به‌تازگی یک برند ورزشی در فرانسه اقدام به تولید نوعی حجاب برای دویدن زنان مسلمان کرد که انتشار تصاویر این محصول در سایت این برند، موجب بروز مباحث تندی در فرانسه شد.

به‌تازگی یک برند (نماد) ورزشی در فرانسه (به نام «دکاتلون[۱]») اقدام به تولید نوعی حجاب برای دویدن زنان مسلمان کرد که انتشار تصاویر این محصول در سایت این برند، موجب بروز مباحث تندی در فرانسه شد. همچنین، بیش از داخل کشور، این موضوع در برخی رسانه‌های خارجی، به‌ویژه آمریکایی بازتاب داشته‌است و موجب تعجب بسیاری شده تا جایی که واشنگتن‌پُست در این زمینه می‌نویسد:

«در فرانسه، هر موضوعی مربوط به حجاب می‌تواند جنجالی ملّی را موجب شود. یک بار دیگر فرانسه درگیر داستانی ملودرام شد؛ زیرا یک زن مسلمان می‌خواهد حجاب‌به‌سر بدَوَد و بدین منظور، یک نماد (برند) ورزشی الگوی حجابی را طراحی کرده‌است تا ضمن رعایت حجاب بتواند به فعالیت ورزشی خود بپردازد».

پیش‌ از این، در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز جنجال مشابهی در باب بورکینی و لباس شنای ویژه زنان مسلمان به راه افتاده بود که در نهایت با ممنوعیت از سوی شهرداری شهر نیس و در پی آن، با شکایت قربانیان با رد این ممنوعیت از سوی شورای حکومتی همراه شد. به نوشته خبرنگار واشنگتن‌پُست، این موضوع در آمریکا مطرح نیست؛ زیرا اخیراً برند نایک با حضور زنان ورزشکار آمریکایی، تبلیغی در تشویق زنانی منتشر کرد که می‌کوشند محدودیت‌های خود را دیوانه‌وار پس زنند. یکی از این زنان ورزشکار، «ابتهاج محمد[۲]»، قهرمان شمشیربازی و اولین زن آمریکایی است که قرار است با حجاب در مسابقات المپیک حاضر شود. به نوشته این خبرنگار، معترضان حجاب در فرانسه می‌گویند که به دلیل قانون لائیسیته، پوشش اسلامی در اماکن عمومی از نظر قانونی ممنوع است. این در حالی است که چنین چیزی اشتباه است و حجاب تنها در مدارس ممنوع شده‌است. ضمن اینکه در همین کشور لائیک می‌بینیم که علائم مسیحی در ایام کریسمس، در شهرداری‌ها نصب می‌شود و دستگاه‌های دولتی نیز طبق تقویم آیین کاتولیک تعطیل می‌شوند. یادآوری می‌شود که در سال ۲۰۰۴ میلادی، حجاب در مدارس و در سال ۲۰۱۰، بُرقَع یا روبند در اماکن عمومی ممنوع شد و بدین ترتیب، فرانسه اولین کشور اروپایی است که چنین تدابیری را اتخاذ کرده‌است.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز در همین زمینه اعلام کرد: «در فرانسه، گفته می‌شود که هر گونه نماد آشکار دینی، مانند حجاب نمی‌تواند بی‌طرفی بخش‌های دولتی را تضمین کند».

در بین مسئولان فرانسوی، «مارلن شیپا[۳]»، وزیر مشاور در امور تساوی حقوق زن و مرد، در واکنش به این جنجال خبری، خواستار برچیدن این محصول از فروشگاه دکاتلون شد و گفت: «در فرانسه، لائیسیته مانند تساوی حقوق زن و مرد، امری اساسی است». این در حالی است که «اگنس بوزن[۴]»، وزیر بهداشت، در این زمینه اظهار داشت: «فروش چنین محصولی از نظر قانونی ممنوع نیست، اما من ترجیح می‌دادم که یک برند فرانسوی چنین کاری نمی‌کرد!».

در همین باب، «کریستف کاستانر[۵]»، وزیر کشور فرانسه که مسئولیت ادیان در این کشور را نیز بر عهده دارد، در مصاحبه‌ای با شبکه ۲ تلویزیون فرانسه درباره جنجال اخیر و اینکه آیا دویدن یک زن مسلمان با حجاب، تعرضی به لائیسیته در این کشور است یا نه، گفت: «خیر. بر اساس قانون لائیسیته، هر کسی آزاد است پوشش مذهبی مناسب خود را در فضای عمومی داشته باشد».

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در جلسه پرسش و پاسخی که با زنان در یکی از شهرهای فرانسه برگزار کرد، به پرسش‌های دو زن مسلمان درباره مشکلات حجاب پاسخ داد. وی در جواب این دو زن مسلمان که گفتند به دلیل حجاب خود نمی‌توانند در بخش‌های مختلف کار یابند، گفت:

«بر اساس قوانین فرانسه، به‌ویژه قانون ۱۹۰۱ درباره لائیسیته، دولت موظف است موضع خنثی و بی‌طرفی در برابر ادیان داشته باشد. بنابراین، اگر کسی بخواهد در بخش‌های دولتی فعالیت کند، باید از علائم مذهبی خود دوری کند. اما بخش خصوصی حق ندارد از به‌کارگیری زنان محجبه امتناع کند. در غیر این صورت، قانون با آن شرکت برخورد خواهد کرد».

وی در پاسخ به این سؤال که چنین اتفاقی می‌افتد، اما اثبات آن دشوار است، گفت: «کافی است مطلب به ما منعکس شود. بررسی‌ها و آزمون‌هایی را انجام خواهیم داد که می‌تواند ثابت کند علت امتناع از پذیرش زنان محجبه چیست».

اما در باب مشکلات زنان مسلمان در فرانسه، روزنت خبری «اسلت» مقاله بلندی را منتشر کرده که سؤال مهمی در مطلع آن بدین شکل مطرح می‌شود: «اگر بگذاریم زنان مسلمان آن گونه که می‌خواهند، لباس بپوشند، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟!». نگارنده این مقاله در ادامه می‌نویسد:

«ما که هستیم که به انبوه زنانی که به طور کامل با اعتقاد و سبک زندگی مورد نظر خود کنار آمده‌اند، بگوییم که پوشش آن‌ها نماد افول اجتماعی یا مغایر با آزادی آن‌هاست؟! ما که هستیم که بگوییم این زنان چه بپوشند، چگونه آرایش کنند و اینکه آیا روش زندگی آن‌ها درست یا غلط است؟! گویی که این زنان نادان هستند و خود نمی‌دانند چه کنند و دیگران باید صلاح آن‌ها را به ایشان یادآور شوند. نَفْس این موضوع از نظر مشروعیت، غلط و بی‌اساس است».

سرانجام، به رغم تمام این مباحث، برند دکاتلون ضمن اطلاعیه‌ای تصمیم خود را مبنی بر خارج کردن این حجاب ورزشی از سایت خود به اطلاع رسانه‌ها رساند!


[۱] Decathlon

[۲]Ibtihaj Muhammad

[۳] Marlène Schiappa

[۴] Agnès Buzyn

[۵] Christophe Castaner

کد خبر 397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =