برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «توران» توسط ترکسوی در ازمیر

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «توران» با عنوان «سیب سرخ» که به همت سازمان بین‌المللی فرهنگ ترک «ترکسوی» و دانشگاه «اژه» در شهر ازمیر برگزار شد.

همزمان با روز «ترک گرایی»، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «توران» با عنوان «سیب سرخ» که به همت سازمان بین‌المللی فرهنگ ترک «ترکسوی» و دانشگاه «اژه» در شهر ازمیر آغاز شده بود، روز پنجشنبه 9 می 2024 با مراسم اهدای جوائز به آثار برتر پایان یافت.

بنا بر اطلاعات منتشره از سوی خبرگزاری آناتولی، هزار و 55 فیلم از 77 کشور برای حضور در این جشنواره که برای نحستین بار برگزار می شود، اعلام آمادگی کرده بودند.

پروفسور دکتر نجدت بوداک رئیس دانشگاه اژه در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم توران با حمایت اداره کل سینمای وزارت فرهنگ و گردشگری و با همکاری شرکت ترکسوی در روزهای دوم تا سوم ماه می برگزار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حاشیه این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه های گفت و گو، نمایشگاه عکس، نمایشگاه نقاشی، کنسرت موسیقی و رقص نیز برگزار گردید، گفت: کمیته‌ های داوری متشکل از داوران خبره در رشته‌های مختلف، ارزیابی خود را در مورد 1055 فیلم شرکت کننده از 77 کشور، انجام و برندگان را اعلام کردند.

رئیس دانشگاه اژه افزود: علاوه بر فیلم‌های برنده، جوایز ویژه‌ای در 13 بخش از جمله «جایزه یک عمر دستاورد هنری»، «جایزه مشارکت در هنر سینما»، «جایزه مشارکت در ارزش‌های انسانی» نیز اهدا خواهد شد.

دیگر سخنران این مراسم پروفسور دکتر اوغور اونال رئیس آرشیو دولتی ریاست جمهوری ترکیه بود که او نیز با اشاره به اهمیت سازمان ترکسوی از نظر میراث فرهنگی و یکسان سازی فرهنگ ترکان، اظهار داشت: این جشنواره که به منظور توسعه فرهنگ و هنر ترکان برگزار می شود، بسیار پر معنا است.  

بنا بر اخبار منتشره در سایت خبری EGETELEGRAF در بخش مسابقه این جشنواره 158 فیلم از ترکیه، 47 فیلم از آذربایجان، 31 فیلم از قرقیزستان، 21 فیلم از قزاقستان، 15 فیلم از ازبکستان و 10 فیلم از ترکمنستان به رقابت پرداختند و فیلمهایی از قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و ایران حائز رتبه برتر در بخشهای مختلف شدند که جوایز آنان توسط پروفسور بوداک رئیس دانشگاه اژه اهدا شد.

از میان فیلم های شرکت کننده در جشنواره؛ ضامن ممدوف از آذربایجان با فیلم «صدا»، دلشاد رحمتولین از قزاقستان با فیلم «لالایی»، ساوله موکانبتوا از قرقیزستان با فیلم «امید»، دیمیتری لبدف از ازبکستان با فیلم «طعم انگور»، علیرضا بایزید از ترکیه با فیلم «سنت»، اسکندر محمد آنامحمدوف از ترکمنستان با فیلم «اُمید» و در بخش بین‌الملل خانم الیکا مهران پور از ایران با فیلم «ماجراجویی بزرگ گلی» جایزه برترین ها را به خود اختصاص دادند.

پویانمایی «ماجراجویی بزرگ گلی» پیشتر در جشنواره های داخل ایران هم شرکت داشته است.

لازم به ذکر است که روز سوم می به عنوان روز «ترک گرایی» از سوی جامعه کشورهای ترکسوی گرامی داشته می شود.

منابع:

  • https://www.eurovizyon.co.uk/izmirde-duzenlenen-uluslararasi-turan-film-festivali-odul-toreniyle-sona-erdi
  • https://www.trtavaz.com.tr/haber/tur/avrasyadan/izmirde-duzenlenen-uluslararasi-turan-film-festivali-odul-toreniyle-sona-erdi/6635d956c41b3a009531bdd0
  • https://www.egetelgraf.com/kizilelma-temali-festivalde-oduller-sahiplerini-buldu

  • خبرگزاری آناتولی

کد خبر 19691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =