۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
مهمترین نهادهای زنان در ترکیه

بحث حقوق و جایگاه زن در جامعه از مباحث داغ همه کشورهای جهان است. تقریبا در همه جوامع اعم از اسلامی و غیر اسلامی، نوعی مردسالاری حاکم بوده و برای زنان جایگاه و ارزش متناسب با شخصیت انسانی قائل نبوده اند. به رغم تأکید آموزه های دینی اسلام در مورد نقش و جایگاه برجسته زن در خانواده و جامعه، به دلیل تفسیرهای غلط و مطابق میل مردان، هیچگاه آن جایگاه شایسته ی مورد تأکید اسلام حداقل در جوامع اسلامی تحقق نیافته است. جوامع غربی نیز عمدتا زن را یک واسطه برای برآورده شدن امیال جنسی مردان می دانند و به رغم شعارهای چشم و گوش نواز، در عمل آنچه اتفاق می افتد چیزی جز ظلم و تعدی به جایگاه زن نیست.

مهمترین نهادهای زنان در ترکیه 

مقدمه

بحث حقوق و جایگاه زن در جامعه از مباحث داغ همه کشورهای جهان است. تقریبا در همه جوامع اعم از اسلامی و غیر اسلامی، نوعی مردسالاری حاکم بوده و برای زنان جایگاه و ارزش متناسب با شخصیت انسانی قائل نبوده اند. به رغم تأکید آموزه های دینی اسلام در مورد نقش و جایگاه برجسته زن در خانواده و جامعه، به دلیل تفسیرهای غلط و مطابق میل مردان، هیچگاه آن جایگاه شایسته ی مورد تأکید اسلام حداقل در جوامع اسلامی تحقق نیافته است. جوامع غربی نیز عمدتا زن را یک واسطه برای برآورده شدن امیال جنسی مردان می دانند و به رغم شعارهای چشم و گوش نواز، در عمل آنچه اتفاق می افتد چیزی جز  ظلم و تعدی به جایگاه زن نیست.

ترکیه از جمله کشورهای اسلامی است که فراز و نشیب زیادی در موضوع حقوق زن در یک قرن اخیر پشت سر نهاده است. در دوره حاکمیت عثمانی زن به عنوان یک عنصر ظریف و لطیف می بایست در حرم سرا وظیفه ی برآورده کردن نیازهای جنسی پادشاه و تربیت شاهزاده های عثمانی انجام وظیفه می کرد. نگرش کلی به زن در این دوره بر همین منوال بود و این رویکرد در جامعه تحت حاکمیت عثمانی نیز حاکم بود.

از آغاز دوره جمهوریت و روی کار آمدن دولت لائیک، موضوع اعطای آزادی به زنان و قایل شدن جایگاه برابر با مردان مطرح شد و به رغم مخالفتهای مذهبیون، با سختگیری های بنیانگذار نظام جمهوری البته با نگاه تک بعدی به حقوق زن و الگو گیری از غرب، اقداماتی همچون کشف حجاب، سوادآموزی، اعزام زنان به سربازی و حضور آنها در برخی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی صورت گرفت. طبیعی بود که این نوع آزادی ها در جامعه ی به شدت سنتی ترکیه، موفقیت آمیز نبود و نوعی چالش جدی بین سنت و مدرنیته را رقم می زد. از یک سو اعتقادات دینی که حضور بی حجاب زن در جامعه را نمی پذیرفت و از سوی دیگر تصور پیشرفت و توسعه ی کشور با اجرای سیاستهای فرهنگی غرب، تقابل فکری و سیاسی ملیون و مذهبیون را در پی داشت.

با اجباری کردن بی حجابی در مدارس، دانشگاهها، و ادارات اگرچه بخشی از جمعیت زنان به هر دلیل وضعیت خود را با سیاستهای حاکم تطبیق داده و به مقررات تن دادند اما بخش اعظم جامعه ی سنتی ترکیه به دلیل مخالفت با این سیاستها از حقوق اجتماعی از جمله تحصیل و اشتغال محروم ماندند.

این رویکرد تا زمان روی کار آمدن دولت حزب عدالت و توسعه در سال 2002 کماکان ادامه داشت و از این تاریخ به بعد به دلیل خواست عمومی جامعه، بخشی از اشتباهات گذشته به تدریج با تصویب قوانین جدید اصلاح شد و زنان ترکیه در حوزه هایی همچون تحصیل و اشتغال به خواسته های خود دست یافتند. با این وجود به دلیل مردسالار بودن جامعه و نگرش سنتی، نوع دیگری از تضییع حقوق زنان در این جامعه بروز و ظهور داشته است. 

براساس آخرین آمار ی که از سوی موسسه آمار دولتی ترکیه منتشر شده 49.8 درصد جمعیت این کشور را زنان و 50.2 درصد جمعیت را نیز مردان تشکیل می دهند. میانگین سن در ترکیه 78 سال است که این رقم در مردان 75.3 و در بانوان 80.7 سال است. با این حال به دلیل نگرش سنتی به ویژه در مناطق روستایی و عموما شرق ترکیه زنان، با مشکل بی سوادی و یا کم سوادی روبرو هستند. براساس همین آمار 9.2 درصد بانوان ترکیه بی سواد هستند. میانگین سن ازدواج در بانوان ترکیه نیز 23.9 درصد است. این رقم در مردان 27 سال است. این محاسبه براساس ازدواج های سال 2015 میلادی صورت گرفته است.

یکی از مهمترین مشکل بانوان ترکیه مواجه بودن با خشونت و زن آزاری است که تقریبا در هر مقطع سنی با آن روبرو می شوند. آمارهای رسمی نشان می دهد، نسبت زنانی که در هر دوره از زندگی خود با خشونت فیزیکی روبرو شده اند، 35.5 درصد است.

زن در ترکیه همچون همه کشورهای جهان همواره نقطه تمرکز و توجه گزارشات و تحلیلهای روز احزاب سیاسی بویژه مخالف، موسسات و نهادهای مردمی حامی حقوق زنان در این کشور بوده و موضوع حقوق زنان در ترکیه به موازات دیگر موضوعات تقریبا از قرن نوزدهم میلادی مورد توجه و انتقاد غرب نیز بوده است.

مجلس ملی ترکیه، با انجام تغییرات و اصلاحاتی در ماده های قانون اصل برابری جنسیتی در سال های 2001 (دو ماده 41 و 66 )، 2004 (دو ماده 10 و 90) و سال 2010 (ماده 10)، تلاش نمود تا برخی از مشکلات اجتماعی مربوط به حقوق زنان را رفع نماید و لیکن گزارشات موجود نشان می دهد برابری جنسیتی در بسیاری از زمینه ها بویژه اشتغال و تقسیم درآمد به صورت ناعادلانه انجام می شود. در ماده 41 ، این عبارت اضافه شده است : «خانواده ، اساس و بنیان جامعه ترک است. دولت همچنین در سال 2002 با صدور بیانیه ای در مجلس به برخی موارد در خصوص حقوق مدنی اشاره نمود که اصلاح «حکم مرد، رئیس خانواده است»، بصورت «مرد و زن در امور خانواده مشترکا تصمیم می گیرند»، یکی از مهمترین موارد آن است. علیرغم هم تلاشهای انجام شده، جامعه ترکیه به قدر و منزلت زن در کانون خانواده و جامعه پی نبرده است و خشونت، تجاوز و بی احترامی به عفت زن روزانه در سطح جامعه به وفور مشاهده می شود.

خشونت علیه زنان، فشارهای اجتماعی و فرهنگی

مطابق مطالعات صورت گرفته، به ازای هر سه زن در دنیا ، یک نفر برای یک مرتبه در طول زندگی خود متحمل خشونت خانوادگی می شود. این رقم در ترکیه به عنوان کشور عضو گروه بیست و نیز عضو برخی دیگر از نهادهای منطقه ای و بین المللی، نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر است. بطوریکه بیش از 39% از بانوان در این کشور قربانی خشونت می باشند که این میزان در حومه شهرها به 97% نیز می رسد. از این رقم قریب به 48.5% از بانوان که متحمل ضرب و شتم می شوند ، موضوع را با اعضای خانواده و اطرافیان در میان نمی گذارند و آمار آن دسته از بانوانی که متحمل ضرب و شتم شده ولی به هیچ یک از ارگانهای و موسسات دولتی و مدنی مراجعه نمی کنند، 92% گزارش شده است که برخی جامعه شناسان، دلیل آن را هم ناشی از فقر و فشار فرهنگی و اجتماعی و همچنین ناامیدی از نظام حقوقی در کشور عنوان کرده اند.

یکی از نکاتی که توسط دولتهای وقت در ترکیه بویژه در زمان حزب عدالت و توسعه همواره مورد توجه قرار گرفته، افزایش میزان آزادی سخن بانوان و نیز افزایش شمار موسسات و نهادهای مردمی زنان در این کشور و برگزاری آزادانه نشستها و همایشها و صدور برخی بیانیه های انتقادی علیه دولت است که البته بخشی از آن به اقدامات دولت در راستای اصلاحات مشروط معرفی شده از سوی اتحادیه اروپایی برای عضویت ترکیه در اتحادیه مربوط می شود. در این راستا، زنان در این کشور نیز از فضای بوجود آمده جهت ارتقاء جایگاه خود در عرصه های مختلف استفاده کرده اند و لیکن این رشد به کاهش میزان جنایت زنان کمک نکرده است و این موضوع یکی از نکاتی است که بطور مکرر از سوی حزب مخالف اصلی جمهوری خواه خلق مورد انتقاد قرار گرفته است. مقایسه آماری جنایت زنان در این کشور از سال 2002 تا 2020 می تواند مصداق این ادعا باشد. مطابق گزارش وزارت دادگستری ترکیه، میزان جنایت زنان در این مدت 1.4% رشد داشته است.

دلایل شکل گیری سازمانهای مدافع حقوق زن در ترکیه

رشد احساسات فمینیستی در میان زنان تحصیلکرده یکی از نتایج تضییع حقوق زنان در ترکیه بوده است. در روند تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا، این موضوع همواره مورد تأکید طرف اروپایی بوده است. شکل گیری بسیاری از سازمانهای غیر دولتی زنان در این روند از شتاب بیشتری برخوردار بوده است. چرا که مقامات و رهبران سیاسی به ویژه در ریاست بدون وقفه رجب طیب اردوغان نخست وزیر پیشین و رئیس جمهور فعلی از سال 2001 تاکنون، اقدامات متعددی در راستای بهبودی شرایط زنان در کشور اتخاذ نموده است که این اقدامات در قالب اجازه تاسیس و فعالیت موسسات و انجمن های مردمی زنان و افزایش شمار این نهادها و توسعه همکاریهای مشترک با انجمن های مشابه اروپائی و غربی، افزایش شمار کارگروه های زنان در دانشگاهها و موسسات روشنفکری ترکیه و صدور بیانیه ها و گزارشات متعدد در خصوص حقوق نقض شده زنان یا بی توجهی به جایگاه و وضعیت زنان در این کشور قابل مشاهده است. ولیکن فقدان دستیابی به نتیجه دلخواه و مطلوب نیز کاملا مشهود است . شاید یکی از مهمترین دلایل این امر ، آموزه ها و بدنه فرهنگی ، اجتماعی و نیز تاثیرات ناشی از جایگاه این کشور در جغرافیای جهان و وضعیت ژئواستراتژیک آن است که به بررسی و مطالعه آکادمیک نیاز است.

ناگفته نماند که حزب حاکم عدالت و توسعه (آک پارتی) که به عنوان تنها حزب در تاریخ ترکیه به طور پیوسته از سال 2002 میلادی قدرت را در این کشور در دست گرفته است، اهمیت نقش آفرینی بانوان در سیاست و تاثیر گذاری آن در افزایش مستمر آرا و طرفداران حزب را بخوبی دریافته و از این منظر شاید می توان گفت: شاخه زنان در این حزب یکی از مهمترین و فعال ترین سازماندهی های حزبی در تاریخ ترکیه می باشد و در سایه نقش آفرینی مثبت بانوان، این حزب توانسته پایگاه مردمی گسترده ای را در بین زنان داشته و به ادامه اقتدار این حزب کمک شایان توجهی داشته باشد.

ترکیه نخستین کشوری است که به ترتیب در سالهای 2011 و 2012 کنوانسیون استانبول در زمینه جلوگیری و مبارزه با خشونت خانگی علیه زنان را امضا و تصویب کرد و در راستای تعهدات خود طبق این کنوانسیون، عمده تغییرات قانونی را برای جلوگیری از خشونت علیه زنان را به تصویب رسانده است.

بسیاری از سازمانهای مردم نهاد زنان در ترکیه با هدف دفاع از حقوق زنان و ارتقاء جایگاه زن و برابری جنسیتی با مردان در جامعه شکل گرفته است. فعالیت بخشی از این نهادها فراتر از مرزهای جغرافیایی ترکیه بوده و در سطح جهانی می باشد . بخشی نیز محدود فعالیت خود را در درون مرزهای کشور متمرکز کرده اند.

در ادامه این مطلب برخی از مهمترین سازمانهای مردم نهاد زنان در ترکیه را با ذکر آدرس اینترنتی و شماره تلفن تماس و پست الکترونیکی آنها معرفی می کنیم:

انجمن زنان دانشگاهی ترکیه

انجمن زنان دانشگاهی ترکیه (TÜKD) در 19 دسامبر 1949 توسط فارغ التحصیلان اولین دوره زنان دانشگاهی در ترکیه تأسیس شد. در سال 1955 به عضویت فدراسیون بین المللی زنان دانشگاهی اروپا در آمد. هدف از تأسیس ان افزایش کارآیی و حضور زنان تحصیلکرده در عرصه های مختلف جامعه می باشد.

اولین شعبه انجمن در سال 1959 در آنکارا تأسیس شد، در حال حاضر 21 شعبه در 16 استان ترکیه دارد.

شماره تماس: 00905324462729 پست الکترونیک: handancankaya@hotmail.com

انجمن تشکلهای زنان استانبول   İDKADDER  https://ikadder.org/  

اندیشه ی تأسیس این انجمن در سال 1970 با همفکری جمعی از زنان داوطلب در دهه 1970 مطرح گردید و بعدها زمینه تأسیس انجمنها و نهادهایی مانند انجمن علمی و فرهنگی زنان، بنیاد شفقت، بنیاد آموزشی و فرهنگی بانوان، انجمن همبستگی بهداشت زنان، انجمن کمکهای اضطراری در هنگام فاجعه را فراهم کرد و اساس کار بسیاری از سازمانها را تشکیل داد که با ترکیب روش های نوین با ارزش های سنتی، فعالیت های خود را بر اساس ارتباطات، مشاوره و همکاری انجام می دهند. اما این انجمن در سال 2006 با همان اصول و تفکرات که در نهادهای مرتبط وجود داشت، تأسیس شد.

همه ی اعضای انجمن به صورت داوطلبانه و در آن حضور دارند و به ارائه خدمت براساس نیازها و تخصصهای اعضا می پردازند. تلاش برای ارتقای وضعیت نهادهای زن و خانواده محور، با ایجاد الگوهای ارتباطی، مشاوره و همکاری با نهادهای غیر دولتی برای حل مشکلات زنان از اهداف این انجمن می باشد.

راههای تماس: E-mail: ikadder@hotmail.com     Twitter/@ikadder    Facebook/İkadder İkadder

شماره تلفن:  00902165725569

انجمن شورای زنان ترکیه

این انجمن در سال 1976 با درج در روزنامه رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. به نوشته روزنامه رسمی مورخ 14 اکتبر 1976 این انجمن در شورای اروپا و پارلمان اروپا دارای نمایندگی است. این انجمن در سال 1959 به عضویت "نهادهای غیردولتی جهانی" در آمد. همچنین دارای موقعیت استشاری گروه آ در سازمان ملل متحد بوده و عضو اصلی شورای جهانی زنان می باشد.

هدف از تأسیس این انجمن فعالیت در راستای اهداف دولت لائیک ترکیه بوده است.

دفتر مرکزی انجمن در شهر آنکارا قرار دارد و دارای شعبات متعدد در شهرهای مختلف ترکیه می باشد. در حال حاضر خانم ایشیلای سایگین ریاست این انجمن را بر عهده دارد.

شمار تماس: 00903124194591

بنیاد حمایت از زنان کار  (KEDV) https://www.kedv.org.tr/

این بنیاد در سال 1986 با هدف توانمند سازی زنان کار جامعه تأسیس شد و از آن زمان تا کنون در تلاش است تا از فعالیتهای زنان در جهت بهبود زندگی و تقویت مدیریت خود در توسعه ملی و ایجاد جامعه ای محکم که فقر و نابرابری در آن وجود نداشته باشد، همکاری کند.

این بنیاد، یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی است که با مدنظر قرار دادن وضعیت زنان کم درآمد و خانواده های آنها و تقویت توان آنها برای توسعه و دگرگونی جامعه فعالیت می کند و  در زمینه اجرای پروژه های خود با مدیران دولتی، محلی و سایر بازیگران جامعه همکاری می کند.

این بنیاد با ترسیم چشم اندار جامعه ای عاری از فقر و نابرابری، با هدف تقویت حقوق شهروندی زنان و مشارکت آنان در سطح ملی و منطقه ای برای رسیدن به توان ایجاد تغییر در جوامع فعالیت می کند.

این نهاد برای دستیابی به اهداف خود، مطالعاتی را در 3 حوزه اصلی انجام می دهد:

حمایت از سازماندهی زنان و تعاونی ها در برابر فقر پیرامون نیازهای مشترک زنان؛

ارتقاء رهبری و توانمندسازی اقتصادی زنان در توسعه و ایجاد جوامع ماندگار؛

تقویت نقش زنان در مدیریت بحران و مهاجرت.

بنیاد حمایت از زنان کار برای نیل به اهداف خود با دولت مرکزی، مدیریت های محلی، دانشگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی در زمینه های مربوطه با هدف ایجاد محیطی مناسب برای انتشار نتایج مطالعات، تبادل تجربه و ایجاد منبعی برای ابتکارات زنان همکاری و گفتگو می کند.

  بنیاد همبستگی زنان آنکارا  http://www.kadindayanismavakfi.org.tr/   (0312) 432 07 82  –  430 40 05

سال تأسیس: 1989؛  حوزه فعالیت: قانون، حقوق بشر و تدوین سیاست

بنیاد همبستگی زنان یک سازمان مستقل زنانه است که هدف از آن مبارزه با همه انواع خشونت علیه زنان ، برقراری همبستگی با زنان در معرض خشونت و کار با اصول فمینیستی از زمان تاسیس آن در سال 1989 است.

این بنیاد با هدف بررسی مشکلات زنان و یافتن راه حلهای قانونی برای آن با عنوان "گروه بحث و گفتگو درباره زنان" در سال 1987 در آنکارا توسط گروهی از زنان فعال تشکیل شد. این گروه در تاریخ جنبش زنان ترکیه به دلیل فعالیت مستمر با تشکیل جلسات آگاهی بخشی و تبادل تجربیات زنان و آگاهی بخشی در باره خشونت علیه زنان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به دنبال تجربه به دست آمده در این جلسات، اقدامات لازم در مورد لزوم افتتاح مرکز مشاوره برای زنان در معرض خشونت، برای حمایت و پشتیبانی از آنها از اقدامات درخور این نهاد بوده است.

با تلاشهای این انجمن نخستین "مرکز مشاوره زنان" در آنکارا در سال 1991 با همکاری شهرداری این شهر افتتاح شد. این اولین همکاری بین یک سازمان غیردولتی زنان و مدیریت محلی بود. همچنین اولین مرکز زنان فمینیستی ترکیه توسط این گروه تأسیس شد. همکاری با اتحادیه اروپا برای احقاق حقوق زنان از جمله فعالیتهای برون مرزی این انجمن است.

همه ساله صدها زن از مرکز مشاوره زنان در بنیاد همبستگی زنان مشاوره می گیرند. مرکز مشاوره زنان، از طریق حقوقدانان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی و داوطلبان اجتماعی، حقوقی و روانشناختی به ارائه خدمات رایگان اقدام می کند.  

مرکز اطلاعاتی و کتابخانه زنان استانبول  http://kadineserleri.org/

شماره تماس:    +90 212 621 81 34   +90 212 534 95 50 پست الکترونیک: E-Posta:kadineserleri@gmail.com

بنیاد مرکز اطلاعاتی و کتابخانه زنان استانبول کشور ترکیه با بیش از 26 هزار منبع درمورد بانوان و نوشته شده توسط آنان، یکی از غنی ترین مراکز اطلاعاتی و کتابخانه ها در حوزه مطالعات درباره زنان است.

بنیاد مرکز اطلاعاتی و کتابخانه زنان در 14 آوریل 1990 و به منظور ارائه خدمات به بانوان محقق و رفع نیازهای اطلاعاتی زنان پژوهشگر و حفظ اسناد و منابع برای نسل آینده تاسیس شد. ساختمان تاریخی بنیاد کتابخانه و آرشیو زنان در محله فِنِر  استانبول واقع شده است.

این بنیاد با 100 کتاب در هر قفسه خود اولین کتابخانه قفسه باز استانبول است. مجموعه کتابخانه این بنیاد شامل 10018 کتاب در قالب های گوناگون، بیش از 230 نشریه ادواری، ده هزار بریده جراید، مقاله و اسناد مکتوب توسط بانوان و یا درباره بانوان است.

انجمن حقوق بشر زنان و راه حلهای جدید https://www.kadinininsanhaklari.org/

این انجمن در سال 1993 با هدف دفاع از حقوق بشر زنان در ترکیه و جهان بنیاد گذاشته شد. یک سازمان مستقل و مردم نهاد در موضوع زنان است. این انجمن با پیروی از شعار "حقوق زنان حقوق بشر است"، که در همایش جهانی سازمان ملل متحد (UN) در مورد حقوق بشر در وین همان سال مطرح شد، از سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی برای حمایت از اجرای کامل حقوق بشر و مشارکت زنان به عنوان افراد آزاد و شهروندان برابر در همه زمینه های زندگی، فعالیت می کند.

هدف انجمن ایجاد تحول پایدار در چارچوب برابری جنسیتی و تحقق حقوق زنان است و تلاش می کند تا این تغییر در همه سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی اتفاق بیفتد و معتقد است که تحول واقعی و پایدار از طریق برابری و مبارزه برای حقوق زنان در همه سطوح و در ارتباط با یکدیگر حاصل می شود.

این انجمن از زمان تأسیس تاکنون با دیگر سازمان های مدافع حقوق زنان به منظور تلاش مشابهی که برای احقاق حقوق بشر زنان و برابری جنسیتی انجام می دهند، همکاری می کند.

افزایش آگاهی و مهارت زنان برای دفاع از حقوق خود و ترغیب آنها با ایجاد برنامه های آموزشی مبتنی بر حقوق بشر زنان، در تحولات اجتماعی از اهداف انجمن می باشد.

اطلاعات تماس

تلفن: 02122510029 پست الکترونیکی: newways@wwhr.org

انجمن حمایت از نامزدهای زن

انجمن حمایت از نامزدهای زن در سال 1997 با گرایشات فکری لیبرال دمکراسی و هدف حمایت از برابری زنان و مردان در کلیه ارگانهای تصمیم گیری چه از طریق انتخابات و چه انتصابات به عنوان یک ضرورت دمکراسی، تشکیل شد. 

با توجه به ویژگی تعیین کننده حوزه سیاسی در زندگی اجتماعی، هدف اصلی انجمن، تضمین نمایندگی برابر در سیاست می باشد. به اعتقاد بنیانگذاران انجمن، نمایندگی برابر در زمینه سیاست، تحقق برابری جنسیتی را در همه زمینه ها تسهیل می کند.

همچنین افزایش آگاهی از برابری زن و مرد در برابر سلطه مردان در زندگی اجتماعی و سیاسی، رفع موانع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قانونی که مانع مشارکت زنان در سیاست می شود، از بین بردن اظهارات تبعیض آمیز علیه زنان از قوانین و مقررات، وضع قوانینی برای تضمین حقوق و آزادی زنان، توانمندسازی زنان برای دفاع از حقوق خود، توانمندسازی زنان فعال در احزاب و حمایت از نازدی آنها برای عمومی و محلی، از جمله اهداف اساسی این انجمن می باشد.  

مخالفت با انواع تبعیض برای حفظ مساوات با همه اشخاص حقوقی، همکاری با شعب زنان همه احزاب و زنان نماینده مجلس در راستای اهداف خود، تلاش برای تحقق برابری جنسیتی در کلیه سیاست ها و برنامه ها.

شماره تلفن تماس: 00902122732535

ایمیل: kader@ka-der.org.tr

انجمن زنان و دموکراسی KADEM   https://kadem.org.tr/

این انجمن یک سازمان غیردولتی است که با هدف دفاع و حمایت از کرامت انسانی زنان در سال 2013 تأسیس شده است. انجام مطالعات آکادمیک به منظور تولید گفتمان جدید در بخش های اجتماعی مرتبط با زنان و بخش های مشکل ساز ذهنیت مدرن غربی. کادر مدیریت انجمن از بانوان مسلمان و محجبه تشکیل شده است و ریاست هیئت مدیر آن بر عهده خانم دکتر صالحه اوکور می باشد. 

تلفن تماس: 00902163250307

انجمن تحقیقات و ارتباطات جاروی پرنده http://ucansupurgedernegi.com

این انجمن یک نهاد غیر دولتی است که در زمینه سینمای زنان فعالیت می کند. انجمن جاروی پرنده به صورت سالیانه یک جشنواره بین المللی از فیلمهای ساخته شده توسط کارگردانان زن برگزار می کند. مقر این انجمن در آنکارا پایتخت ترکیه می باشد و کادر مدیریت آن را زنان تشکیل می دهند. بیشتر فیلمهای نمایش داده شده در جشنواره های این انجمن دارای تم های فمینیستی و لائیک می باشند.

تلفن: 00903124270020

انجمن زنان کار آفرین https://www.kagider.org/

انجمن زنان آفرین زنان ترکیه، یک سازمان غیردولتی است که هدف آن توانمندسازی زنان از طریق کارآفرینی است. این رویکرد به توانمندسازی زنان نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر سیاسی و اجتماعی نیز می انجامد. این انجمن از کارآفرینی زنان حمایت می کند زیرا این امر باعث می شود تا زنان موقعیت های اجتماعی نابرابر خود را تغییر دهند و از این طریق توانمندسازی اقتصادی را تضمین کنند. تقویت زنان کارآفرین به توانمندسازی زنان و تحقق برابری جنسیتی کمک خواهد کرد.

انجمن زنان کارآفرین بیش از 350 عضو دارد و خدماتی مانند آموزش و راهنمایی و پشتیبانی را برای توانمندسازی زنان کارآفرین در راستای چشم انداز و رسالت خود ارائه می دهد و از تقویت جایگاه اقتصادی زنان و فرصتهای برابر برای زنان و مردان حمایت می کند.

شماره تماس: 00902122668261  پست الکترونیک: kagider@kagider.org

انجمن همیاری و همبستگی زهرا آنا (زنان شیعه) http://www.zehraana.org/

از زمان شکل گیری جنبش زینبیه متعلق به شیعیان در استانبول، عزم زنان شیعه برای حضور در صحنه های مختلف برای تثبیت موجودیت خود و اثرگذاری در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، عده از زنان فعال در این مجموعه مسجد زینبیه تصمیم گرفتند انجمنی را با نام «زهرا آنا» بر گرفته از نام مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) تأسیس کنند. تأسیس این انجمن یک نیاز اساسی برای حمایت از همبستگی فرهنگی در بین زنان با هویت تشکیلاتی حائز اهمیت است.

ظهور انجمن همیاری و همبستگی زهرا آنا، به طور رسمی در سال 2006 تحقق یافت. این انجمن در درجه اول تلاش می کند فعالیت های اجتماعی خود را در زمینه آموزش و فرهنگ به بهترین نحو انجام دهد، ضمن اینکه به مشکلات زنان و راه حل های این مشکلات نیز می پردازد.

انجمن همیاری و همبستگی زهرا آنا، کمک به مسئله فقر را وظیفه شرعی و اخلاقی خود می داند و در راستای رفع نیازهای اساسی افراد نیازمند، فقیر و بی خانمان امروز فعالیت و تلاش می کند.

خانم مفتونه آتام دختر آقای شیخ صلاح الدین اوزگوندور ریاست انجمن را بر عهده دارد.

شماره تماس:  00902125489845

مرکز پشتیبانی حقوقی از زنان https://www.kahdem.org.tr/

این انجمن در سال 2008 با هدف تحقیق، توسعه و ارزیابی حقوق بشر زنان، محافظت از آنها در برابر نقض حقوق، جلوگیری از تخلف، کشف تخلفات، انجام هر نوع حمایت و کمک حقوقی در هنگام وقوع تخلف و سایر موارد ضروری توسط گروهی فعالان زن تأسیس گردید. از بدو تأسیس در جهت احقاق حقوق زنان به ویژه در زمینه های اجتماعی، خشونت، نابرابر جنسیتی و آموزش و اطلاع رسانی به زنان فعالیت می کند.

آدرس پست الکترونیک: kahdem@gmail.com

پلتفرم مبارزه با خشونت علیه زنان http://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/

این تشکل همانطور که زا عنوانش نیز پیداست برای مبارزه با خشونت علیه زبان تأسیس شده است و در زمینه حمایت از زنانی که به شکلهای مختلف مورد تعرض، خشونت و ظلم واقع می شوند، با استفاده از مسیرهای قانونی و حقوقی فعالیت می کند.

شماره تماس : 00902129124243 و پست الکترونیک kadincinayetlerinidurduracagiz@gmail.com

تهیه و تنظیم : رایزنی فرهنگی آنکارا

کد خبر 5280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =