۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
دادگاه فدرال شریعت پاکستان

کراچی: دادگاه شریعت یک دادگاه قانونی پاکستان است که در سال 1980در زمان حکومت رئیس جمهور محمد ضیاءالحق تأسیس شد. تشکیلات مرکزی این دادگاه در اسلام آباد پایتخت پاکستان واقع است.

ساختار:

این دادگاه متشکل از 8 قاضی مسلمان از جمله رئیس دادگاه است که همه آنان با تأیید رئیس جمهور پاکستان منصوب می شوند. اعضای این دادگاه از میان قضات بازنشسته یا در حال خدمت دادگاه عالی پاکستان یا هر دادگاه عالی ایالتی انتخاب می شوند.

3 قاضی از 8 قاضی دادگاه فدرال شریعت باید از علمای علوم اسلامی و شریعت باشند که در قوانین اسلامی و شریعت تخصص بالایی داشته باشند. کلیه قضات این دادگاه برای مدت 3 سال منصوب می شوند که در نهایت ممکن است توسط رئیس جمهور تمدید شوند. رئیس سابق دادگاه فدرال شریعت ریاض احمدخان که در سال 2015 انتخاب شده بود، در ماه اگوست سال 2021 درگذشت و آقای سیدمحمدانور در تاریخ 16 مه 2022  به عنوان رئیس جدید این دادگاه انتخاب شده است.

وظایف:

دادگاه فدرال شریعت تنها مرجع قانون اساسی در کشور است که برای جلوگیری از تصویب قوانین غیراسلامی توسط پارلمان پاکستان طراحی شده است. وظایف این نهاد عمدتاً بر بررسی قوانین جدید یا موجود پاکستان متمرکز است. اگر قانونی خلاف قرآن، سنت یا حدیث باشد، این دادگاه از تصویب آن جلوگیری می کند.

دادگاه فدرال شریعت پاکستان

از وظایف دیگر این دادگاه رسیدگی به درخواست‌های تجدید نظر بر اساس لایحه قانونی حدود، مصوبه سال 1979میلادی است. چنانچه دادگاه شریعت قسمتی از قانون را مغایر با شرع اعلام کند، دولت موظف است اقدامات لازم را برای اصلاح آن قانون به نحو مقتضی انجام دهد. دادگاه همچنین صلاحیت تجدید نظر را بر دادگاه های جنایی اعمال می کند و در مورد پرونده های حدود تصمیم می گیرد. تصمیمات این دادگاه برای دادگاه‌های عالی و قوه قضائیه لازم‌الاتباع است.

جهت اعتراض به تصمیمات دادگاه شریعت لازم است که به شعبه شرعی دیوان عالی کشور متشکل از 3 قاضی مسلمان دیوان عالی و 2 عالم منصوب شده توسط رئیس جمهور مراجعه شود.لازم به ذکر است که ترکیب چگونگی اعضای این دادگاه در چاچوب تعداد معینی بر اساس  نمایندگی مذهبی همچون شورای ایدئولوژی اسلامی نیست بلکه رئیس جمهور کشور، با اختیار خودش با در نظر گرفتن صلاحیت علمی و حقوقی افراد در انتخاب اعضاء و همچنین رئیس دادگاه تصمیم می گیرد.

منبع: https://www.federalshariatcourt.gov.pk/ur/%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D9%B9%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AC%DB%8C/

کد خبر 20061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =