یکی از نمونه های معماری زیبا مربوط به قرون وسطی در جمهوری خود مختار نخجوان "مجموعه آرامگاه قره باغلار" است.

یکی از نمونه های معماری زیبا مربوط به قرون وسطی در جمهوری خود مختار نخجوان "مجموعه آرامگاه قره باغلار" است. این مجموعه تاریخی مربوط به قرون ۱۴-۱۲ میلادی است و در روستای قره باغلار از توابع شهرستان کنگرلی قرار گرفته است. این مجموعه شامل یک مقبره و یک سنگ قبر با دو مناره و یک ساختمان است.                                                                                           

آرامگاه توسط احمد بن ایوب حافظ نخجوانی معمار سده ۷ و ۸ هجری قمری ساخته شده است. مناره ها به اواخر قرن دوازدهم و طاقی که مناره ها را به هم متصل می کند در قرن چهاردهم بنا شده است.

از متن سنگ نوشته ورودی مناره ها مشخص شده  که این بنا بر اساس دستور گوتی خاتین همسر هولاکوخان حاکم ایلخانی ساخته شده است. گوتی خاتون در دربار نفوذ زیادی داشته و بر اساس توانایی بالا در اداره کردن دولت نقش و مشارکت داشته است.

نمای این آرامگاه با خط های نسخ و کوفی تزیین شده است. بر روی چهارطاق آخرین قسمت آیه ۱۶ سوره المومنون قرآن کریم نوشته شده است.این آرامگاه شامل ۱۲ضلع می باشد که مساحت آن ۱۰ متر و ارتفاع آن ۱۶ متر می باشد و دارای چهار طاق است.

تربت بنای اصلی مجموعه محسوب می شود. این بنا جزء بناهای برجی در آذربایجان محسوب می شود. در دیوار بنا با آجر و کاشی طراحی شده و در داخل آنها با خط کوفی و نسخ نوشته هایی موجود می باشد.این نوشته ها بارها تکرار شده و مفهوم آنها به شرح ذیل می باشد: " بجز خدا خدای دیگری وجود ندارد. محمد صلوات الله علیه رسول او است". در قسمت فلزی گنبد آیات ۱ الی ۶ سوره الملک نوشته شده است. لازبذکر است که از فضای داخلی ساختمان بعنوان موزه استفاده می شود و اشیاء و آثار تاریخی در این ساختمان به نمایش درآمده است.

این آرامگاه در تاریخ ۴ جولای ۲۰۱۶ بنا بر دستور رئیس مجلس عالی خودمختار نخجوان بازسازی شده است. بنا بر اذعان کارکنان این موزه بازسازی آن توسط یک خانم معمار ایرانی به همراه تیم ۲۰ نفر ایرانی مرمت و بازسازی شده است که این مرمت دوسال بطول انجامیده است.

کد خبر 3939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =