هوش مصنوعی که به عنوان یکی از مشاغل آینده جای خود را در راهنمای انتخاب رشته در سال جاری باز کرده‌است، قرار است در دو رشته بانک اطلاعات و هوش مصنوعی در مقاطع فوق دیپلم و لیسانس به جذب دانشجو بپردازد.

شورای آموزش عالی ترکیه سه گام مهم را در ارتباط با مشاغل آینده برمی‌دارد. هوش مصنوعی که به عنوان یکی از مشاغل آینده جای خود را در راهنمای انتخاب رشته در سال جاری باز کرده‌است، قرار است در دو رشته بانک اطلاعات و هوش مصنوعی در مقاطع فوق دیپلم و لیسانس به جذب دانشجو بپردازد. از سوی دیگر، شورای عالی آموزش ترکیه در نظر دارد در ۱۰۰ رشته در مقطع دکتری، ۲۰۰۰ بورس تحصیلی اعطا نماید. در این راستا، برای اولین بار در مقطع دکتری رشته نانوتکنولوژی و داده‌های کلان که برای شورای عالی آموزش بسیار حائز اهمیت است، دانشجو جذب خواهد شد. همچنین، قرار است در ماه اکتبر سال جاری کنگره‌ای در استانبول برگزار شود که در آن دانشگاه‌ها، بنگاه‌های کارآفرین، سرمایه‌گذاران و سندیکاها ضمن تعیین مشاغل آینده، نقشه راه خود را ترسیم کنند.

پروفسور دکتر «یکتا ساراچ» رئیس شورای عالی آموزش ترکیه (YÖK) با تأکید بر اقدامات مهم این شورا و ایجاد رشته‌های مذکور در راستای مشاغل آینده گفت:

«ما بر اساس نیازهای کشورمان در راستای مشاغل آینده در رشته‌های داده‌های کلان، معدن داده‌ها، رباتیک و مانند آن، رشته‌های جدیدی در مقطع دکتری ایجاد کردیم. با این اقدام، برای بازار کار، دانشگاه‌ها و بخش صنعتی نیروی انسانی باکیفیت تربیت خواهیم کرد».

وی با اشاره به تربیت نیروی انسانی باکیفیت برای آینده کشور افزود: «در ۱۶ دانشگاه بیش از ۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های جدید آموزش دیده‌اند و تا پایان امسال انتظار می‌رود این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر دانشجو افزایش یابد. در همین راستا، به کارهای تحقیقاتی اولویت داده‌ایم و قصد توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی را داریم».

به گفته رئیس شورای عالی آموزش ترکیه، در سال جاری و بر اساس سیاست‌های اشتغال‌زایی رشته‌های مهندسی الکترونیک هوانوردی، تکنولوژی امنیت داده‌ها، مدیریت کشاورزی و تجارت، مهندسی هوش مصنوعی، سیستم‌های ترابری بین‌المللی، توسعه نرم‌افزاری، رسانه دیجیتال و بازاریابی، هیبرید و تکنولوژی خودروهای برقی، الگوسازی سه‌بُعدی و انیمیشن در مقاطع فوق دیپلم و لیسانس دانشجو خواهیم گرفت.

به گفته پروفسور یکتا ساراچ، برخی از رشته‌هایی که در مقطع دکتری در بخش مهندسی ایجاد می‌شود، عبارتند از: فناوری زنجیره بلوک، علوم داده‌ها، مهندسی هوافضا (تکنولوژی پرتاب ماهواره)، هوش مصنوعی و فناوری باتری‌های هیدروژنی، داده‌پردازی مستمر و هوشمند.

در بخش علوم اجتماعی نیز برخی رشته­ها عبارتند از: دیجیتالی کردن آموزش، ترور و امنیت بین‌المللی، حقوق آی‌تی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی قابل حمل، مدیریت اطلاعات و اسناد.

در بخش علوم پزشکی نیز حفاظت شیمیایی، رادیواکتیو و هسته‌ای، فعالیت‌های سلول‌های بنیادی، رشد جمعیت، بهداشت مهاجران، پزشکی احیاء، انکولوژی مولکولی، توانبخشی و فناوری‌های امدادی از جمله رشته‌های تازه‌تأسیس هستند.

رئیس شورای عالی آموزش ترکیه با اشاره به توسعه شتابان تکنولوژی و علوم مرتبط با آن و نیاز روزافزون جوامع به نیروهای باکیفیت و کارآمد گفت: «ما نیز در راستای اهداف بلندمدت در قرن ۲۱ تلاش می‌کنیم که برنامه‌های آموزش عالی برای تأمین نیازهای جامعه و توسعه همه‌جانبه تدوین نماییم و به پیش ببریم. هدف اساسی از این رویکرد، همگام شدن با پیشرفت‌های علمی، به‌ویژه در حوزه علوم جدید و عقب نماندن از سرعت گسترش فناوری‌های جدید است». وی با برشمردن دانشگاه‌هایی که در حوزه توسعه دیجیتال فعالیت می‌کنند، هشت (۸) دانشگاه را نام برد که عبارتند از: دانشگاه ابراهیم چچن در شهر آغری، دانشگاه بایبورت، دانشگاه بین‌گول، دانشگاه اغدیر، دانشگاه مونزور، دانشگاه آلپ‌ارسلان، دانشگاه سیرت و شیرناک. هشت (۸) دانشگاه دیگر که در چهارچوب طرح فعالیت خواهند کرد نیز عبارتند از: دانشگاه آرداهان، دانشگاه آرتوین، دانشگاه باتمان، دانشگاه بیتلیس، دانشگاه گوموشخانه، دانشگاه کیلیس، دانشگاه عثمانیه و دانشگاه حکاری.

ترکیه در حوزه تجارت و فناوری دیجیتال در موقعیت خوبی قرار دارد و سعی می‌کند با توسعه علوم مرتبط با این حوزه‌ها و نیز در زمینه امنیت داده‌های دیجیتال موقعیت جهانی خود را حفظ کند. چنانچه مشاهد می‌شود، شانزده (۱۶) دانشگاه مورد نظر شورای آموزش عالی ترکیه برای فعالیت در زمینه‌های علوم و فناوری‌های جدید و امور تحقیقاتی همگی در مناطق شرقی این کشور قرار دارند. این موضوع می‌تواند در راستای توسعه مناطق شرقی ترکیه از لحاظ علمی و اشتغال‌زایی ارزیابی شود.

با توجه به استقبال فزاینده ایرانیان برای ادامه تحصیل در ترکیه در چند سال اخیر، نزدیکی این دانشگاه‌ها به استان‌های مرزی کشورمان و نیز اعطای بورس تحصیلی می‌تواند بر تعداد متقاضیان ایرانی برای ادامه تحصیل در ترکیه بیفزاید. این موضوع به لحاظ جذب دانشجویان با استعداد خارجی، به‌ویژه دانشجویان ایرانی می‌تواند مورد هدف ترکیه باشد.

کد خبر 447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =