۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

کتاب "جلفای قدیم" که توسط پروفسور ولی بخشعلی اف عضو هیئت علمی و دکتر عباس سید اف دکتر علوم تاریخی آکادمی ملی علوم آذربایجان بخش نخجوان به طور مشترک تألیف شده است .

کتاب "جلفای قدیم" که توسط پروفسور ولی بخشعلی اف عضو هیئت علمی و دکتر عباس سید اف دکتر علوم تاریخی آکادمی ملی علوم آذربایجان بخش نخجوان به طور مشترک تألیف شده است .  این کتاب که برای مورخان ، باستان شناسان ، دانشمندان و دانشجویان مختلف در نظر گرفته شده ، با حمایت بنیاد دانش تحت ریاست مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان منتشر شده است.

https://img.nuhcixan.az/gallery/2021/05/46256_6094033e6809f.jpeg

آکادمیسین اسماعیل حاجی اف ، رئیس آکادمی علوم ملی آذربایجان بخش نخجوان، در مورد حمایت های دولتی که در جمهوری خودمختار از اساتید و دانشمندان می شود صحبت کرد.

بنابر اظهار رییس آکادمی: کتاب "جلفای قدیم" نتیجه تحقیقات طولانی مدت دانشمندان مشهور ولی بخشعلی اف و عباس سید اف است. کتاب هم از نظر اهمیت علمی و هم از جهت ویژگی های طراحی سلیقه ای هائز اهمیت است. عکس های رنگی و تصاویر گرافیکی موجود در کتاب به ویژه برای فهم بیشتر حقایق علمی برای خوانندگان مفید است.

https://img.nuhcixan.az/gallery/2021/05/46256_6094033e68058.jpg

وی افزود: که پروفسور ولی بخشعلی اف در زمینه باستان شناسی از نظر تئوری و عملی دانش عمیقی دارد. وی شخصیت اصلی مطالعات بین المللی و ملی در نخجوان به شمار می رود. وی در غنی سازی باستان شناسی ما با حقایق علمی جدید خدمات بی نظیری ارائه داده است. بر اساس اکتشافات علمی این باستان شناس باتجربه ، تأیید شده است که تعدادی از آثار تاریخی موجود در کتاب های تاریخی از قدمت بیشتری برخوردار هستند. ولی بخشعلی اف ثابت کرده که قدیمی ترین ساکنان نخجوان صدها سال پیش از این زندگی می کردند، شهرک اوغلان قالا از نظر تاریخی بخشی از دولت اورارتو نبوده است و برعکس، به طور فعال علیه اورارتو مبارزه می کرد. این یک واقعیت  است که قدیمی ترین معدن نمک جهان در نخجوان واقع شده است ، همچنین، مکان تاریخی کول تپه یک بنای باستانی نوسنگی است و سایر حقایق مهم تاریخی نیز آشکار و به جامعه علمی بین المللی منتقل شده است ، نتیجه موفقیت آمیز کار خستگی ناپذیر پروفسور ولی بخشعلی اف است. این واقعیت تاریخی که قدیمی ترین بنای یادبود جهان که در آن کار استخراج نمک انجام می شود، در نخجوان قرار دارد، توسط پروفسور ولی بخشعلی اف اثبات شده است. همچنین ، وی کشف کرده که بنای یادبود تاریخی به عنوان "کول تپه اول" معروف است و مربوط به دوره نوسنگی باستان و کشف سایر واقعیت های مهم تاریخی و ارائه آن به جامعه علمی بین المللی ، نتیجه موفقیت آمیز کار خستگی ناپذیر پروفسور ولی بخشعلی اف است.

آیتکین قهرمان اوا دکتر فلسفه در علوم تاریخ با ارائه اطلاعاتی در مورد کتاب جدید گفت که کتاب "جلفای قدیم" شامل فهرست مطالب ، پیشگفتار ، سه فصل ، نتیجه گیری و کتابشناسی است. صفحات نخست کتاب حاوی متن دستورات رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان مورخ 11 فوریه 2014 "در مورد مرمت بنای تاریخی" قلعه الینجه" در منطقه جلفا و 7 اکتبر 2015  در مورد مرمت و بررسی مقبره "گلستان" است. در بخش "مقدمه" کتاب درباره آثار مادی و فرهنگی غنی جمهوری خودمختار نخجوان نوشته شده است.

فصل اول کتاب "از تاریخ مطالعات باستان شناسی منطقه جلفا" و فصل دوم "آثار باستانی تاریخی و معماری منطقه جلفا" نام دارد. فصل سوم با عنوان "راه های مهاجرت باستان و پیوندهای فرهنگی" است که توجه این واقعیت را به خود جلب می کند که سرزمین منطقه جلفا از نظر نام سرزمین های ترک باستانی غنی است. شرح توپونیم های (جای اماکن) ذکر شده به خوانندگان ارائه شده است. قسمت پایانی کتاب خلاصه ای از دستاوردهای علمی تحقیق و منعکس کننده حقایقی است که برای تاریخ و باستان شناسی نخجوان مهم است. این کتاب تحفه شایسته جدیدی در علم باستان شناسی در آذربایجان و جهان است.

فخرالدین صفرلی مدیر انستیتوی تاریخ ، مردم نگاری و باستان شناسی آکادمی ملی علوم آذربایجان بخش نخجوان ، عضو متناظر و  طغرل خلیل اف دکتر فلسفه تاریخ درباره اهمیت کتاب برای آذربایجان و باستان شناسی جهان صحبت کردند. اشاره شد که این کتاب به ترتیب زمانی کاوش های باستان شناسی در منطقه جلفا را تحقیق و نتایج را تجزیه و تحلیل کرده است.

پروفسور ولی بخشعلی اف نویسنده این کتاب ، از دولت برای انتشار کتاب ، توسعه علم ، توجه و حمایت از روشنفکران تشکر کرد.

https://nuhcixan.az/news/elm-tehsil/46256-qedim-culfa-kitabinin-teqdimati-kecirilib

کد خبر 5995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =