۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
هند فاتح بازارگردشگری جهان

گردشگری خارجی هند می تواند تا سال 2040، به 90 میلیون مسافر برسد و به طور بالقوه چین را به عنوان بزرگترین منبع گردشگران بین المللی پشت سر بگذارد. این مقاله بینش های ارزشمندی را در مورد پویایی در حال تغییر گردشگری جهانی ارائه می دهد و نقش نوظهور هند را به عنوان منبع اصلی مسافران بین المللی برجسته می کند. این امر بر نیاز مقاصد و صنعت سفر برای انطباق با این تغییرات، هم از نظر سیاست‌گذاری و هم از نظر استراتژی‌های بازاریابی، تاکید می‌کند.

«رز بنت کوک» در مقاله ای با عنوان «هندی ها بیش از هر زمان دیگری به تعطیلات در خارج از کشور می روند - پس به کجا می روند و چرا؟»،  رشد سریع گردشگری خارجی از هند را مورد بحث قرار می‌دهد که ناشی از رشد طبقه متوسط در هند ‌و افزایش درآمد قابل توجه آنان است. بازار مسافرتی هند غول پیکر است و طبقه متوسط آن اکنون 31 درصد از جمعیت هند را تشکیل می دهد. انتظار می رود این رقم تا سال 2047 به 60 درصد افزایش یابد. به عبارتی، تا اواسط قرن، بیش از یک میلیارد هندی جزء طبقه متوسط خواهند شد.

این مقاله با اشاره به این که گردشگران هندی 33.3 میلیارد دلار در سال 2023 در سطح جهان هزینه کرده اند، می نویسد بسیاری از کشورها پتانسیل بازار مسافرتی هند غول پیکر را تشخیص داده اند. بنابراین، ژاپن یک سیستم جدید ویزای الکترونیکی را برای گردشگران هندی به امید افزایش تعداد مسافران معرفی کرده، دبی یک ویزای توریستی پنج ساله و با چند بار ورود را برای بازدیدکنندگان هندی ایجاد و آفریقای جنوبی نیز طرح ساده ارائه ویزا را و کشورهایی  از جمله مالزی، کنیا، تایلند و ایران شرایط ویزا برای گردشگران هندی را به طور کامل لغو کرده اند.

به گزارش اپراتور تور توماس کوک[1] تقاضای هند برای تعطیلات در گرجستان از زمانی که این کشور سیستم ویزای الکترونیکی خود را برای گردشگران هندی در سال 2015 راه اندازی کرد، نسبت به سال گذشته 600 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گوگل ترندز، ویتنام بیشترین جستجو را برای گردشگران هندی در سال 2023 داشته است. بعد از آن کشورهای تایلند، سنگاپور و دبی جزء مقاصد محبوب هندیان است.

نویسنده به این نکته اشاره دارد که گردشگران هندی تحت تأثیر فیلم‌های بالیوود، قرار می‌گیرند و اغلب به دنبال مقاصدی هستند که در این فیلم ها به نمایش درآمده است. از جمله کشورهای مانند سوئیس و اسپانیا که برای گردشگران هندی جذاب هستند.

در مطالعه ای درخصوص سفر گردشگران هندی، پلتفرم مسافرتی آنلاین Booking.com  در گزارشی آورده است که آنها معمولاً بلیط سفر خود را در آخرین لحظه خریداری و به طور متوسط فقط 30 روز را صرف برنامه ریزی تعطیلات می کنند.

به طور خلاصه می توان به چند عامل کلیدی در روند رو به رشد گردشگری خارجی هند اشاره کرد:

  1. تأثیر اقتصادی:

رشد بازار گردشگری خارجی هند یک فرصت اقتصادی قابل توجه برای کشورهای مقصد است. با هزینه 33.3 میلیارد دلاری گردشگران هندی در سال 2023، این روند می تواند اقتصاد گردشگری جهانی را تغییر دهد.

  1. تطبیق‌های سیاست:

نویسنده نشان می‌دهد که کشورها چگونه سیاست‌های ویزا خود را برای سرمایه‌گذاری در این بازار رو به رشد تنظیم می‌کنند. این نشان دهنده تأثیر اقتصادی گردشگری هند است و می تواند منجر به تغییرات گسترده تری در سیاست های مسافرتی بین المللی شود.

  1. تأثیر فرهنگی:

صنعت سینمای بالیوود بر انتخاب های سفر بر ارتباط قوی بین فرهنگ عامه و گردشگری تأثیر گذار است. این فرصت های بازاریابی منحصر به فردی را برای مقاصدی که به دنبال جذب گردشگران هندی هستند، ارائه می دهد.

  1. تغییر الگوهای سفر:

اقدام خرید بلیط گردشگران هندی در لحظه آخر می تواند بر نحوه بازاریابی و ارائه خدمات مسافرتی در سطح جهانی تأثیر بگذارد.

  1. تغییر منطقه ای:

افزایش محبوبیت مقاصد جنوب شرقی آسیا در بین مسافران هندی ممکن است منجر به تغییر الگوهای گردشگری جهانی شود که به طور بالقوه بر مقاصد گردشگری سنتی غربی تأثیر می گذارد.

  1. چالش های زیرساختی:

رشد سریع گردشگری برون مرزی هند ممکن است چالش هایی را برای کشورهای مقصد از نظر زیرساخت ها و ظرفیت رسیدگی به افزایش تعداد بازدیدکنندگان، ایجاد کند.

  1. چشم انداز رقابتی:

با رقابت بیشتر کشورها برای جذب گردشگران هندی، ممکن است شاهد افزایش رقابت در زمینه سیاست های ویزا، استراتژی های بازاریابی و پیشنهادات گردشگری متناسب با ترجیحات هند باشیم.

  1. روندهای بلندمدت:

رشد پیش بینی شده طبقه متوسط ‌هند نشان می دهد که این رونق گردشگری احتمالاً ادامه خواهد داشت و به طور بالقوه صنعت گردشگری جهانی را در دهه های آینده تغییر دهد.

  1. تأثیر سیاست ویزا:

چگونه سیاست‌های محدودکننده ویزا می‌تواند مانع رشد گردشگری شود، همانطور که در ویزای شینگن و بریتانیا دیده می‌شود. این می تواند بحث های گسترده تری را در مورد ایجاد توازن بین نگرانی های امنیتی با ترویج گردشگری ایجاد کند.

روند نوظهور گردشگری جهانی می تواند فرصت‌ها و چالش‌های کشورهای مقصد و صنعت سفر تغییر دهد.

در سال 1395، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی با عنوان «بالیوود در خدمت توسعه گردشگری اسپانیا[1] » می نویسد: اسپانیا قصد دارد از طریق همکاری با سینمای کشور هند، تعداد بیشتری گردشگر برای خود جذب کند. با پیشرفت روزافزون گردشگری هند و موفقیت بالیوود، مقامات اسپانیایی قصد دارند همکاری‌های خود را با سینمای این کشور افزایش دهند تا هندی‌ها جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اسپانیا را در فیلم‌هایشان  تبلیغ کنند. اسپانیا در رده‌بندی جهانی، دومین کشور پربازید جهان است، اما حالا با جلب توجه هندی‌ها تصمیم دارد غیر از گردشگران شمال اروپا، مسافرانی از دیگر نقاط جهان همچون هند را هم به خود جذب کند. از آنجا که هند دومین کشور پرجمعیت جهان را دارد، به نظر می‌رسد این هدف‌گذاری مناسبتی باشد.

«هریتیک روشان»، از ستاره‌های مشهور بالیوودی است، راهی مادرید می‌شود تا در مراسم اعطای جوایز آکادمی فیلم‌های بین‌المللی هند حضور پیدا کند. «روشان» در سال  ۲۰۱۱ در فیلم «زندگی دوباره تکرار نمی‌شود» که صحنه‌هایی از آن در اسپانیا فیلمبرداری شد، ایفای نقش کرده بود. این فیلم پرفروش‌ترین اثر بالیوودی در سال ۲۰۱۱ شد. به گفته یکی از مقامات اسپانیا، نمایش این فیلم بلافاصله روی درخواست صدور ویزا برای سفر به اسپانیا تاثیر گذاشت. یک سال پس از اکران «زندگی دوباره تکرار نمی‌شود»، تعداد هندی‌هایی که به اسپانیا سفر کردند به ۶۰ هزار و ۴۴۴ تن رسید که این رقم به نسبت سال ۲۰۱۱ تقریبا دو برابر شده بود.

منبع:

https://thewire.in/travel/more-indians-than-ever-are-going-on-holiday-abroad-so-where-are-they-heading-and-why


[1] isna.ir/xcX7gX

کد خبر 21027

برچسب‌ها