مراسم افتتاحیه همایش بین¬المللی مولود نبی با محوریت «پیامبر و کودکان» با سخنرانی علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه که در سالن کنفرانس سازمان امور دینی برگزار شد.

مراسم افتتاحیه همایش بین­المللی مولود نبی با محوریت «پیامبر و کودکان» با سخنرانی علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه که در سالن کنفرانس سازمان امور دینی برگزار شد.

رئیس سازمان دیانت ترکیه  دراین مراسم در سخنانی  اظهار داشت: حضرت پیامبر مؤثرترین و مهم­ترین شخصیت تاریخ و جامعه بشری و بهترین نمونه فضائل اخلاقی است و هرکسی صرف نظر از شغل و موقعیت خود از حضرت پیامبر پیروی کند، نتیجه آن را در زندگی خود مشاهده خواهد کرد.

ارباش خاطرنشان کرد: حضرت پیامبر به لطف اخلاق عالی، شفقت، هوش، درایت و قابل اعتماد بودن خود قلب­ها را تسخیر کرد و ظرف چند سال منشأ تغییرات و تحولاتی شد که در قرون نمی­گنجد. حضرت پیامبر عصری را که در گرداب جاهلیت، ظلم، سرکشی و استثمار غوطه ور بود را به عصر سعادت تبدیل کرد.

رئیس سازمان امور دینی ترکیه ادامه داد: چهارده قرن پس از عصر سعادتی که پیامبر ایجاد کرده بنیان نهاده بود، جهان با بحران عمیق ارزش­ها مواجه شده است. بحران­های فردی و اجتماعی، تراژدی­ها، ظلم­ها و جنگ­ها  ، صلح و آرامش در دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است. امروز کودکان، زنان، ایتام و انسان­های بی­ کس  و کار در معرض جاهلیت مدرن، غفلت، سوءاستفاده و بی­ عدالتی قرار گرفته ­اند.

ارباش تأکید کرد: امروز میلیون­ها کودک در سرتاسر جهان از عطوفت، مهربانی، انصاف و عدالت محروم هستند. این کودکان از اساسی ­ترین حقوق خود یعنی بهداشت و آموزش محروم مانده­ اند و در تلاشند از چنگال تشنگی، گرسنگی، نداری، جنگ­ها و سلاح­های وحشتناک زنده بمانند.

https://webdosya.diyanet.gov.tr/DiyanetAnasayfa/UserFiles/00000000-0000-0000-0000-000000000000/2020/11/6/85c59077-809a-4262-b094-db32cd594943_1_1200x800.JPG

آنها برای سرپوش گذاشتن به استیصال خود به اسلام حمله می­کنند

رئیس سازمان امور دینی ترکیه خاطرنشان کرد: طی دو سه قرن اخیر ایدئولوژی­ها، آموزه ­ها و دکترین­هایی که با ادعای ایجاد امید برای بشریت ظهور یافتند در خصوص تأمین صلح و مساوات مستأصل شده و شکست خوردند. جهان مدرن در برابر این فساد اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی که بشریت در آن قرار دارد خسته و فرسوده شده است. علاوه بر این برخی از آنها در مواجهه با بحران­ها هر از گاهی بی ­پروا به اسلام حمله می­کنند تا بر استیصال خود سرپوش بگذارند. امروز خصوصاً در اروپا دور از اخلاق، وجدان، انصاف و حقوق به شکل کاملاً سخیف و زشت به پیامبر معزز اسلام جسارت و زبان ­درازی می­کنند. متأسفانه در برخی از کشورها اسلام­هراسی  ، به اسلام ­ستیزی تبدیل شده و تلاش می­شود به عنوان یک سیاست دولتی اعمال شود. مساجد و برادران مسلمان ما توسط گروه­های تروریستی نژادپرست هدف قرار گرفته­ شده ­اند.

هدف سیاست­های دیگری­سازانه و نژادپرستانه جلوگیری از گسترش اسلام است

علی ارباش با اشاره به حملات فزاینده اخیر علیه اسلام و مسلمانان تصریح کرد: امروز در برخی از کشورها اقدامات تبعیض ­آمیز، دیگری­ سازانه و نژادپرستانه اساساً هدفش جلوگیری از گسترش اسلام در اروپا است، اسلامی که در سرتاسر جهان از شرق تا غرب امید بشریت برای صلح و امنیت است.

ارباش افزود: تبلیغات سیاه ­نمایانه با هدف ایجاد یک تصویر منفی از اسلام و مسلمانان در اذهان افکار عمومی، تلاش برای ایجاد یک دیوار پیش­داوری  در برابر آشنایی اروپایی­ها با اسلام و سنت پیامبرمان می­باشد. با این حال، اسلام امروز همانند گذشته تنها دینی است که انسان را در جستجوی صلح و آرامش در جهان و بقای بشر هدایت می­کند. دین نزد خداوند اسلام است.  تنها راه­حل اسلام است و راه­حل دیگری وجود ندارد. جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به آشنایی با اصول حیات­بخش اسلام و شخصیت عالی و اخلاق مثال ­زدنی حضرت پیامبر نیاز دارد.

ما باید تصاویر منفی را که سعی در ایجاد آن دارند برطرف کنیم

 رئیس سازمان امور دینی ترکیه با اشاره به ضرورت موضع­گیری مؤمنان در برابر این حملات علیه اسلام و مسلمانان گفت: به همین دلیل لازم است  در هر بستر و موقعیتی تلاش کنیم تا جهان را با اصول رحمت، عدالت، حقانیت و اخلاق خوب در اسلام آشنا نماییم و تصاویر منفی را که در حال  شکل­ گیری است را برطرف نماییم. مسلمانان بایستی تعالیم پیامبر را احیاء نمایند و آینده خود را با استفاده از این الگوها بنا نمایند. امروزه وظیفه­ ما نشان دادن ارز­ش­های نبوی و حضرت پیامبر به عنوان الگوی نمونه به بشریت و بویژه فرزندان خودمان است. ما بایستی  در تلاش برای داشتن یک دنیای قابل زندگی و آینده­ ای امن ،  نسل­هایمان را با اصول حیات­بخش اسلام آشنا سازیم.

https://webdosya.diyanet.gov.tr/DiyanetAnasayfa/UserFiles/00000000-0000-0000-0000-000000000000/2020/11/6/3110dfb4-645d-4706-86e3-674af221de1e_1_1200x800.JPG

تمام ارزش­های انسانی را می­توان به بهترین شکل در خانواده آموخت

علی ارباش با بیان اینکه کارکرد و تأثیر نهاد خانواده در رشد مادی و معنوی کودکان و تربیت آنها بر مبنای ارزش­های دینی و ملی بسیار مهم است، یادآور شد: در حقیقت حضرت پیامبر با گفتن اینکه بهترین هدیه یک پدر به فرزند خود تربیت نیکو است .  کودک آینه خانواده است. زیرا عشق، احترام، ترحم، شفقت، عدالت، کمک، همبستگی و در کل همه ارزش­های انسانی را می­توان به بهترین نحو ممکن در خانواده آموخت. از سوی دیگر باید  آگاه باشیم  در دوره­ای هستیم که ابزارهای ارتباطاتی و اجتماعی مجازی،  متنوع و گسترده هستند و محول کردن مسئولیت رشد معنوی و اخلافی فرزندان به خانواده و محدود کردن این امور به خانواده اشتباه بزرگی است.

جهانی با کودکان غمگین و بی­کس، از زیبایی­های بسیاری محروم خواهد شد

ارباش با اشاره به انتخاب موضوع «پیامبر و کودکان» به عنوان  محور همایش مولو د نبی، تصریح کرد: عصری که در آن کودکان نادیده گرفته می­شوند، مورد بدرفتاری قرار می­گیرند و از حقوق اساسی خود محروم می­شوند در امتحان ترحم و انسانیت مردود  خواهد شد. خانه، شهر،کشور و دنیایی که کودکانش  غمگین و بی­کس هستند، از رحمت، برکت و زیبایی­های بسیاری محروم خواهد شد. بر این اساس ما برای ایجاد آگاهی و معرفی امکانات پرورش نسل­های خود بر مبنای تعالیم اسلام و سنت نبوی به جامعه­ مان و کل بشریت موضوع همایش مولود نبی در سال ۲۰۲۰ را «کودکان و پیامبر» برگزیدیم.

تحسین جوامع دیگر برای کسانی که از ارزش­های خود آگاهی ندارند اجتناب ناپذیر است

رئیس سازمان امور دینی ترکیه با ذکر این نکته که تحسین جوامع دیگر برای کسانی که از ارز­ش­های خود آگاهی ندارند اجتناب­ناپذیر است، اظهار داشت: ما باید همواره تلاش کنیم تا فرزندانمان با ارزش­های جهانی تمدن­مان را که خمیرمایه آن با اسلام گره خورده است آشنا شوند و با هویت اسلامی خود آینده­شان را بسازند و در عزت و امنیت زندگی نمایند. در این صورت امیدمان به آینده، معنا و ارزش پیدا خواهد کرد.

ما بایستی فرزندانمان را با اصول اساسی اعلام شده توسط حضرت پیامبر بزرگ کنیم

ارباش با تأکید بر این نکته که همانند دیگر امور حضرت پیامبر بهترین مثال و الگو در تربیت فرزندانمان است، ادامه داد: در دوره ­ای که انواع خشونت­ها، فشارها، طرد و سوء­استفاده از کودکان به امری عادی تبدیل شده بود حضرت پیامبر در بالاترین سطح به دفاع از حقوق کودکان پرداخت و بیشترین تلاش و مجاهدت را در این راستا انجام داد. پیامبر عزیزمان فرمودند هرکس که کوچکترها را دوست نداشته باشد و به بزرگترها احترام نگذارد از ما نیست. ایشان آنچه را که فرموده بودند شخصاً در حیات مبارکشان اعمال کردند. در این خصوص در زمان حضرت پیامبر تغییرات اساسی صورت گرفت. ایشان با از بین بردن جهل، تعصبات و تصورات غلط با عدالت، مهربانی و دلسوزی در تربیت کودکان بدون تبعیض بین فرزند دختر و پسر به نمونه اعلی تبدیل شدند. به همین دلیل وظیفه اصلی ما این است که با مؤلفه­ها و جزئیات رویکرد حضرت پیامبر نسبت به تربیت فرزندان به عنوان یک پدر، معلم یا مدیر آشنا شویم و اصول اساسی را که در این زمینه به بشریت ارائه شده  را درک نماییم و فرزندان خود را بر اساس آن تربیت نماییم.

https://webdosya.diyanet.gov.tr/DiyanetAnasayfa/UserFiles/00000000-0000-0000-0000-000000000000/2020/11/6/7f08e459-af36-4706-9923-b315a453435a_1_1200x800.JPG

حضرت پیامبر تلاش کرد به بشریت بیاموزد اولین حقیقتی که کودک باید  بشنود توحید است

رئیس سازمان امور دینی ترکیه با اشاره به این نکته که حضرت پیامبر اهمیت خاصی به کودکان می­داد، تصریح کرد: ایشان بدون هیچگونه تبعیضی به تمامی کودکان توجه  ویژه­ای داشتند. ایشان اصحاب خود را در مورد تربیت کودکان با اخلاق اسلامی راهنمایی می­کردند. ایشان تلاش کردند با خواندن اذان و اقامه در گوش نوزادان پس از تولد به کل بشریت بیاموزند که اولین حقیقتی که کودک تازه متولد شده بایستی بشنود توحید است. ایشان تلاش کردند به اصحاب خود بیاموزند که هنگام تولد فرزندشان به اندازه وزن موی سر آنها صدقه بدهند، قربانی عقیقه ذبح نمایند و برای اقوام خود مهمانی ترتیب بدهند و بخاطر این نعمت از درگاه خداوند متعال شکرگزاری نمایند.

حضرت پیامبر به مقابله با تبعیض و سنت عصر جاهلیت برتری فرزند پسر بر فرزند دختر پرداختند و فرمودند اگر قرار بر برتری باشد برتری با فرزند دختر است.

نگرش غالب در تربیت رسول الله زبان حال و حسن خلق است

ارباش با ذکر مثال­هایی در ارتباط با رابطه پیامبر با کودکان افزودند: حضرت پیامبر کودکی را که اذان و مؤذن را مسخره می­کرد به نزد خود فرخواندند و با حسن خلق از کودک خواستند تا اذان بگوید و همین کودک در آینده یکی از بهترین مؤذن­های مدینه شد. حضرت پیامبر چنان ارزشی برای کودکان قائل بودند که در غم و اندوه کودکی که پرنده خود را از دست داده بود شریک شدند و این یکی از بارزترین نمونه­های توجه حضرت پیامبر نسبت به کودکان است. یکی از روش­های تربیتی حضرت پیامبردرباره کودکان سپردن مسئولیت­هایی به آنها در توانشان بود. حضرت پیامبر با این کار به امت خود این پیام را داد که دادن مسئولیت به کودکان در تربیت آنها مؤثر است و باعث افزایش اعتماد به نفس، مسئولیت­پذیری و اجتماعی شدن آنها می­شود. همانگونه که مشاهده می­شود نگرش غالب در تربیت رسول الله زبان حال و حسن خلق است. مدارای ایشان با اشتباهات و شیطنت­های کودکان گویای این امر است.

ارباش در پایان سخنان خود گفت: خداوند متعال مسئولیت تربیت فرزندانمان را به ما محول کرده و فرزندانمان را  به عنوان امانت  به ما سپرده و وسیله امتحان ما قرار داده است. ما بایستی فرامین الهی را انجام دهیم. نباید فراموش کنیم که  هدف نهایی ما  محافظت نسل­هایمان از تهدیدات و خطرات مادی و معنوی است. خانه ­های ما باید  به جای خشونت، کانون ظرافت؛ به جای نفرت کانون عشق و علاقه؛ به جای فساد  کانون اصلاح و به جای اندوه مرکز خوشحالی باشد. مجموعه ما به عنوان سازمان امور دینی ترکیه خدماتی را در حوزه کودکان ارائه می­کند. امیدوارم این همایش نیز مفید واقع شود و از آن بهره­ مند شویم.

توضیح :

همایش بین¬المللی مولود نبی از سوی سازمان دیانت ترکیه  در روزهای ۶-۸ نوامبر (۱۶ تا ۱۸ آبان ماه ) به دلیل شیوع ویروس کرونا   به صورت برخط برگزار شد. در این همایش به مسائل کودکان از منظر قرآن و سنت، ارائه راه¬حل درخصوص مشکلات بین والدین و کودکان مبتنی بر سنت نبوی و  ارزیابی خدمات ارائه شده توسط سازمان امور دینی در حوزه کودکان در چهار محور کودکان از زاویه قرآن، پیامبر و کودکان، کودکان امروز و خدمات سازمان امور دینی ترکیه در حوزه کودکان پرداخته شد.

این همایش امسال در ده نشست برگزار شد و ۴۲ مقاله ارائه شد.  رئیس سازمان اموردینی  ترکیه در مراسم اختتامیه این همایش به ارزیابی همایش و موضوعات مطرح شده در آن پرداخت و در پایان سخنان خود از استادان و پژوهشگران شرکت کننده در همایش تشکر و قدردانی کرد.

در گزارش های منعکس شده در سایت سازمان امور دینی ترکیه اشاره ای به کشورهای شرکت کننده در این همایش بین المللی نشده است.

منبع:

https://www.diyanet.gov.tr/tr-TR/Kurumsal/Detay/۲۹۹۷۰/peygamberimiz-ve-cocuk-temali-uluslararasi-mevlid-i-nebi-sempozyumu-basladi

کد خبر 4699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =