هر که به صورت صهیونیست تُف اندازد، برادر من است

پروفسور محمود ارول قلیچ رئیس سازمان ارسیکا ، مولف 16 کتاب و مترجم پنج کتاب، با کارکنان روزنامه ینی شفق ترکیه دیدار و ملاقات کرد. وی ضمن تبادل تجربیات خود از دوره نویسندگی در این روزنامه و تدریس در دانشگاه مرمره، گفت در دوره ای که نامزد ریاست اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شدم، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل وقت سازمان همکاری اسلامی بود، به جای حمایت از بنده، آشکارا از کاندیدای کشور اندونزی ابراز حمایت کرد.

هر که به صورت صهیونیست تُف اندازد، برادر من است

پروفسور محمود ارول قلیچ، رئیس سازمان ارسیکا

پروفسور محمود ارول قلیچ رئیس سازمان ارسیکا ، مولف 16 کتاب و مترجم پنج کتاب،  با کارکنان روزنامه ینی شفق ترکیه دیدار و ملاقات کرد.

وی ضمن تبادل تجربیات خود از دوره نویسندگی در این روزنامه و تدریس در دانشگاه مرمره، گفت در دوره ای که نامزد ریاست اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شدم، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل وقت سازمان همکاری اسلامی بود، به جای حمایت از بنده، آشکارا از کاندیدای کشور اندونزی ابراز حمایت کرد.

قیلیچ در ادامه افزود: احسان اوغلو حتی عبدالله گل، رئیس جمهور وقت و احمد داود اوغلو را متقاعد کرد که نامزدی ترکیه را به نفع اندونزی کنار بکشند. دلیلش را نیز گمنامی بنده و پیروزی قطعی طرف مقابل عنوان کرده بود. پس از این اتفاقات، رئیس مجلس شب آخر پیشنهاد کرد که از آقای رئیس جمهور بپرسیم ایشان تصمیم بگیرند. وقتی پاسخ «انصراف غیرممکن است، حالا که اعلام حضور کرده ایم، باید ادامه دهیم» را دریافت کردم، کاندید شدم. در نهایت انتخابات انجام شد، 17 رای مثبت به نفع بنده و 16 رای به اندونزی رسید. یعنی با اختلاف 1 رای پیروز شدیم. پس از انتخابات دیپلمات های ایرانی، تورانی، آفریقایی و عربی به بنده تبریک گفتند. اما آقای احسان اوغلو یا آقای داوود اوغلو هیچ تبریکی نگفتند.  علی رغم الزام « صدورگذرنامه دیپلماتیک برای رئیس سازمان های بین المللی و خانواده اش»، از این کار خودداری کردند. بعدها به گوش آقای رئیس جمهور رسید و ایشان دستور دادند که پاسپورت بنده در عرض یک ساعت آماده شود.

قیلیچ که در کارنامه کاری خود دبیرکلی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی برای مدت 10 سال، سفیر اندونزی و ریاست سازمان ارسیکا  به مدت 3 سال را دارد، در رابطه با وضعیت کنونی کشورهای جهان اسلام اظهار داشت: متاسفانه سطح اندیشه و تفکر در جهان اسلام بسیار پایین آمده است. در گذشته در برخی از کشورهای خاورمیانه متفکرانی با اندیشه ها و نوشته های قوی از ریشه های اسلام گرا یا چپگرا و یا گروه های دیگر وجود داشتند. برخی این اندیشمندان فوت شدند اما جایشان پر نشده است و برخی به دلیل عدم آزادی بیان،  کشور خود را ترک کردند. یک ساختار سرکوب شده در خاورمیانه وجود دارد. آنها حتی نمی توانند در مورد غزه یا فلسطین سخن بگویند.

حامیان غزه حکم مسلمان را دارند

نویسنده سابق روزنامه ینی شفق با بیان اینکه درگیری های بی پایان بین کشورهای اسلامی وجود داشته و نیروهای بین المللی به این جنگ دامن می زنند، اضافه کرد: قبل از 15 جولای، سایت‌های ضد شیعه ناگهان در کشور به سرعت افزایش یافتند. یک مقاله حدود 50 صفحه در مورد تاریخ شیعه در یک سایتی که فکر می کنم متعلق به فتو (فتح الله گولن ) بود، منتشر شد. این مقاله آنقدر مفصل بود که مطمئن بودم استادی با این میزان اطلاعات وجود ندارد، برای همین مشکوک شدم.

وی اضافه کرد: مقاله را به انگلیسی ترجمه کردم و در یک جستجوی اینترنتی به مطلبی در سایت موساد برخوردم. این مقاله از آنجا ترجمه شده بود. چون می دانستم اسرائیل برای دامن زدن به جنگ سنی و شیعه قطعا کار خاصی انجام می دهد. اگر ما با ایران مشکلی داشته باشیم بین خودمان حلش می کنم،  به تو نیازی نداریم.  معتقدم که در برهه حساس کنونی، هر کسی که در کنار مردم غزه باشد حکم مسلمان را دارد، شیعه که هیچ حتی اگر کاتولیک، پروتستان یا بودایی باشد. دشمن در حال حاضر به قدری واضح حمله می کند که ما باید هوشیار باشیم. هر کس به صورت رژیم نژادپرست صهیونیستی تف بیاندازد،  برادر من است. این برداشت من از اسلام است. بعد از تمام این اتفاقات لازم باشد با حامیان غزه صحبت می کنیم ، شاید آنها هم مسلمان شوند.

در ترکیه طریقت وجود ندارد

وی ضمن تاکید بر اهمیت خلا اندیشمندان واقعی در جهان امروز، تصریح کرد: گنجی چون دین اسلام که مستلزم تأمل عمیق است، به شاخه ای از حقوق کیفری تقلیل یافته است. به اعتقاد آنها تدبر حرام است، درس حکمت داده نمی شود، شعر و موسیقی حرام است.  در حالیکه یونس امره می گوید: شریعت و طریقت راه رسیدن به مقصد است، علم و حقیقت در لحظه موجود است. طریقت یعنی «راه»، راهی که به حقیقت منتهی می شود. اگر ندانی کجا باید بروی، هرچقدر هم که بگویی «من اهل فلان طریقت هستم»، راه به جایی نخواهی برد. از این منظر به اعتقاد من، طریقت در ترکیه باقی نمانده است. در واقع جماعت هایی در پوشش طریقت وجود دارند."

اروپایی هایی که دیروزکمر به قتل یکدیگر بسته بودند، امروز اتحادیه راه انداخته اند

قلیچ با بیان اینکه در آغاز قرن، فرانسه و آلمان با یکدیگر جنگیدند، اما سپس بر اختلافات فائق آمده و اتحادیه اروپا را تأسیس کردند، گفت: باید بحث های فرقه ای با کشورهای مسلمان را کنار بگذاریم و به راه خود ادامه دهیم.

او با بیان اهمیت ایجاد یک جبهه ضد امپریالیستی در جهان ، اظهار داشت: آتلانتیک در حال حاضر بر کل جهان تسلط دارد. امروز، روسیه یا چین دیگر نمی توانند در امپریالیسم فرهنگی شرکت کنند. امپریالیسم غربی سبک زندگی را بر جهان اسلام تحمیل کرده است. باید دشمن را از نظر موقعیتی و به صورت ادواری ارزیابی کرد. شاید دشمن 100 سال پیش ما امروز دیگر دشمن ما نباشد.

هنر خوشنویسی در بیست سال اخیر احیا شده است

قیلیچ با بیان اینکه هنرهای اسلامی همچنان در جهان اهمیت دارد و مورد توجه است، وضعیت کنونی هنر در کشورهای اسلامی را اینگونه تشریح کرد: هنر عالی به سطح فرهنگی و اقتصادی خاصی نیاز دارد. و در گذشته با حمایت حامیان خاص احیا می گشت. وقتی هنرمندی، اثری خلق می کند برای آن پاداش مالی در نظر گرفته می شد تا بتواند هزینه های خود را تامین کند. از آنجایی که در قرون وسطی سلاطین، امیران و پادشاهان با سطح فرهنگی خاصی وجود داشتند، هنرهای سنتی اسلامی به خوبی مورد حمایت قرار می گرفت. با این حال، با انقلاب های اوایل قرن، هنرهای قدیمی نیز بی ارزش شدند. به همین دلیل، این هنرها بدون حامی باقی ماند.

وی در ادامه توضیح داد: آسیای مرکزی، از تاشکند گرفته تا سمرقند، بخارا و هرات، از ایران گرفته تا آناتولی، از آناتولی گرفته تا بالکان، مصر، مراکش، سرزمین هایی است که به شخصه آن را خطه هنرهای عالی اسلامی تعریف می کنم.  در این سرزمین ها هم انقلاب شد، اما هیچ برخوردی که به اندازه ما برای آثار اسلامی ما مخرب باشد، صورت نگرفت. از آنجایی که انقلاب‌های صورت گرفته در کشورهای ما موجودیت خود را بر تخریب قدیمی‌ها بنا کردند، حتی آثار خطی روی دیوارها را مخدوش کردند. در 20 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی به خصوص زمینه سازی برای هنرهای سنتی انجام شده است. از این حیث، در برخی از شاخه‌های هنری در کشور ما اقدامات حائز اهمیتی صورت گرفته است که اولین آن‌ها در حوزه خوشنویسی است. هنر خوشنویسی و تذهیب امروز در کشوری که انقلاب الفبا را از سر گذرانده است، رونق یافته و جان دوباره گرفته است. اما متأسفانه، هنوز در حوزه هنرهای صنایع دستی فلزی و چوبی در سطح مورد انتظار نیستیم.

بستر مشترکی برای موزه های هنر اسلامی در دست ساخت است

قیلیچ در پاسخ به این سوال که خدمات در ارسیکا برای مطالعات در زمینه های تاریخ، فرهنگ و هنر در کشورهای اسلامی، گفت: ارسیکا تلاش می نماید تا جنبه های شفقت، مدارا و زیبایی شناختی اسلام را بیشتر و بهتر جلوه دهد. آخرین بار در میلان نمایشگاه شرکت کردیم و در ماه اکتبر در دانشگاه میشیگان حضور خواهیم یافت. موزه های باشکوهی از هنرهای سنتی اسلامی وجود دارد. برای مثال، پس از بازدید از موزه اسلامی آقاخان که اخیراً در تورنتو افتتاح شد، چندین نفر مسلمان شدند.  موزه هنرهای اسلامی در دوحه، موزه هنرهای اسلامی در کوالالامپور مالزی و موزه هنرهای ترکی و اسلامی نیز در زمره موزه های مهم هنرهای اسلامی جهان قرار دارد.  هدف ما این است که موزه های هنرهای اسلامی را در قالب  یک پلتفرم مشترک گرد هم بیاوریم، هرچند در حال حاضر موانعی وجود دارد اما انشالله موفق خواهیم شد.»

ملاحظات کارشناسی

-آقای دکتر محمود ارول قلیج مدیرکل ارسیکا حدود 10 سال در کشورمان زندگی کرده است .آشنایی کاملی از اعتقادات وفرهنگ شیعه دارد . چندین بار با رسانه های ترکیه وکشور های اسلامی مصاحبه کرده وعلاقمندی خود را به خاندان اهل بیت(ع)   وامام حسین (ع) اعلام داشته است .  وی علاقمند به عرفان ابن عربی وامام خمینی (ره)  است . هروقت به کشورمان سفر کرده به زیارت بارگاه ملکوت امام رضا(ره)  نیز مشرف شده است . وی بارها در رسانه های ترکیه از مکتب شیعه دفاع کرده است .

منبع خبر:

https://www.yenisafak.com/gundem/siyoniste-tukuren-benim-kardesimdir-4631725

کد خبر 20243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =