امروزه، جمعیت بیشتری از شهروندان روس یاد و خاطره بازماندگان و سربازان جنگ جهانی دوم را زنده می کنند.

روز ۹ می، در روسیه تعطیل رسمی است. رژه پیروزی و طرح «هنگ جاویدان» توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب نموده است.

در سال های اخیر، اهمیت روز پیروزی در جامعه روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است، ۹ می یک روز بزرگ در روسیه است. امروزه شهروندان به طور قابل ملاحظه ای در جشن های روز پیروزی حضور دارند (۵۵٪ در سال ۲۰۱۸ در برابر ۳۷٪ در سال ۲۰۱۲ که رقم بسیار خوبی است). یک سوم از شهروندان (۳۱٪) به تماشای آتش بازی شب ۹ می، یک چهارم نیز (۲۴٪) این روز را با دوستان نزدیک خود می گذرانند.

رژه پیروزی بسیار مورد توجه قریب به اتفاق شهروندان است. در پرسش های سال ۲۰۱۸، حدود ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان به طور مستقیم در رژه پیروزی در سال های گذشته حضور داشتند. این رقم در سال ۲۰۱۰ به میزان ۱۰ درصد بود. حدود دو سوم (۶۵ ٪) از شهروندان به طور مستقیم برنامه پخش زنده جشن را از تلوزیون تماشا می کنند.

به نقل از شهروندان روسیه، رژه روز پیروزی به معنای بزرگداشت قهرمانی مردم در جنگ بزرگ میهنی (۳۴٪)، بیان قدردانی از اجداد ما (۳۲٪) می باشد. همچنین، با توجه به نظر شهروندان، این جشن موجب پرورش حس میهن پرستی در میان نسل جوان (۱۹٪) می گردد. از سوی دیگر، این رژه، فرصتی برای نشان دادن قدرت نظامی برتر کشور (۲۱٪) است. 

طرح «هنگ جاویدان» که در طی سال های اخیر به مناسبت روز ۹ می برگزار می شود، در روسیه بیشترین محبوبیت را به دست آورده است: ۹۸ درصد از پاسخ دهندگان این هنگ را می شناسند و ۲۷ درصد نیز به طور مستقیم در برنامه هنگ جاویدان حضور داشتند.

منبع خبر: مرکز مطالعات افکار سنجی عمومی روسیه

https://wciom.ru/index.php?id=۲۳۶&uid=۹۰۸۲

تاریخ خبر: ۹  می ۲۰۱۸

کد خبر 3269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =