در شهر روستوف-نا-دونو، نخستین رمان معروف «دن آرام» در نسخه ای که به متن اصلی نگارش شده توسط نویسنده نزدیک است، منتشر شد. در حال حاضر خواننده می تواند با متن اصلی این کتاب فارغ از سانسور، ویرایش، خطا و اشتباهات آشنا گردد

در زمان حیات شولوخوف نویسنده «دن آرام» این کتاب ۳۴۲ بار منتشر گردید، اما تجزیه و تحلیل این نسخه­ ها نشان می­دهد که متن کتاب­ ها، با متن اولیه نگارش شده توسط نویسنده هماهنگ و سازگار نیست. ایگور گوسکوف معاون اول فرماندار منطقه راستوف، در این خصوص گفت: «اولین نسخه اصلی رمان «دن آرام» با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با بودجه ۹۰۰ هزار روبل(معادل ۱۵۹۱۶ دلار) منتشر خواهد شد.»  

کارمندان دانشکده ادبیات جهانی ماکسیم گورکی وابسته به آکادمی علوم روسیه، تمامی نسخه­ های منتشر شده از کتاب دن آرام را مطالعه و تجزیه و تحلیل نمودند، در نهایت نسخه­ های خطی اول و دوم کتاب «دن آرام» چاپ سال ۱۹۹۹ به دست این افراد رسید.

وادیم پولونسکی، مدیر موسسه ادبی جهان وابسته به آکادمی علوم روسیه گفت: «برای اولین بار متن علمی و بررسی شده رمان این نویسنده روس دهه های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ را یافتیم. این کار عظیم حدود ده سال طول کشید. در متن رمان حدود ۵۰۰ اصلاحیه یافتیم، هر کدام دارای تاییدیه علمی هستند. بخش­هایی از متن بازسازی شد، که در اولین نسخه ­های انتشار یافته آن به زبان­ های خارجی نیز با آن برخورد نمودیم.»

الکساندر شولوخوف نوه نویسنده بزرگ رمان و معاون دومای دولتی روسیه، در این خصوص گفت: «کار دانشمندان ما یافتن نسخه نویسنده بود که در نهایت آن را یافتیم.»     

منبع خبر: خبرگزاری روزنامه روسیه

https://rg.ru/۲۰۱۸/۰۲/۲۰/reg-ufo/na-donu-vyshlo-izdanie-tihogo-dona-bez-cenzury-i-redaktorskoj-pravki.html

تاریخ خبر: ۱ اسفند ۱۳۹۶

کد خبر 3217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =