عصمت اُزل (İsmet Özel) شاعر، و نویسنده ترک طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر به مکتب تشیع اهانت کرد و شیعیان را خارج از دایره مسلمانان دانست.
عصمت اُزل در پیام خود در توئییتر اظهار داشت:
کلام را طولانی نخواهم کرد: اسلام تحت عناوین تسنن و تشیع تقسیم نشده است. شیعیان از جهان اسلام جدا شده و پی کار خود رفتهاند. مساله تا همین اندازه صریح است. کسانی که از این صراحت گریزان هستند آب در آسیاب چه کسانی میریزند؟[۱]
عصمت اُزل کیست؟
عصمت اُزل شاعرو نویسنده ترک در سال ۱۹۴۴ در کایسری ترکیه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی، راهنمایی و متوسطه را در شهرهای کاستامونو، چانکیری و آنکارا به اتمام رساند. در سال ۱۹۶۲ در رشته علوم سیاسی دانشگاه آنکارا شروع به تحصیل کرد ولی نتوانست تحصیلات خود را به پایان برساند. پس از ترک تحصیل وقت خود را صرف سرودن شعر کرد که از کودکی بدان علاقه داشت. در سال ۱۹۶۳ به عضویت حزب کارگر ترکیه درآمد. در سال ۱۹۶۶ اولین کتاب شعر خود را با عنوان دویدن در شب منتشر کرد. وی سپس به عنوان مدیرمسئول نشریه «دوستان خلق» به فعالیت پرداخت. در سال ۱۹۶۹ دومین کتاب شعر خود را با عنوان آری، شورش منتشر کرد. در سالهای دهه ۱۹۷۰ با دور شدن از جهانبینی سوسیالیستی به اسلامگرایی روی آورد. در سال ۱۹۷۷ به عنوان ستون نویس در روزنامه «عصر جدید» مشغول به کار شد. بعدها در «روزنامه ینی شفق»، «روزنامه ملی» و «مجله زندگی واقعی» به فعالیت پرداخت. بعد از سال ۲۰۰۳ وی بر نویسندگی متمرکز شد و به چاپ آثار خود مبادرت کرد. از آثار نثر وی میتوان به سه مسأله، صحبت کردن در زمانهای دشوار، خوردن سنگها ممنوع است، نگاهکنندگان و بینندگان، ارتجاع از دست رفته است، تهدید نیست پیشنهاد است، نامههای جمعه، آنچه را که از دست دادی به خاطر بیاور، والعصر، راهنمای شعرخوانی و چهل حدیث اشاره کرد. برخی از آثار نظم وی عبارتند از: دویدن در شب، آری شورش، کتاب جنایتها، وقتی به جلادم تبسم میکردم، اربعین، داستان یک یوسف و یهودی نبودن.[۲]
از اظهارات بحثانگیز عصمت اُزل در رسانههای نوشتاری و اجتماعی ترکیه میتوان به موضوعاتی همانند «علویها پسماندهای صلیبیها هستند»، «زنان بایستی برده مردان باشند»، «خداوند ترکها را از بقیه ملتها برتر خلق کرد» و «اگر بگویید من کرد هستم منظور شما این است که آمریکا و اتحادیه اروپا حامی من هستند» اشاره کرد.[۳]
عصمت اُزل در ماه فوریه ۲۰۲۰ کردها و زبان کردی را به تمسخر گرفته بود و کردها را عامل سازمان سیا (CIA) خوانده بود که در همان موقع نیز واکنشهایی را در پی داشت. [۴]
واکنش شیخ صلاحالدین اوزگوندوز
در پی اظهارات سخیف عصمت اُزل نسبت به تشیع و شیعیان، صلاحالدین اُزگوندوزاز علمای برجسته شیعه ترکیه و امام جمعه زینبیه نسبت به این اظهارات با انتشار پاسخ در صفحات اجتماعی خود واکنش نشان داد.
در پاسخ شیخ صلاح الدین اوز گوندوز آمده است :
جناب عصمت اُزل
۱-آیا وهابیهای آل سعود که با انگلیسیها همدست شدند و با عثمانیها جنگیدند و ۱۶۰ هزار سرباز ما را اسیر کردند مسلمان هستند ، اما شیعیانی که در سپاه عثمانی با انگلیسیها در کوتالعماره جنگیدند و پیروزی را نصیب سپاه عثمانی ساختند غیر مسلمان هستند؟ آقای عصمت اُزل آیا از نظر شما چنین است؟
۲- آقای عصمت اُزل حضرتعالی هفتاد و پنج میلیون ترکی که در افغانستان (ترکهای هزاره)، ایران، عراق، روسیه و آذربایجان زندگی میکنند را غیرمسلمان و طالبان، القاعده، بوکوحرام، الشباب، داعش، احرارالشام و کسانی که به آنها کمک میکنند و چهره اسلام را آلوده میسازند و در چشم جهانیان، اسلام عزیز را قاتل نوزادان، تاجر زنان، نبش قبرکنندگان، دشمنان تاریخ، فرهنگ و هنر و دین وحشت و ترور و خون آشام معرفی میکنند و نیز کسانی که این گروهها را تحت عنوان «جوانان عصبانی لوکوموتیو اهل سنت» مورد مدح قرار میدهند، کسانی که تحت عنوان «جهاد الشهوت» برای آنها دختران و زنان را میفرستند و گروههای تروریستی که قبر پیامبر، اهل بیت و صحابه را بمباران میکنند را مسلمان تلقی میکنید؟
۳- جناب عصمت اُزل آیا از نظر شما خواجه احمد یسوی، نظام الملک، ملکشاه، شیخ ادب علی، مولانا جلالالدین رومی، یونس عمره، حاجی بایرام ولی، حاجی بکتاش ولی، آهی اوران، فضولی، ابوایوب انصاری (ایوب سلطان)، اویس قرنی، ابوذر غفاری، عمار ابن یاسر، سلمان فارسی و غیره را از اسلام جدا شده و معاویه قاتل امام حسن، یزید ابن معاویه قاتل امام حسین، حجاج ثقفی ظالم، مروان ابن حکم، عبدالرحمان ابن ملجم، شمرابن ذیالجوشن، محمدابن عبدالوهاب، اسامه بن لادن، ابوبکر البغدادی و غیره به اسلام ثابت قدم ماندهاند؟
۴-درست در زمانی که ملت ترکیه یکپارچه در قره باغ و قبرس شاهانه به پیروزی میرسد آیا در پشت پرده این اراجیف دلارهای نفتی آرامکو نقشی دارند؟
۵-آیا این تصادفی است که تلاش شما برای ایجاد فتنه مذهبی همزمان با دیدار پمپئو از پاتریک خانه روم که ریشه مذهبی ندارد، صورت میگیرد؟ آیا مطمئن باشیم که در پشت پرده آن سیا (CIA) نیست؟ آیا در این آشفتگی کشف جدیدی انجام دادید؟ آیا از وجود شیعیان به تازگی مطلع شدید؟ آیا پیروزی شیعیان در قره باغ این موضوع را به شما یادآوری کرد؟
۶-ما میدانیم که شاعران انسانهای عاقل و باشعوری هستند. آنچه مشخص است این است که این مزخرفات و زمان بیان آن در دورهای که کتاب مقدس مسلمانان و پیامبر معززمان مورد حمله قرار گرفته است و کشورمان با مشکلات بینالمللی عدیدهای دست و پنجه نرم میکند، آب به آسیاب ملت نجیب ترک نمیریزید. پس آب به آسیاب چه کسانی میریزید؟ لطفاً توضیح دهید و کنجکاوی ما را برطرف کنید.[۵]
واکنش مهدی آکسو به اظهارات سخیف عصمت اُزل
مهدی آکسو از علمای شیعه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) استانبول که تحصیل کرده حوزه علمیه قم است در واکنش به اظهارات عصمت اُزل در صفحه اجتماعی خود اینچنین اظهارنظر کرد:
بنده هم میخواهم بدون طولانی کردن کلام مطلبی را عرض کنم :
بنده به این اظهارات پاسخ نخواهم داد چونکه ارزش آن را ندارد. وقتی به اظهارات توهین آمیز، غیرعلمی و دور از واقعیت ذهنیت متعصب فرقهگرا در خصوص مکتب شیعه پاسخ میدهیم برخی کسانی که اهل ولایت نیز هستند تحت عنوان ضرورت وحدت ما را محکوم میکنند. این امر تا چه اندازه صحیح است؟ اگر در مقابل توهینها و اظهارات ناصواب سکوت نماییم به معنی پذیرش آنها نیست؟[۶]
[۱] https://twitter.com/ismetozel_sair/status/۱۳۲۸۰۶۴۱۵۳۵۴۶۷۹۷۰۵۸
[۲] https://www.biyografya.com/biyografi/۱۰۸۷۸
[۳] https://odatv۴.com/ismet-ozelden-pic-davasi-۲۷۰۳۱۵۱۲۰۰.html
[۴] https://www.gazeteciler.com/haber/akif-bekiden-ismet-ozelin-kurt-cikisina-tepki-gulunc-ve-deli-sacmasi/۴۰۳۲۷۸
[۵] https://www.instagram.com/selahattinozgunduz/?hl=en
[۶] https://www.instagram.com/mehdi_aksu/?hl=en
نظر شما