خبرگزاری تاس به مناسبت تولد هفتاد سالگی رهبر جمهوری داغستان گفتگویی صمیمی با "رمضان عبدالطیپوف" انجام داده که مجله جامعه و فرهنگ روسیه امروز آن را به فارسی برگردان کرده است. آنچه در ادامه می خوانید قسمت نخست این گفتگو می باشد.

روز چهارم اوت سال جاری رمضان عبدالطیپوف رهبر جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه ۷۰ ساله شد. خبرگزاری تاس به همین مناسبت گپی دوستانه درباره نگاه فلسفی وی به زندگی، اصول و روش­های مدیریت اقوام در جمهوری و برنامه­ های وی برای تبدیل کردن دربند به قبله توریست­ها و تربیت کادر برای تورگردانان منطقه داشته که در ادامه می­خوانید:

-        آقای رمضان حاجی مرادویچ، یک سال از جشن دوهزار سالگی دربند می­گذرد. چهره دربند برای برگزاری جشن دوهزار سالگی و بعد از آن تغییرات زیادی کرده است. آیا حجم گردشگرانی که به تاریخ این منطقه علاقه دارند هم افزایش یافته است؟

دربند از نقطه نظر فرهنگ و تاریخ و سنت گردشگران را جذب می­کند. افسانه­ های زیادی درباره تاریخ این منطقه به واسطه حضور الکساندر مقدونی، چنگیزخان، ایرانی­ها و ترک­ها وجود دارند. بعد از به قدرت رسیدن پطر کبیر، تاریخ واقعی دربند آغاز می­شود. در این دوره دربند به روسیه نزدیک شد و یکی از اولین فرامین پطر، برقراری نظم در نارین قلعه بود.

بعد از پایان جشن دوهزارسالگی دربند، تعداد گردشگران تا ۱۰ برابر بیشتر شد. تازگی در دربند بودم و آنجا چند گروه از بریانسک و رازان دیدم. گردشگران مکان جدیدی پیدا کرده­اند.

-        در کنسرتی که به مناسبت روز قانون اساسی داغستان برگزار شد، شما گفتید که نارین قلعه محل برگزاری موقت این دست برنامه ­ها است و به زودی مکان جدیدی برای این منظور ساخته می­شود که یکی از محبوب­ترین نقاط شهر خواهد شد. چه برنامه ­هایی برای جذب گردشگران دارید؟

موضوع ساخت محلی برای برگزاری کنسرت در دربند حل و فصل شده است. ما با "سلیمان کریموف" (تاجر روس) صحبت­هایی کردیم و او هزینه آن را اهدا خواهد کرد. ما نه تنها گردشگری که حتی زندگی فرهنگی را نیز در دربند توسعه خواهیم داد. نباید وقت را صرف این کنیم که دربند پنج سال قدمت دارد یا دو هزار سال، بلکه باید به فکر توسعه آن باشیم. دربند یک برَند است و باید از این برند برای کسب درآمد استفاده کرد.

من کنسرت روز قانون اساسی را به عمد برگزار کردم تا نشان بدهم که از این راه می­توان کسب درآمد کرد، همانطور که ایتالیا از آمفی تئاتر وِرونا درآمد کسب می­کند... باید مسابقه راه بیندازیم؛ «بهترین ترانه درباره دربند»، «بهترین صدای دربند» و ... تا این مکان محبوبیت و شهرت پیدا کند.

کوه­های جلغان در اطراف نارین قلعه هم از جاذبه ­های گردشگری هستند. من چند وقت پیش برای اولین بار در این کوه­ها قدم زدم و متوجه شدم که حتی از خود قلعه جذاب­تر هستند. در این کوه­ها جنگل­های منحصربفرد، چشمه ­ها و طبیعت زیبایی وجود دارد... باید این کوه را زنده کرد... ما می­خواهیم یک پارک در آنجا بسازیم که سه قسمت دارد و حدود ۷ کیلومتر در اطراف نارین قلعه را احاطه می­کند. در این پارک مسیرهای راه­پیمایی احداث می­کنیم و امکانات کافی برای گردش و استراحت فراهم می­آوریم. بخش اول پروژه پارک سال ۲۰۱۷ راه­اندازی می­شود.

وظیفه اصلی ما در سال جاری احداث زیرساخت­های سواحل دربند است که نیم میلیارد روبل از بودجه فدرال و منطقه به آن اختصاص پیدا می­کند. شهر ظاهر خوبی دارد، اما ساحل در وضعیت بدی است. در آینده می­خواهیم یک بندرگاه درست کنیم که مسافران روی کشتی­های تفریحی در امتداد آب استراحت کنند.

از دیگر برنامه­ های جمهوری، احداث یک فرودگاه در نزدیکی دربند است که حجم گردشگران را در منطقه بالا می­برد. ما در حال مذاکره با تاجران هستیم تا سرمایه گذاری کنند. فکر می­کنم که این مساله نیز حل و فصل شود.

-        در زمان اتحاد جماهیر شوروی، قطارهای توریستی به این منطقه رفت و آمد داشتند. امروز هم قطار «چاینی اکسپرس» به جمهوری اینگوشتیا می­آید، آیا داغستان هم برنامه ­ای برای این کار دارد؟

همین تازگی با رئیس راه آهن قفقاز شمالی درباره این پروژه گفتگو کردیم. می­توان به قطار باکو چند واگن اضافه کرد و مسافران را به دربند آورد و یا به عکس از داغستان به باکو برد. این واگن­ها از تمام امکانات برخوردار هستند و با این کار مسافران می­توانند در عرض دو شبانه روز ضمن سفر استراحت کرده و با جاذبه ­های گردشگری آشنا شوند. به عبارتی واگن در دربند از قطار جدا می­شود و در مسیر برگشت دوباره به قطار متصل می­شود.

برای کل منطقه قفقاز شمالی هم این برنامه را داریم. ترمینال واگن­ها را باید به روزرسانی کنیم. برای مسیر «ماخاچ قلعه – پترزبورگ» ۱۷ واگن کوپه آماده کرده­ایم و در مسیر «مسکو – ماخاچ قلعه» هم ۳۰-۲۰ واگن اتوبوسی قرار داده شده است. کار همچنان ادامه دارد.

-        موضوع کادر برای توسعه کار پذیرش گردشگران به چه صورت حل و فصل می­شود؟

کار سختی است. کادر جوان کم است و باید نیرو تربیت کنیم. منظور از تربیت نیرو، برای توسعه تجارت گردشگری و مراکز تفریحی – استراحتی است. این موضوع را با لف کوزنِتسوف وزیر قفقاز درمیان گذاشتیم. برنامه­هایی نیز برای آن آماده کرده­ایم.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری تاس

http://tass.ru/opinions/interviews/۳۵۰۹۱۰۰

کد خبر 2942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =