هر سال در تاریخ  ۱۸ سپتامبر روز ملی موسیقی و سالروز آهنگسازان در جمهوری خود نخجوان جشن گرفته می شود.

کالج موسیقی نخجوان در سال ۱۹۷۴ به دستور حیدر علی اف که برای شرکت در پنجاهمین سالگرد جمهوری خودمختار نخجوان به نخجوان آمده بود تأسیس شد. این موسسه آموزشی که از سال ۱۹۷۵ به عنوان مدرسه موسیقی متوسطه متوسطه نخجوان ، از سال ۱۹۹۲ مدرسه فنی موسیقی نخجوان و از سال ۲۰۰۵ کالج موسیقی نخجوان فعالیت می کند ، پیشرفت قابل توجهی داشته است. این کالج که در سال تحصیلی ۱۹۷۵ الی ۱۹۷۶ در ۴رشته تخصصی شروع به کار کرده است ، در حال حاضر در ۱۱رشته تخصصی هنرمند آموزش می دهد.

دانشکده موسیقی نخجوان ، که نقشی اساسی در مدارس عالی موسیقی دارد ، نقش مهمی در توسعه فرهنگ در جمهوری خودمختار و آموزش نوازندگان سطح متوسط ​​دارد. این نهاد آموزشی نه تنها در زمینه موسیقی ، بلکه در توسعه یک نسل جوان کاملاً پیشرفته نیز فعالیت دارد.

این کالج موسیقی در شهر نخجوان فعالیت می نماید. در این کالج برای دانش آموزان در ۱۲ رشته موسیقی و هنر آموزش داده می شود. رشته های موسیقی که در این کالج تدریس می شود، شامل؛اجرای موسیقی کر،تئوری موسیقی،سازهای (آلات موسیقی) محلی ،سازهای ارکسترال، پیانو، هنر وکال، هنر عاشیق، رقص و خوانندگی می باشند.

مدارس موسیقی

در مدارس موسیقی، هنر و صنایع دستی کودکان وزارت فرهنگ ۱۷ رشته موسیقی آموزش داده می شوند که شامل پیانو، ویالن، تار،کمانچه، قانون، ساز، آکاردئون، طبل، بالابان، کلارینت، فلوت، ترومپت، خوانندگی، آواز، ویالون، نقاشی و رقص می باشند. تعداد مدارس موسیقی ۲۶ مدرسه به شرح زیر می باشد:

۱. مدرسه موسیقی و هنر کودکان شهر نخجوان

۲. مدرسه موسیقی و هنر کودکان و نوجوانان نخجوان به نامErtogrul Javid

۳. شهر نخجوان اولین مدرسه موسیقی کودکان نخجوان به نام ممد ممدوف

۴. مدرسه شماره ۳ موسیقی کودکان نخجوان صفر رجب اف

۵. مدرسه۴ ساله موسیقی کودکان شهر نخجوان

۶. مدرسه ۵ ساله موسیقی کودکان نخجوان

۷. مدرسه هنری کودکان شهر شرور به نام بهروز کنگرلی

۸. مدرسه موسیقی کودکان روستای چارچیبوگان در منطقه شرور

۹. آموزشگاه موسیقی کودکان دهکده متوسط ​​روستایشرور

۱۰. مدرسه موسیقی کودکان روستای آلیکلی منطقه شرور

۱۱. آموزشگاه موسیقی کودکان روستای شهریار منطقه شرور

۱۲. آموزشگاه موسیقی کودکان روستای یوخاری داشارخ در منطقه شرور

۱۳. آموزشگاه موسیقی کودکان منطقه بابک

۱۴. آموزشگاه موسیقی کودکانه دهکده جهری منطقه بابک

۱۵. آموزشگاه موسیقی کودکان روستای نهرم ناحیه بابک

۱۶. مدرسه موسیقی کودکان روستای شیخ محمود منطقه بابک

۱۷. مدرسه موسیقی کودکان روستای زین الدین ناحیه بابک

۱۸. آموزشگاه موسیقی کودکان شهر اردوباد

۱۹. آموزشگاه موسیقی کودکان روستای ونند منطقه اردوباد

۲۰. آموزشگاه موسیقی کودکان جلفا سیتی

۲۱. مدرسه موسیقی کودکان روستای بنین یار منطقه جلفا

۲۲. آموزشگاه موسیقی کودکان و نواحی قیوراق منطقه کنگرلی

۲۳. مدرسه موسیقی کودکان روستای چالخان قالا در منطقه کنگرلی

۲۴. آموزشگاه موسیقی کودکان منطقه شاهبوز

۲۵. آموزشگاه موسیقی کودکان روستای کولانی منطقه شاهبوز

۲۶. آموزشگاه موسیقی کودکان منطقه صدارک

دانشکده هنر های زیبای دانشگاه دولتی نخجوان

دانشکده هنر در تاریخ ۱۱ دسامبر ۱۹۹۸بر اساس تصمیم شورای علمی دانشگاه دولتی نخجوان تاسیس شده است. این دانشکده که در ابتدا شامل سه شعبه بود، اکنون تعداد آنها به ۷ شعبه رسیده است. در شعبه های این دانشکده ۷۵ استاد و ۸ نفر دستیار آموزشی مشغول کار هستند. رئیس دانشکده دکتر جاوید اسماعیل اف است. دانشکده رشته های تخصصی زیر را آموزش می دهد:

۱. موسیقی شناسی

۲. آلات موسیقی محلی

۳. آلات موسیقی ( پیانو)

۴. آلات موسیقی ( آلات موسیقی زهی)

۵. آلات موسیقی ( آلات موسیقی بادی)

۶. آهنگسازی

۷. آواز خواندن به صورت انفرادی

۸. رهبر ارکستر موسیقی

۹. هنر بازیگری

۱۰. آموزش موسیقی

۱۱. آموزش هنر های زیبا

۱۲. نقاشی

هر سال در تاریخ ۱۸ سپتامبر روز ملی موسیقی و سالگرد آهنگسازان آذربایجان جشن گرفته می شود. استادان و دانشجویان تقریبا در همه رویداد ها و جشنواره های هنری جمهوری خود مختار نخجوان شرکت فعال دارند. شعبه های زیر مجموع دانشکده هر سال کنسرت هایی برگزار می نمایند. هدف از برگزاری این کنسرت ها کشف دانشجویان با استعداد، شکل گیری فعالیت آنها و توسعه مهارت های ایشان می باشد.

در این دانشکده ارکستر موسیقی آلات محلی، ارکستر موسیقی های کلاسیک و موسیقی های مختلف، از جمله گروه رقص "ماهور"، گروه موسیقی کر، باشگاه جوانان خوشحال و حاضر جواب نیز فعالیت دارند. دانشکده دارای استودیو برای استفاده دانشجویان می باشد که این امر شرایط مناسبی را  مهارت آموزی  برای دانشجویان با استعداد فراهم می سازد. گروه های موسیقی دانشکده هر سال در شهر های مختلف ترکیه برنامه های هنری و کنسرت ها برگزار می کنند.

در دانشکده در طول سال کنسرت ها و جشنواره های دانشجویی و اساتید برگزار می شود. همچنین دانشجویان این دانشکده در دانشگاه های پیشرفته جهان در دوره های موسیقی و هنر شرکت می نمایند. این دانشکده دارای گروه های زیر می باشد:

۱. گروه پیانو

۲. گروه آموزش موسیقی

۳. گروه نظریه پردازی و تاریخ موسیقی

۴. گروه رهبر موسیقی و آلات ارکستری

۵. اطلاع درباره استادان و گروه فرهنگ شناسی و تئاتر

۶. گروه هنرهای زیبا

سازمان آهنگسازان جمهوری خودمختار نخجوان

سازمان آهنگسازان جمهوری خودمختار نخجوان در سال ۱۹۷۸ به عنوان سازمانی زیر نظر اتحادیه آهنگسازان آذربایجان به ابتکار رهبر ملی حیدر علی اف تاسیس شده است. دارای دو اتاق در ساختمان تئاتر موسیقی دولتی فعالیت دارد.دارای سه نفر کارمند می باشد.در سال ۲۰۰۱ کتابی درباره آهنگسازان و هنرمندان موسیقی نخجوان به چاپ رسانیده اند . و در برنامه های دولتی مشارکت می نمایند.

فلارمونی دولتی نخجوان (مرکز موسیقی )

    

     این مرکز از سال ۱۹۸۳با راه اندازی گروه های موسیقی رقص و آواز فعالیت خود را در نخجوان آغاز نمود.فیلارمونیای دولتی نخجوان دارای ارکستر سمفونیک ، ارکستر آلات موسیقی محلی ، ارکستر ملی  ، گروه آهنگ و رقص ، استودیو مقام و گروه کر است. این مجموعه فرهنگی به منظور سازماندهی موثر اوقات فراغت مردم ، در برنامه های فرهنگی و جشنواره های مختلف کنسرت برگزار می کنند.

آدرس: شهر نخجوان ، خیابان حیدر علی اف  شماره ۱
تلفن: (+۹۹۴ ۳۶) ۵۴۵-۶۸-


 

     فیلارمونیای دولتی کودکان نخجوان در سال ۲۰۱۰ با حکم رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان تاسیس شد. گروه سازهای فولکلور ، گروه آواز - رقص ، گروه آواز - آواز ، گروه کر در این موسسه فرهنگی فعالیت می کنند. تیم های خلاق فیلارمونیا به طور دوره ای کنسرت های جالبی را  برای کودکان و بزرگسالان برگزار می کنند.

فیلارمونیای دولتی کودکان نخجوان

آدرس: شهر نخجوان ، خیابان استقلال۵  
تلفن: (+۹۹۴ ۳۶) ۵۴۵-۶۸-۹۸

کد خبر 3709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =