یافته¬های آخرین پژوهش¬ صورت گرفته توسط مؤسسه تحقیقاتی کوندا (KONDA) حاکی از آن است که نگاه به زنان در جامعه طی سالهای اخیر شاهد تغییرات مثبتی بوده است.

نویسنده: اجه چلیک (Ece Çelik)

یافته­ های آخرین پژوهش­ صورت گرفته توسط مؤسسه تحقیقاتی کوندا (KONDA) حاکی از آن است که نگاه به زنان در جامعه طی سالهای اخیر شاهد تغییرات مثبتی بوده است. شمار کسانی که می­گویند «مردها به همان اندازه که ]زنانشان را[ دوست دارند آنها را کتک هم می­زنند» از ۲۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است. همچنین شمار کسانی که «زنان برای اینکه در معرض آزار و اذیت قرار نگیرند بایستی به نحوه پوشش خود دقت کنند» از ۸۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

پژوهشی که در سال جاری توسط مؤسسه تحقیقاتی کوندا در ۳۲ استان ترکیه با مراجعه به منزل ۵۶۹,۳ نفر به صورت ملاقات حضوری انجام شد، داده­های قابل توجهی را آشکار کرد. جامعه آماری این تحقیق را جمعیت بزرگسال بالای ۱۵ سال تشکیل می­دهد. داده­های استخراج شده از سؤالات مطرح شده در این مطالعه با داده­های مستخرج از سؤالات مشابه در سال­های قبل مقایسه شد. نتایج به دست آمده به شرح زیر است:

دیگر عبارت «مردها به همان اندازه که ]زنانشان را[ دوست دارند آنها را کتک هم می­زنند» گفته نمی­شود.

در حالیکه در سال ۲۰۱۵ شمار کسانی که اظهار داشته بودند «مردها به همان اندازه که ]زنانشان را[ دوست دارند آنها را کتک هم می­زنند» ۲۰ درصد بود ولی در این پژوهش به ۶ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۶۳ درصد عبارت فوق­الذکر را «کاملا اشتباه» ارزیابی کردند. کسانی که عبارت فوق الذکر را «کاملا صحیح» ارزیابی کردند فقط ۶ درصد بود.

شمار کسانی که اظهار می­داشتند «به خاطر ناموسم از چارچوب قانون خارج می­شوم» کاهش یافت.

در پاسخ به سؤال«آیا به خاطر ناموس میشه قانون را زیرپاگذاشت؟» که درباره تعارض قانون و ناموس بود، در طول ده سال گذشته شمار کسانی که جوابشان «بله» بود از ۴۵ درصد به ۲۱ درصد رسید. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، ۴۵ درصد جامعه آماری اظهار داشته بودند که در مورد مسائل ناموسی قانون را زیر پا خواهند گذاشت. در پژوهشی که در سال جاری (۲۰۲۰) انجام شد این شمار به ۲۱ درصد کاهش یافته است. طبق یافته­های پژوهش کوندا با افزایش سطح تحصیلات و میزان درآمد شمار کسانی که به این سؤال پاسخ «بله» دادند کاهش یافت.

شمار کسانی که اظهار میداشتند زنان بایستی مراقب پوشش خود باشند کاهش یافت

پنج سال پیش ۸۰ درصد جامعه اظهار داشته بودند که: «زنان برای اینکه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند بایستی به پوشش و لباس خود دقت کنند». در آخرین پژوهشی که در سال جاری صورت گرفت شمار کسانی که چنین پاسخی داده­اند به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

۶۲ درصد از محتوا و مفاد کنوانسیون استانبول اطلاعی ندارند

طبق پژوهش صورت گرفته ۳۵ درصد جامعه کم و بیش از محتوای کنوانسیون استانبول مطلع هستند. ۶۲ درصد آشکارا اظهار داشتند که اطلاعی از محتوای کنوانسیون ندارند. از شمار کسانی که از محتوا و مفاد کنواسیون آگاهی دارند ۱۶ درصد اظهار داشتند که ترکیه بایستی از این کنوانسیون خارج شود، ۸۴ درصد باقیمانده خواستار پایبند ماندن ترکیه به این کنوانسیون هستند.

آیا محاکم از مردان طرفداری می­کند؟

شرکت­ کنندگان در پاسخ به این سؤال که «در دعاوی زن­کُشی، دادگاه­ها از مردان جانبداری و طرفداری می­کنند. آیا موافق این جمله هستید؟» نظرات مختلفی داشتند. ۲۸ درصد گزینه «صحیح است»؛ ۱۵ درصد گزینه «کاملا صحیح است»؛ ۲۳ درصد «اشتباه است» و ۱۱ درصد «کاملا اشتباه است» را انتخاب کردند.

ذهنیت­ها تغییر یافته است

تجزیه و تحلیل یافته­ های این مطالعه نشان می­دهد که یک تغییر مثبت بزرگ در ذهنیت جامعه در خصوص خشونت علیه زنان و مسائل ناموسی وجود دارد.

منبع:

https://www.hurriyet.com.tr/gundem/kadin-karnemiz-duzeliyor-۴۱۶۰۱۸۰۸

کد خبر 3569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =