۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰

گزارشی از وضعیت رشته های تحصیلی در دانشگاههای ترکیه

الهیات کم متقاضی تر از همه رشته ها
گزارشی از وضعیت رشته های تحصیلی در دانشگاههای ترکیه

سهیمه رشته های الهیات در سالهای گذشته در کشور ترکیه به دلایل سیاسی به طور اغراق آمیز افزایش یافته بود و به رشته ای با بیشترین سهمیه تبدیل شده بود اما این روند اکنون با سیر کاهشی مواجه شده است.

روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه که بازتاب دهنده نظرات جناح دمکراتیک چپ می باشد، در گزارشی به بررسی وضعیت رشته های تحصیلی و نگاه داوطلبان کنکور به رشته های مختلف دانشگاهی پرداخته است.در این گزارش دلایل نگرش جوانان نسبت به رشته های دانشگاهی و انگیزه آنان برای تحصیل در برخی رشته ها و عدم اقبال به برخی رشته های دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، سهمیه های رشته های مختلف دانشگاهی به طور مداوم کم و زیاد می شود و انتظار عمومی بر این است که برای حل تمامی مشکلات ساختاری آموزش عالی به ویژه کیفیت آموزش و دموکراسی سازی گامهایی برداشته شود.

گزارش روزنامه جمهوریت حاکی است که حدود دو میلیون و نهصد هزار داوطلب کنکور که در سه سال گذشته در آزمون مؤسسات آموزش عالی شرکت کرده و حق انتخاب داشتند، هیچ رشته ای را انتخاب نکرده اند. همچنین در سال جاری 28 هزار و 944 صندلی خالی مانده است. در حالی که سهمیه برخی از رشته های پرتقاضا  تا پنج هزار سهمیه نیز افزایش یافته است، در بیشتر رشته ها کاهش سهمیه صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است سهیمه رشته های الهیات در سالهای گذشته به دلایل سیاسی به طور اغراق آمیز افزایش یافته بود و به رشته ای با بیشترین سهمیه تبدیل شده بود اما این روند اکنون با سیر کاهشی مواجه شده است.در گزارش این روزنامه به نقل از علاءالدین دینچر، کارشناس آموزش عالی با تاکید بر لزوم تمرکز بر دلایل این وضعیت منفی آمده است: برای حل مشکلات ساختاری آموزش عالی به ویژه کیفیت آموزش و دموکراسی‌سازی باید به فوریت گام برداشته شود.

در ادامه این گزارش وضعیت سهمیه بندی جدید برخی از رشته های پرتقاضا بدین گونه ذکر شده است:

رشته های پزشکی و پرستاری: (276 سهمیه افزایش): کل سهمیه پزشکی 152 و سهمیه پرستاری 124 صندلی افزایش یافته است. تقریبا تمام این افزایش در دانشگاه های دولتی رخ داده و تعداد قابل توجهی از دانشگاه های پایه، کاهش سهمیه را تجربه کردند.

مدیریت بازرگانی: (1537 سهیمه افزایش): سهمیه های مدیریت بازرگانی که یکی از رشته های دانشکده علوم اقتصادی و اداری می باشد در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است که پس از برداشته شدن حد نصاب به طور کامل پر شد. در 84 دانشگاه دولتی سهمیه های این رشته افزایش یافت.

به نظر می رشد علت استقبال جوانان از این رشته، با وضعیت اقتصادی کشور رابطه مستقیم دارد و فعالان عرصه اقتصادی و تجاری شانس بهتری برای تأمین زندگی مطلوب با کسب درآمدهای بالا داشته باشند.

حقوق: (1172 سهمیه کاهش): در رشته حقوق، سهمیه ها در دانشگاههای دولتی 700 و در دانشگاههای غیر دولتی 300 سهمیه و در دانشگاههای قبرس شمالی 180 سهمیه کاهش داشته است. به این ترتیب سهمیه های رشته حقوق 7.7 درصد کاهش نشان میدهد. شاید بتوان گفت خالی ماندن سهمیه ها در سال گذشته نیز در این کاهش موثر بوده است. با توجه به اینکه در حال حاضر 180 هزار فارغ التحصیل حقوق و 120 هزار دانشجوی حقوق در دانشگاههای ترکیه در حال تحصیل هستند، به نظر می رسد مشکل اشتغال در این رشته وجود داشته باشد.

رشته های مهندسی: (3455 سهمیه کاهش) در سال 2023، 70 رشته مهندسی وجود داشت. در حالی که سهمیه ها در رشته های مهندسی کامپیوتر، برق و الکترونیک، ماشین آلات، صنعت و مهندسی سیستم های اطلاعات مدیریت کاهش نشان میدهد، در مهندسی نرم افزار افزایش یافته است.

معماری: (1148 سهمیه کاهش) معماری یکی از رشته های با سهمیه بالا در دانشگاههای ترکیه محسوب می شود. اما یکی از دلایل کاهش سهمیه این رشته، ناکامی در یافتن فرصتهای شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته می باشد.

رشته های معلمی: (6675 سهمیه کاهش): سهمیه رشته های معلمی و دبیری از 42 هزار و 46 به 35 هزار و 371 کاهش یافته است. به طور متوسط ​​سالانه 20 هزار معلم استخدام می شوند که به نظر میرسد از نیاز آموزش و پرورش بالاتر است و به همین دلیل انتظار می رود روند کاهشی سهمیه این رشته در سالهای آتی همچنان ادامه خواهد داشت.  

الهیات و علوم اسلامی: (7865 سهمیه کاهش): سهمیه های الهیات در سال های اخیر به قدری اغراق آمیز افزایش یافته بود که به رشته ای با بیشترین سهمیه تبدیل شده بود. رشته الهیات و علوم اسلامی که به دلایل سیاسی مورد توجه قرار گرفته بود، سرانجام با مشاهده واقعیات جامعه به سطح معینی رسید اما با این حال، این کاهش نیز کافی نیست. این رشته در مقایسه با سایر رشته ها بیشتر کاهش سهمیه را داشته است.

ارتباطات تصویری و طراحی: (+1500): از آنجایی که طراحی ارتباطات تصویری یک رشته جدید است، فارغ التحصیلان این رشته در یافتن شغل از مزیت برخوردار هستند. به همین دلیل سهمیه این رشته از 3559 به 5059 افزایش یافته است.

 واحد ترجمه و تحقیق رایزنی فرهنگی_ترکیه                                   

منبع: روزنامه جمهوریت 20 اوت 2024

https://www.cumhuriyet.com.tr/egitim/universitelerde-kontenjanlar-yeniden-belirlendi-en-buyuk-dusus-2239327?utm_campaign=Cumhuriyet&utm_medium=SliderHaber&utm_source=Anasayfa

کد خبر 20875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =