسیدند با موضوعات مختلف از جمله: کتاب های ادبی، پژوهشی، دینی، درسی و تاریخی بودند. غرفه ای از کتاب های قدیمی و کمیاب نیز در این نمایشگاه کتاب برپا شده است. همچنین در غرفه دیگری این نمایشگاه کتاب به دانشجویان در مورد فرصت های آموزش عالی در کشورهای دیگر، راهنمایی فراهم شده است. یک غرفه عکس نیز در نمایشگاه کتاب راه اندازی شده و یک "فودکورت" ]بخش غذا خوری[ نیز در این نمایشگاه وجود داشت. این نمایشگاه کتاب تا ۱۸ اسفند ادامه داشت. یکی از فروشندگان غرفه های این نمایشگاه کتاب گفت: پاسخ قطعی به این سوال که مردم چه نوع کتابی را بیشتر دوست دارند، دشوار است، اما بیشتر کتاب های نویسندگان محبوب  و معروف از جمله : کتابهای داستان و رمان  را دوست دارند. یکی دیگر از فروشندگان غرفه کتاب های انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا دختران بیشتر کتاب می  خرند یا پسران، گفت: نسبت به پسران، دختران بیشتر کتب می خرند. وی همچنین گفت:  مردم مناطق دیگر نیز به این نمایشگاه کتاب می آیند. وی گفت: ادعای مدیریت این نمایشگاه کتاب که این بزرگترین نمایشگاه کتاب پاکستان است، در جای خود، اما حضور جمعیت زیادی در این نمایشگاه کتاب یک واقعیت است. دکتر نبیله رحمان، مدیر دانشکده خاورمیانه، به خبرگزاری "دویچه وله" گفت: تعداد زیادی از مردم شرکت کننده در نمایشگاه های کتاب اخیر که در مرکز نمایشگاه لاهور، کراچی و دانشگاه پنجاب برگزار شد، این تصور را رد می کند که عصر کتاب در جامعه پاکستان به پایان رسیده است. وی گفت: آرزوی من این است که هر یک از نمایندگان مجلس باید از ایجاد کتابخانه در حوزه انتخابیه خود اطمینان حاصل کنند، مردم در شهرها باید بانک کتاب را در مناطق مربوطه خود ایجاد کنند. دانشجویی به نام حرا به خبرگزاری "دویچه وله" گفت: دولت از امور غیر ضروری صرفه جویی کند و برای شهروندان کارت کتاب صادر کند تا براساس آن شهروندان بتوانند تا سقف معینی کتاب های رایگان دریافت کنند. معلمی بنام دکتر نعمان، گفت: کافی نیست به تعداد کتاب بسنده کنیم، بلکه به فکر  کیفیت کتاب و نویسندگان خوب نیز باشیم.

منبع:

روزنامه اردو پوائنت/خبرگزاری دی دبلیو مورخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

https://www.dw.com/ur/%D۹%BE%D۹%۸۶%D۸%AC%D۸%A۷%D۸%A۸-%DB%۸C%D۹%۸۸%D۹%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۸%B۳%D۹%B۹%DB%۸C-%D۹%۸۵%DB%۸C%DA%BA-%D۸%AA%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۲%DB%۸۱-%DA%A۹%D۸%AA%D۸%A۷%D۸%A۸-%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۴%DB%۸۱/a-۶۸۴۷۱۵۴۰

https://www.urdupoint.com/en/pakistan/pu-to-host-largest-book-fair-on-march-۷-۱۷۹۷۰۲۳.html

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

تحلیلگران معتقدند: جشنواره‌ های ادبی یا برگزاری نمایشگاه های کتاب در سراسر جهان سابقه طولانی دارد که نقشی برای آگاهی بین نویسنده و خواننده دارد. اگر تاریخ نمایشگاه‌ های ادبی در پاکستان را بررسی کنیم، بلافاصله پس از تأسیس پاکستان می‌ توان ردپای این گونه فعالیت ‌ها را یافت، اما این ردپای فعالیت، کاملاً مبهم است. با این حال، در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی ادبیات پاکستان به سبک غربی روی آورد، در نتیجه سنت نمایشگاه های ادبی نیز به ما بازگشت. نمایشگاه ها و کنفرانس های ادبی به نام زبان اردو و ادبیات پاکستانی برپا می شود. این گونه فعالیت ها در سال های آغازین قرن جدید شتاب گرفته و در عصر حاضر در اوج خود قرار دارد. اکنون هر سال در سطح بین المللی، ملی و ایالتی نمایشگاه های کتاب در شهر های مختلف پاکستان با عناوین مختلف برگزار می شود و از سوی مردم نیز مورد استقبال قرار می گیرد.

کد خبر 18897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =