سعادالدین تانتان، رئیس حزب یورت (وطن)، نسبت به فرقه هایی که مهارت بالایی در ایجاد تفرقه در جامعه مسلمان و به انحطاط کشاندن دین و آلوده کردن اسلام با بدعت ها و خرافه ها دارند، هشدار داد. تانتان ضمن اشاره به جنبش های سلفی در کنار طریقت ها، به کار گرفته شدن ملاها در دوره محمت گورمز به رغم وجود فارغ التحصیلان امام خطیب و الهیات را، اشتباه توصیف کرد.

سعادالدین تانتان، رئیس حزب یورت (وطن)، نسبت به فرقه هایی که مهارت بالایی در ایجاد تفرقه در جامعه مسلمان و به انحطاط کشاندن دین و آلوده کردن اسلام با بدعت ها و خرافه ها دارند، هشدار داد. تانتان ضمن اشاره به جنبش های سلفی در کنار طریقت ها، به کار گرفته شدن ملاها در دوره محمت گورمز به رغم وجود فارغ التحصیلان امام خطیب و الهیات را، اشتباه توصیف کرد. 

سعادالدین تانتان، دبیرکل حزب یورت و وزیر کشور پیشین ترکیه، ارزیابی خود را درباره سازماندهی جماعت ها در کشور و تهدیدهای آنها ارائه کرد. وی گفت: آنها در تلاش هستند با نا امن کردن ترکیه ساختار حکومت را تغییر دهند. به همین دلیل طریقت ها خطرناک هستند. هر چند زیرساخت های دولت ترکیه این اجازه را به آنها نمی دهد اما قطعا خطرناک خواهند بود. هدف پروژه خاورمیانه بزرگ نیز همین است.

تانتان افزود: برای از بین بردن این خطر، آگاهی دادن به مردم ضروری است. وی با اشاره به برنامه های مالی و اقتصادی دولت، گفت: برنامه های امنیتی بیش از آنکه موجب تقویت اراده مستقل ترکیه شود، گسستگی نژادی و فرقه ای را دامن زده است و در نظام متکی به شخص [ریاستی] این امکانات به نفع ملت ترک مورد استفاده قرار نمی گیرند.  

وزیر کشور پیشین ترکیه با اشاره به گزارشی که فاتین اربوز در روزنامه ینی چاغ منتشر کرده است، اظهار داشت: از زمان حمله داغلیجا و آک توتون، در جریان حادثه ۱۵ ژوئیه، ترکیه در معرض آزمونهای داخلی و خارجی قرار گرفته و امتیازاتی را واگذار کرده است. شاهد یک ساختار سیاسی هستیم که از ماجرای "فتو" درس عبرت نگرفته است.  

تانتان گفت: "ترکیه از اشغال عراق تقریباً هیچ درسی نگرفته است. با عملیات اشغال عراق، کل جهان عرب و مسلمان تحت تأثیر قرار گرفت. فرهنگها غارت شد. دو کشور مهم برای پروژه خاورمیانه بزرگ مد نظر بود. سوریه و لیبی. اینها با خاک یکسان شدند. متاسفانه ترکیه در این تحولات مشارکت کرد. همه ی اینها به نفع سرمایه جهانی انجام شد. از زمان تصمیمات ۲۴ ژانویه و با دولت عدالت و توسعه در ترکیه همه چیز خصوصی شده است. هم خدمات عمومی و هم خدمات اعتقادی خصوصی شده اند. در این فرایند جماعت ها بر تعداد عناصر خود افزودند. جنبش وهابی- سلفی، سازمانهای رابطه [رابطه العالم]، جنبش اخوان از دهه ۱۹۶۰ تحت کنترل سیا و MI۶ هستند. این سازمانها نه فقط در ترکیه، بلکه در بالکان و قفقاز نیز توسط آنها مورد استفاده قرار گرفتند. کسانی در درون سازمان امور دینی ترکیه که متوجه این خطر شده بودند، درصدد بودند تدابیری اتخاذ کنند، اما به مرور زمان از اسلام ترکیه فاصله گرفته شد. ترکیه اسیر و زندانی جریان سلفی و وهابی شد. ساختارهایی که از دین در راستای منافع خود استفاده می کنند، به شکل رسمی وارد این روند شدند. "

سعاددالدین تانتان با استناد به اخبار منتشره در گزارش فاتین اربوز در روزنامه ینی چاغ، در خصوص وجود برخی گروهها و سازمانها تحت هدایت و استفاده سرویسهای اطلاعاتی خاطرنشان کرد: "سازمانها و جریانهایی تحت کنترل سازمانهای اطلاعاتی وجود دارند که به عنوان بازیگران غیر دولتی شناخته می شوند و در عراق، سوریه و لیبی مورد استفاده قرار می گیرند. در جریان گشایش معلوم شد که سلاح ها را کجا مخفی کرده بودند. گفته می شود ۵۰ هزار تروریست پ.ک.ک تنها در استانبول آماده به کارگیری هستند. غیر از این، افرادی هستند که از طریق مهاجرت آمده اند و یا در خدمت سرویسهای خارجی هستند. اگر این دو ساختار متحد شوند معلوم نیست مردم در کنار کدامیک از آنها خواهد ایستاد .

تانتان با بیان اینکه ماهیت پروژه خاورمیانه بزرگ تخریب هویت حکومت از طریق طریقت ها و جماعت ها است، گفت:

"به ویژه در دوره" محمت گورمز "، راه برای انجمن هایی که یکی از ابزارهای جذب سازمان حزب الله بود[۱]، باز شد. در شرق و جنوب شرقی ترکیه، پ.ک.ک و حزب الله در حال آموزش هستند، آنها از نظر نژادی و مذهبی دستخوش تحول شده اند. افرادی که در اینجا آموزش می دهند، تک بعدی تربیت شده اند، آنها دین را نمی دانند. قانونی تصویب شد که بتوانند اینها را به کار بگیرند. افرادی با سطح تحصیلات دینی پایین به نام ملا در این مناطق به کار گرفته شدند. این بسیار خطرناک است. این کار در جایی که دانشکده های الهیات وجود دارند نباید انجام می شد. نسل جوان که هدایت آینده کشور به دست آنها است، با شعار چپ و راست بوسیله فتو از بین برده شد. مغز جوانان آناتولی به وسیله جماعت ها نابود می شود. وقتی به جنبش عدنان حوجا نگاه می کنید، می بینید که مغز فرزندان خانواده های دارای تحصیلات عالی [توسط وی] از بین رفته است. این همان اتفاقی است که در  فتو هم افتاد. کاری [با جوانان] کردند که برای سیا کار کنند. هویت، فرهنگ، نظم، عرف و آداب و رسوم حکومت نهادینه شده از بین رفت. عصاره پروژه خاورمیانه بزرگ نیز همین است. درصدد از بین بردن هویت حکومت ترکیه هستند."

 

[۱]  منظور از حزب الله، گروههایی هستند که در دهه نود در جنوب شرقی ترکیه با این عنوان فعالیت می کردند و ارتباطی با حزب الله لبنان ندارد.

کد خبر 5284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =