شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز به اتفاق علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه با حضور در مسجد ایاصوفیه پس از اقامه نماز ظهر از قسمت¬های مختلف این مسجد بازدید کرد.

https://webdosya.diyanet.gov.tr/DiyanetAnasayfa/UserFiles/00000000-0000-0000-0000-000000000000/2020/10/18/83ef03ca-89e9-46c2-a1b6-67a6eefc026d_1_1200x800.jpg

شیخ الاسلام الله­ شکور  پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز به اتفاق علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه با حضور در مسجد ایاصوفیه پس از اقامه نماز ظهر از قسمت­های مختلف این مسجد بازدید کرد.

علی ارباش در مصاحبه با خبرنگاران از دیدار با الله ­شکر پاشازاده شیخ ­الاسلام آذربایجان و رئیس اداره مسلمانان قفقاز  ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: بنده به اتفاق جناب پاشازاده شکوه و عظمت مسجد ایاصوفیه را که پس از ۸۶ سال در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۲۰ بازگشایی شد، مشاهده کردیم.

 ارباش افزود: بازگشایی ایاصوفیه اتفاق بزرگی بود و باعث خوشحالی تمامی مسلمانان شد. شیخ­ الاسلام پاشازاده خیلی دوست داشتند در مراسم بازگشایی حضور یابند ولی قسمت این بود که امروز تشریف بیاورند.

رئیس سازمان امور دینی ترکیه در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات اخیر ارمنستان به آذربایجان تصریح کرد: ارمنی­ها مناطق مسکونی آذربایجان را ظالمانه و بدون توجه به غیرنظامیان، زنان و کودکان بمباران می­کنند و برادران آذربایجانی ما را به شهادت می­رسانند. ارتش آذربایجان با تمام قدرت تلاش می­کند تا مناطق اشغالی را آزاد سازد. ما به عنوان ملت ترکیه در کنار برادران آذربایجانی خود هستیم و از آنها حمایت می­کنیم و در دعاهای خود براداران آذربایجانی خود را فراموش نکردیم. امیدوارم این اشغال هر چه سریعتر به پایان برسد و آذربایجان سرزمین­ها و شهرهای خود را بازپس گیرد.

الله­ شکور پاشازاده نیز ضمن قدردانی از علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه، ادای نماز و عبادت در ایاصوفیه را مایه مباهات مردم ترکیه دانست. پاشازاده ادامه داد: گرچه برخی افراد در ادیان دیگر به نحو متفاوتی به بازگشایی ایاصوفیه می­نگرند، اما به نظر من این گام، یک اقدام درست است و من از آن حمایت می­کنم.

رئیس اداره مسلمانان  قفقاز  با اشاره به جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره­باغ خاطر نشان ساخت: آذربایجان امروز برای ایفای حقوق خود می­جنگد و به دنبال آزادسازی سرزمین­های اشغالی خود در قره­باغ است و ان شاءالله آزاد خواهد کرد. پاشازاده ادامه داد: ارمنی­ها در سرزمین­های اشغالی قره باغ و خوجالی مبادرت به نسل­کشی کردند. در روزهای اخیر نیز در ۱۰۰ کیلومتر دورتر از محل درگیری، شب هنگام مناطق مسکونی را هدف قرار دادند. شهروندان غیرنظامی یک­جا کشته شدند. آذربایجان مصمم است سرزمین­های اشغالی خود را با رهبری و هدایت فرمانده کل قوا الهام علی­­اف آزاد سازد.

رئیس اداره مسلمانان فققاز ترکیه را نزدیکترین دوست آذربایجان برشمرد و  عنوان کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه محبوب و مورد احترام آذربایجانی­ها است.

پاشازاده در پایان گفت: به عنوان شیخ ­الاسلام از طرف تمامی مسلمانان قفقاز و مردم آذربایجان از مردم ترکیه و بویژه شخص رجب طیب اردوغان تشکر می­کنم. در این روزهای دشوار مردم ترکیه دست کمک به سمت ما دراز کردند. ما این دوستی را احساس کردیم و از آن نیرو گرفتیم. ان شاء الله سرزمین­هایمان را آغاز خواهیم کرد. امیدوارم این برادری بین دو کشور ادامه داشته باشد.

منبع:

https://www.diyanet.gov.tr/tr-TR/Kurumsal/Detay/۲۹۹۰۸/diyanet-isleri-baskani-erbas-ile-kafkas-muslumanlari-idaresi-baskani-pasazadeden-ayasofya-camiine-ziyaret

کد خبر 4637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =