۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
فیلم و دوستداران آن در پاکستان

گزیده ای از پژوهش های دانشگاهی، مقالات انتقادی، ترجمه ها و مصاحبه های اخیر در سینمای پاکستان

فیلم و دوستداران آن در پاکستانعنوان:                       فیلم و دوستداران آن در پاکستان

ویراستاران:                  علی نوبل احمد و علی خان

زبان:                          انگلیسی

ناشر:                         انتشارات دانشگاه آکسفورد 

سال انتشار:              ۲۰۲۰ میلادی

درباره کتاب:

این کتاب شامل گزیده ای از پژوهش های دانشگاهی، مقالات انتقادی، ترجمه ها و مصاحبه های اخیر در سینمای پاکستان است که با دقت گردآوری و تالیف شده است. این کتاب که مطالعه آن برای علاقه مندان به فیلم و دانشجویان و پژوهشگران سینما در پاکستان و خارج از آن بسیار ضروری است، شامل آثار برجسته ای را که هم قبلا در دسترس قرار نداشت، از جمله نوشته های چهره هایی مانند منتو، فیض احمد فیض و محمد حسن عسکری می شود. مطمئنا برای تبدیل شدن به یک اثر کلاسیک در زمینه رشد مطالعات فیلم و رسانه های آسیای جنوبی،  قلمرو این اثر دربردارنده پیچیدگی های گذشته و حال فیلم سازی، توزیع فیلم و اشتیاق و استقبال مردم از فیلم و سینما در کشوری می باشد؛ که  میراث غنی سینمایی آن به تازگی مورد ارزیابی و قدردانی قرار گرفته است.

کتاب ”فیلم و دوستداران آن در پاکستان“ اثری درخشان و دارای  عمق و دامنه چشمگیر می باشد. این کتاب به شیوه خوب نگاشته شده و دارای مقدمه ای عالی و سرشار از درون مایه های نظری و تاریخی می باشد و یک مداخله تعریف کننده در زمینه مطالعات سینمای پاکستان را تشکیل می دهد و  مطلقا باید مورد مطالعه محققان فیلم، نظریه پردازان رسانه و تمام علاقه مندان آسیای جنوبی نوین قرار گیرد.

علی نوبل احمد محقق، روزنامه نگار و هنرگردان مستقل است. زمینه های تحقیقی  مورد علاقه وی شامل اکولوژی سیاسی، مهاجرت و رسانه ها در پاکستان می باشد. وی با داشتن مقام های دانشگاهی در پاکستان، ایالات متحده و آلمان طیف وسیعی از نشریات در این زمینه را تألیف و ویرایش کرده است. او سرپرست آنتروپوسین، جشنواره نمایش و گفتگو در کینو موویمنتو برلین (۲۰۱۷) بود. وی همچنین یکی از متصدیان ”بین مقدس و نامقدس“  اثری در مورد جمیل دهلوی در موسسه فیلم بریتانیا (۲۰۱۸) ، بادهای تحول، برنامه ای در زمینه سینما و بهار عربی در انستیتوی هنرهای معاصر لندن (۲۰۱۱) بود.  فیلم های مستند وی در رابطه با عدالت اقلیمی در پاکستان، واسیب و لوک سات در کنفرانس ها، جشنواره ها و گالری ها به نمایش در آمده است.

علی خان دانشیار مردم شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه لمز لاهور می باشد. علایق پژوهشی وی از موضوعات کارگری تا فرهنگ عامه در پاکستان به ویژه در سینما و ورزش را در بر می گیرد. کتاب علی خان تحت عنوان ”نمایندگی از کودکان: قدرت، سیاست و گفتمان در مورد کار کودکان در صنعت تولید توپ فوتبال پاکستان“  در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. او همچنین ویراستار عمومی مجموعه ای از هفت کتاب در زمینه جامعه شناسی و مردم شناسی در پاکستان است. دو پروژه اخیر وی منجر به ویرایش کتاب های کریکت تحت عنوان ”هیجان کریکت“ (لندن: آی. بی. تاوریس، ۲۰۱۳)  و ”سینما و جامعه: فیلم و تحولات اجتماعی در پاکستان“ (کراچی: انتشارات دانشگاه آکسفورد ۲۰۱۶) گردید. وی دارای مدرک دکتری مردم شناسی اجتماعی از دانشگاه کمبریج در انگلستان می باشد.

کد خبر 4978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =