با حذف اجباری بودن آموزش زبان بومی و تشریفاتی ساختن آن، بودجه دولتی حذف و والدین باید با هزینه شخصی اقدام به آموزش کودکان خود کنند.

در جلسه شورای دولتی جمهوری تاتارستان نمایندگان به بررسی وضعیت زبان تاتاری و طرح قانونی حفظ این زبان و آموزش اجباری آن در مدارس پرداختند.

هشتاد درصد نمایندگان به لایحه مذکور که برای ریاست دومای دولتی ارسال می گردد، رای دادند.

لازم به ذکر است که، رینات زاکراف عضو کمیته آموزش، علوم و مسائل ملی شورای دولتی جمهوری تاتارستان در این جلسه به دفاع از این طرح و زبان تاتاری پرداخت. رازیل ولی یف نیز به حمایت از ایشان پرداخت.

 ایشان خاطرنشان کرد که طرح قانونی ایجاد تغییر در قانون آموزش فدراسیون روسیه مبنی بر اتمام روند آموزش به زبان مادری و تبدیل شدن دروس زبان های ملی به حالت فرمالیته، در تاریخ 13 ماه آوریل در دومای دولتی ارائه گردیده است.

به گفته ولی یف، تصویب این قانون موجب نقض ماده «نقش زبان ها و وجود آنان به عنوان زبان دولتی» می شود، چرا که در صورتی که دروس زبان تاتاری فورمالیته محسوب شوند، بودجه دولتی نیز به آن تعلق نخواهد گرفت، این بدین معنی است که والدین بایستی با هزینه شخصی کتب درسی و آموزشی تهیه نمایند.

ولی یف افزود که این امر موجب از بین رفتن آموزش ملی خواهد شد. وی خاطرنشان شدکه حفظ آموزش اجباری زبان های دولتی جمهوری ضروری است.

منبع خبر: خبرگزاری اسلام امروز

https://islam-today.ru/novosti/2018/04/25/deputaty-gossoveta-rt-vystupili-za-sohranenie-tatarskogo-azyka-v-skolah/

کد خبر 2837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =