معرفی شاعر مرثیه سرای پاکستان آقای دکترسید هلال نقوی

کراچی: وی شعرگویی را از سال 67 با سرودن غزل شروع کرد. بعد از آن  روی شعر آزاد تمرکز کرد. با این حال، او را دردرجه اول می توان به عنوان شاعر سرشناس شعر نو معرفی کرد. او بیش از همه به خاطر سبک جدید خود در مرثیه گویی(شعر عاشورایی) معروف است.

دکتر سید هلال نقوی به عنوان یکی از مرثیه سرایان و پژوهشگران ادبیات مرثیه نوین زبان اردو در پاکستان شناخته می شود. اسم کامل ایشان سید هلال رضا نقوی است. ایشان در 18 فوریه1950 میلادی در شهر راولپندی به دنیا آمد. نام پدرشان سید مزمل حسین نقوی بود. او در هفت سالگی به همراه والدین به کراچی آمد و در اینجا تحصیلات خود را آغاز کرد.

وی فارغ التحصیل کارشناسی از دانشکده دولتی سراج الدوله است که توسط راجا محمودآباد یکی از رهبران آزادی پاکستان درکراچی تأسیس شده بود. وی درسال1973میلادی مدرک کارشناسی ارشد ادبیات اردو را از دانشگاه کراچی دریافت کرد. دکترهلال نقوی مدرک دکترای خود را نیز در سال ۱۹۸۵میلادی از دانشگاه کراچی دریافت کرد. عنوان پایان نامه دکترای وی"قرن بیستم و مرثیه مدرن" بود.

دکترهلال نقوی تدریس ادبیات اردو را در سال1974آغاز کرد و به عنوان استاد گروه زبان و ادبیات اردو در دانشکده های مختلف دولتی ازجمله کالج منطقه گوتکی سند،کالج دولتی سراج الدوله کراچی، کالج دولتی اسلامیه کراچی و کالج دولتی گلشن اقبال منصوب شد. او همچنین رئیس گروه اردو در کالج دولتی، گلشن اقبال، کراچی و استاد مدعو در گروه مطالعات پاکستان، دانشگاه کراچی نیز بوده است. او همچنین استاد راهنمای کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادب اردو بودند.

دکتر هلال نقوی در حال حاضر ساکن کراچی است. وی به نروژ، اسلو، کانادا، امارات، هند و بسیاری از کشورهای دیگر برای سخنرانی در زمینه ادبیات مرثیه و سایر موضوعات ادبی و به ویژه برای ارائه مرثیه دعوت شده است.

وی شعرگویی را از سال 67 با سرودن غزل شروع کرد. بعد از آن  روی شعر آزاد تمرکز کرد. با این حال، او را دردرجه اول می توان به عنوان شاعر سرشناس شعر نو معرفی کرد. او بیش از همه به خاطر سبک جدید خود در مرثیه گویی(شعر عاشورایی) معروف است.

دکتر هلال نقوی شاگرد جوش ملیح آبادی یکی از شاعران برجسته زبان اردو بود. جوش ملیح آبادی در یکی از نامه هایش او را به عنوان بهترین شاگرد خود معرفی کرده است. دکتر هلال نقوی در مرثیه سرایی به شاگردی آقای نسیم امروهوی (از بزرگترین شاعران عاشورایی) نیز پرداخت. او غیر از مرثیه سرایی،  سرودن غزل، قصیده، رباعی و شعر نو نیز تجربه کرد. دکتر هلال نقوی یکی از بهترین منتقدان نوشته های ادبی جوش ملیح آبادی است. وی تا کنون شش کتاب در زمینه ادبیات اردو نوشته است. وی تصحیح و تنظیم مرثیه های انقلابی نسیم امروهوی، علامه جمیل مظهری، دکتر یاور عباس، باقر امانت خانی و جوش را بر عهده داشت. هلال نقوی نوشته های نادر و منتشر نشده جوش ملیح آبادی را  نیز گردآوری کرده است.

لینک منابع:

https://www.rekhta.org/authors/hilal-naqvi/ebooks?lang=ur

https://www.facebook.com/hilalrazanaqvi/

https://thesis.asianindexing.com/index.php?f=Supervisor&q=

https://jang.com.pk/news/1345189

کد خبر 20259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =