بنیاد روسکی‌میر به موجب میزگردی با عنوان «گفتگوی میان اقوام در روسیه: تجربه و چشم انداز» به بررسی حفظ درک مذهبی میان اقوام در روسیه و خارج از کشور پرداخت.طی نشست برگزار شده در تاریخ سوم نوامبر در نیژنی نووگراد، در یازدهمین گردهمایی روسکی میر، میز گردی با عنوان «گفتگوی میان اقوام در روسیه: تجربه و چشم انداز» صورت گرفت. در طی این نشست، نمایندگان فرقه¬های سنتی موضوعاتی مربوط به حفظ درک مذهبی و میان اقوام در روسیه و خارج از کشور را مورد بحث قرار دادند. شرکت کنندگان میزگرد، تجربه خود را در مورد همکاری به اشتراک گذاشتند. آنتون ایلین، مشاور رئیس هیات مدیره بنیاد روسکی میر، به عنوان برگزار کننده میزگرد، اشاره کرد: در دنیای پساسکولاریزم فعلی، عامل مذهبی، ارزش¬های دینی بار دیگر تاثیری بر روند اجتماعی داشته است. در این رابطه باید اشاره داشت که گفتگوی بین ادیان اهمیت ویژه¬ای به خود اختصاص می¬دهد. فرید اسدولین، هماهنگ کننده میزگرد، معاون رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، تاکید کرد که روسیه به لحاظ تاریخی به عنوان یک جامعه، از ادیان مختلفی تشکیل شده است. اسدولین گفت: «ارتدوکس و اسلام تقریبا به طور همزمان در روسیه ظاهر شدند.» او اشاره کرد، که علیرغم اختلاف¬های بین مذهبی از سپیده¬دم گذار از زبان تا یکتاپرستی، در ۵۰۰ سال گذشته نمایندگان ارتدکس و اسلام در روسیه، در پی راه حل مشکلات هستند. روشن عباسوف، معاون اول شورای مفتیان روسیه، درباره الهیات عملی سخن گفت، که برای تقویت هماهنگی بین مذاهب طراحی شده است. شرکت کننده میزگرد تاکید کرد: «این گفتگو در نوشته¬های مقدس ما قرار گرفته است.» عباسوف گفت: «همزمان با آماده شدن برای یک خطبه در تعطیلات عید قربان، من همچنین به تورات و انجیل مقدس مراجعه

طی نشست برگزار شده در تاریخ سوم نوامبر در نیژنی نووگراد، در یازدهمین گردهمایی روسکی میر، میز گردی با عنوان «گفتگوی میان اقوام در روسیه: تجربه و چشم انداز» صورت گرفت. در طی این نشست، نمایندگان فرقه­های سنتی موضوعاتی مربوط به حفظ درک مذهبی و میان اقوام در روسیه و خارج از کشور را مورد بحث قرار دادند. شرکت کنندگان میزگرد، تجربه خود را در مورد همکاری به اشتراک گذاشتند.

آنتون ایلین، مشاور رئیس هیات مدیره بنیاد روسکی میر، به عنوان برگزار کننده میزگرد، اشاره کرد: در دنیای پساسکولاریزم فعلی، عامل مذهبی، ارزش­های دینی بار دیگر تاثیری بر روند اجتماعی داشته است. در این رابطه باید اشاره داشت که گفتگوی بین ادیان اهمیت ویژه­ای به خود اختصاص می­دهد.

فرید اسدولین، هماهنگ کننده میزگرد، معاون رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، تاکید کرد که روسیه به لحاظ تاریخی به عنوان یک جامعه، از ادیان مختلفی تشکیل شده است.

اسدولین گفت: «ارتدوکس و اسلام تقریبا به طور همزمان در روسیه ظاهر شدند.» او اشاره کرد، که علیرغم اختلاف­های بین مذهبی از سپیده­دم گذار از زبان تا یکتاپرستی، در ۵۰۰ سال گذشته نمایندگان ارتدکس و اسلام در روسیه، در پی راه حل مشکلات هستند.

روشن عباسوف، معاون اول شورای مفتیان روسیه، درباره الهیات عملی سخن گفت، که برای تقویت هماهنگی بین مذاهب طراحی شده است. شرکت کننده میزگرد تاکید کرد: «این گفتگو در نوشته­های مقدس ما قرار گرفته است.»

عباسوف گفت: «همزمان با آماده شدن برای یک خطبه در تعطیلات عید قربان، من همچنین به تورات و انجیل مقدس مراجعه می­کنم، چرا که با قرآن تقاطع­هایی دارند.»

او افزود، برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف، ضروری است که طی یادگیری فرهنگ خود، ما همچنین باید فرهنگ همسایه را یاد بگیریم و در آن تامل کنیم. عباسوف تاکید کرد، اسلام، یهودیت و مسیحیت مشترکات بسیاری دارند، و ما به دانش­ یکدیگر بسیار نیازمند هستیم.

او برای نمونه، به جامعه مسلمانان شهر پوشکین در حومه مسکو اشاره کرد، که برای هدیه به ارتدوکس­ها در آستانۀ برپایی عید پاک در یکی از صومعه­های شهر به کارگروهی و کمک پرداختند. عباسوف تاکید کرد، که این یک کار خداپسندانه است.

نیکولای کیم، اسقف کلیسا به افتخار تمثال مریم مقدس «زندگی دادن به بهار» در هاویز (مجارستان)، تجربیات موفق آمیز بین ارتدکس­ها و کاتولیک­ها را به اشتراک گذاشت.

او اشاره کرد، تعمید در روسیه و مجارستان تقریبا به طور همزمان صورت گرفت و گفت و گو بین مومنین قرن­ها ادامه پیدا کرد. در حال حاضر، این روابط به سطح جدیدی رسیده است. سران کلیسای ارتدکس روسی به طور مرتب با رهبران مجارستان ملاقات می­کنند.  اکنون می­توان در مورد ایجاد روابط نزدیک بین کلیسای ارتدوکس روسی و دولت مجارستان صحبت کرد.

کیم همچنین یادآور شد، که مجارستان منابع مالی­ای برای بازسازی و ساخت کلیساهای ارتدوکس اختصاص داده است. درحالی که در شهر ایرویز که ارتدوکس­ها هنوز صومعه خود را ندارند، کاتولیک­ها به آنها اجازه می­دهند که در کلیساهای آنها عبادت کنند.

کیم اشاره کرد، که توافق کامل بین ارتودکس­ها و کاتولیک­ها در دولت مجارستان با این واقعیت امکان پذیر شده است که، این کشور یک جزیره حاکمیت در اروپا است. در عین حال، روسیه و مجارستان هم مشترکات بسیاری دارند، و مهمتر از همه، موضع مشترک آنها تاکید بر ارزش­های سنتی است.

پدر سپاستین هاکر، نماینده کلیسای روم، رئیس انجمن اتریشی معلمان زبان و ادبیات روسی، در مورد اهمیت زبان روسی در گفتگوی بین فرهنگی و بین مذاهب گفتگو کرد.

به گفته وی، زبان روسی بستری برای ارتباط بین مردم و ادیان است.  هاکر برای مثال به سفر خود به کریمه اشاره کرد. جایی که وی به کمک زبان روسی توانست با مسلمانان ارتباط برقرار کند. زبان روسی همچنین به صحبت کردن با کشیشان ارتدوکس کمک می­کند. پدر سپاستین اذعان داشت، که زبان به عنوان وسیله ارتباطی «یک دنیای کاملا جدید را باز می­کند.» وی همچنین اشاره کرد که، مطالعه دین برای توسعه فرهنگ به طور کلی بسیار مهم است: «فرهنگ نه تنها به وسیله ادبیات، بلکه با دین شکل گرفته است. بنابراین گفتمان مذهبی برای توسعه فرهنگ مهم است».

گوزل مبینووا، دستیار رئیس شورای مفتیان روسیه، گزارشی از فعالیت­های شورای بین مذهبی و بین اقوام «زنان روسیه» ارائه کرد. این سازمان در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و زنان را برای رسیدن به اهداف کلی که میان تمام ادیان روسیه مشترک است، یاری می­کند.

کشیش نیکلای بارکوف، نماینده کلیسای قدیمی ارتدوکس روسیه، در مورد مشکلات غیر قابل اجتنابی که در زمان ساخت جوامع قدیم در خارج از کشور و در اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، سخن گفت. وی خاطرنشان کرد، که ارزش­های ادیان مختلف بر روی بسیاری از مسائل تاثیر می­گذارد که فرصت­های فراوانی را برای تعامل واقعی بین مذاهب باز می­کند. کشیش گفت: « ما نیاز داریم به کمک اعتقادات راه مقابله کردن با ایدئولوژی غلط مصرف­گرایی که به طور مشخص بر نسل جوان تاثیر می­گذارد، را پیدا کنیم.» وی همچنین خاطرنشان کرد، که با از دست دادن ایمان، ما در نهایت فرهنگ را از دست خواهیم داد.

شرکت کنندگان در این میزگرد، به منحصر به فرد بودن آن اذعان داشتند و از بنیاد روسکی میر برای سازماندهی چنین گفت و گوی مهمی در این قالب تشکر کردند. همچنین پیشنهادی مبنی بر برگزاری چنین میزگردی در یک قالب منظم در چهار چوب مجمع جهانی روسیه مطرح شد.

منبع خبر: سایت بنیاد روسکی میر

https://www.russkiymir.ru/publications/۲۳۳۰۳۶/

کد خبر 2708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =