۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
ترس بزرگ اسرائیل

پس از کشتن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله لبنان، نهادهای آمریکایی و اسرائیلی در حال بررسی سناریوهایی درباره واکنش ایران، حزب‌الله و محور مقاومت هستند. «کارشناسان بزرگ خاورمیانه» در کشورمان که به ظاهر مخالف اسرائیل هستند، به صورت اغراق کننده در مورد قدرت تل آویو می گویند: اسرائیل درصدد توسعه یابی است و ایران نمی‌تواند کاری انجام دهد .

پس از کشتن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله لبنان، نهادهای آمریکایی و اسرائیلی در حال بررسی سناریوهایی درباره واکنش ایران، حزب‌الله و محور مقاومت هستند.«کارشناسان بزرگ خاورمیانه» در کشورمان که به ظاهر مخالف اسرائیل هستند، به صورت اغراق کننده در مورد  قدرت تل آویو می گویند: اسرائیل درصدد توسعه یابی است و ایران نمی‌تواند کاری انجام دهد و غیره و غیره.

اما کارشناسان موسسات سی‌سیس، انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، بروکینگز، رَند کورپوریشن، موسسه اورشلیم برای استراتژی و امنیت و موسسه مطالعات امنیت ملی (اسرائیل) نگرانند: ایران چه خواهد کرد؟ اگر محور مقاومت پاسخ چند جبهه ای بدهد چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ حزب الله بغل گوش اسرائیل چه خواهد بود؟ نهادهای امنیتی اسرائیل در خطر هستند.

جنگ بی سابقه ای که اسرائیل پیش از این انجام نداده بود!

اسرائیل 60  هزار نفر را در مرز لبنان خانه های خود را تخلیه کردند. اسرائیل از ترس تکرار شکست سال 2006 با 40 گردان سعی در دفاع از این مرز دارد. اما انگیزه سربازان برای جنگ بسیار پایین است. اسرائیل در «جنگ برای موجودیت» خود در یافتن سرباز با مشکل مواجه است.متیو لویت از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می‌گوید: «اکثر مقامات اسرائیلی امروز می‌دانند که جنگ با حزب‌الله، جنگی است که اسرائیل قبلاً در آن شرکت نکرده است». (موسسه خاور نزدیک واشنگتن، 6 اوت 2024)

نابودی اسرائیل یک هدف واقعی است

دالیا داسا کایه از مرکز امور بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) صریح‌تر رفتار کرده و می گوید: اسرائیل ممکن است محدودیت‌ها را در اقدامات منطقه‌ای خود جابجا کند، اما نه به این دلیل که احساس قدرت می‌کند، بلکه به این دلیل که احساس ضعف می‌کند. اساساً، تصمیمات آنها محاسبات استراتژیک بلندمدت نیست. حمله حماس در 7 اکتبر ضربه مهلکی به وضعیت بازدارندگی آن وارد کرد.  اکنون، اسرائیل که مایل به پذیرش ریسک‌های بیشتر و جذب هزینه‌های بالاتر است، تلاشی دیوانه‌وار برای بازدارندگی مجدد، از حداکثر مزایای تاکتیکی بهره ببرد.

با این حال، کایه معتقد است که اسرائیل در تحقق این هدف موفق نبوده است. این کارشناس آمریکایی بر اساس مصاحبه‌های خود با مقامات سابق و کنونی اسرائیل، به عبارتی بیان می‌کند که حمله ایران به اسرائیل در ماه آوریل، جسارت اسرائیل را کاملاً از بین برد.

به گفته کایه، این حمله یک تغییر اساسی بسیار مهم است که "دشمنان اسرائیل را قادر می سازد تا اکنون باور کنند که نابودی کشور یک هدف واقع بینانه است." (Foreign Affairs، 5 اوت 2024).

انتظار پاسخ کوبنده از ایران

پس از حمله 300 موشکی ایران به اسرائیل که این مثلا کارشناسان ما آن را «تئاتر و نمایش» می خوانند، اسرائیل نتوانست حتی یک عملیات علیه نیروهای مقاومت در سوریه انجام دهد. اکنون کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی ارزیابی می کنند که واکنش جدید ایران بسیار موثرتر خواهد بود. استراتژی اسرائیل برای گسترش جنگ پوچ می نماید. این استراتژی به فروپاشی دولت نتانیاهو سرعت می بخشد. در نتیجه، اگر اسرائیل بخواهد موجودیت خود را حفظ کند، لازم است به راهبردی روی آورد که واقعیت های جدید جهان و منطقه را در نظر بگیرد.

فکرت آک فرات

لینک خبر:https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/israilin-buyuk-korkusu-484335

کد خبر 20590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =