خانم پروفسور علیزاده رئیس اتحادیه آهنگسازان آذربایجان برای هر گونه همکاری با ایران در حوزه موسیقی و آهنگسازی ابراز تمایل کرد و فیلم و موسیقی ایران را ستور و آنرا موجب مباهات دانست

بازدید از اتحادیه آهنگسازان آذربایجان و ملاقات با رئیس این اتحادیه

امروز با خانم پروفسور فرنگیز علیزاده پیانیست معروف آذربایجان و رئیس اتحادیه آهنگسازان این کشور ملاقات کردم .این اتحادیه در سال ۱۹۳۴ میلادی در زمان روسیه تاسیس شد . در آن زمان سه اتحادیه  به لحاظ اهمیت موضوع زیر نظر دولت روسیه تاسیس شدند تا در زیر نظر دولت و با کمک آن کارها را جلو ببرند این اتحادیه ها عبارت بودند از اتحادیه نقاشان ، اتحادیه نویسندگان و اتحادیه آهنگسازان . هم اینک هم این سه اتحادیه هر کدام در یک ساختمان مستقل و جداگانه در مرکز شهر فعالیت می کنند و بودجه آنها هم از طریق وزارت فرهنگ تامین می شود . البته برخی دیگر از اتحادیه ها بعدا بوجود آمدند ولی نسبت به این سه ، مستقل تر و خصوصی تر می باشند .

اصولا آهنگسازی در سیستم روسی ، هم از قدمت بالائی برخوردار است و هم در دنیا شناخته شده و از کیفیت بالائی برخوردار است و آهنگسازان برجسته ای از روسیه و آذربایجان تربیت شده اند و آهنگهای معروفی را به دنیای موسیقی تحویل داده اند .

فرنگیز علی زاده در سال ۱۹۴۷ میلادی در باکو متولد شده است. وی اولین تحصیلات موسیقی خود را در هنرستان دولتی آذربایجان در مدرسه موسیقی متوسطه برای کودکان مستعد انجام داد. آهنگسازی و پیانو را در هنرستان دولتی آذربایجان آموخت. وی در رشته آهنگسازی (۱۹۷۲ ، کلاس پروفسور قارا قارایف) و پیانو (۱۹۷۰ ، کلاس پروفسور اورفان خلیل اف) از هنرستان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۷۰ ، وی تدریس را در هنرستان دولتی آذربایجان (آکادمی موسیقی فعلی باکو) آغاز کرد و از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ به عنوان دستیار قرا قارایف کار کرد. خانم علیزاده در سال ۱۹۹۴ از رساله خود دفاع کرد و در سال ۱۹۹۸ عنوان استاد را به خود اختصاص داد.

فرنگیز علی زاده آهنگساز برجسته آذربایجان ، رئیس اتحادیه آهنگسازان آذربایجان. عضو اتحادیه آهنگسازان آذربایجان (۱۹۷۴) ، هنرمند خلق جمهوری آذربایجان (۲۰۰۰) ، یونسکو "هنرمند صلح" (۲۰۰۷) ، برنده "Glory" (۲۰۰۷) ، "افتخار" (۲۰۱۷) ، عضو هیئت امنای مرکز بین المللی چند فرهنگی گرایی باکو بوده  و به عنوان رئیس کنگره های (۲۰۰۷) ، (۲۰۱۲) و (۲۰۱۹) اتحادیه آهنگسازان آذربایجان انتخاب شد.

او یکی از مشهورترین چهره های فرهنگ موسیقی مدرن آذربایجان در جهان است. آثار وی توسط مجریان مشهور جهان در کنسرت ها و تئاترهای مهم خارج از کشور ، در جشنواره های بین المللی اجرا می شود. فعالیت علیزاده چند وجهی و گسترده است. او به عنوان آهنگساز ، پیانیست ، موسیقی شناس ، مدرس ، ارکستر ، موسیقی و شخصیت عمومی شهرت زیادی در عرصه بین الملل کسب کرده است. وی به عنوان پیانیست برای اولین بار در آذربایجان آثار آهنگسازانی چون آرنولد شنببرگ ، آلبان برگ ، آنتون وبرن ، پل هندیمیت ، اولیویه مسیان ، جان کیج ، سی کرام را اجرا کرد و نقش مهمی در تبلیغ آنها داشت. وی اولین مجری آثار بسیاری از آهنگسازان آذربایجانی بود. او در ارائه آثار خود هم به عنوان پیانیست و هم به عنوان رهبر ارکستر عمل می کند. وی یکی از برگزارکنندگان نخستین جشنواره های "موسیقی مدرن" در باکو (۱۹۹۱-۱۹۹۶) است.

خانم پروفسور علیزاده مولف بیش از ۸۰ اثر موسیقی و مولف دو کتاب موسیقی است . ده کتاب در مورد وی نوشته شده است. او چند سالی را در آلمان بسر برد که با دعوت رئیس جمهور این کشور به کشورش برگشت و مدیریت اتحادیه آهنگسازان آذربایجان را به او سپردند .اولین رئیس این اتحادیه ، اوزیر حاجی بی اف ،  بعد از وی سعید رستم اف ، بعد قاراقارایف ، توفیق قلی اف و بالاخره خانم فرنگیز علیزاده بوده است . معمولا انتخاب رئیس اتحادیه توسط خود اعضاء انتخاب می شود که به مدت ۵ سال ادامه می بابد . در حال حاضر ۲۲۰ آهنگساز و موسیقی دادن عضو این اتحادیه هستند . پرسنل اداری اتحادیه هم ۲۲ نفر هستند که زیرمجموعه وزارت فرهنگ آذربایجان محسوب می شوند .

خانم علیزاده با الهام از اشعار نسیمی آهنگ وزینی را در سالهای گذشته درست کرد که در حضور رئیس جمهور پرتغال جایزه خود را از آقای آقاخان رهبر اسماعیلیهای جهان دریافت نمود .

یکی از کارهای شاخص این اتحادیه برگزاری فستیوال موسیقی جاده ابریشم است که از سال ۲۰۱۰ بطور سالانه در  شهر شکی  تیرماه انجام می گیرد که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ انجام شد و سال گذشته و امسال به دلیل کرونا برگزار نمی شود .وی اگر چه در ایران نبوده است ولی نسبت به موسیقی ایران علاقه مند است  و معتقد است فیلمهای ایرانی  مایه فخر جهان اسلام  است و هنرمندان بسیار خوب و آهنگسازان قدرتمندی در ایران هستند و آماده هر گونه همکاری در خصوص تبادل استاد و مربی در موضوعات آهنگسازی و موسیقی بالاخص در آهنگسازی کودکان است .آذربایجان با داشتن آکادمی های موسیقی و سابقه طولانی موسیقی از زمان روسیه ، در این حوزه ظرفیت بالائی دارد و در صورت علاقمندی موسسات موسیقی و آهنگسازان ایرانی ، در این زمینه آمادگی همکاری دارد .

کد خبر 6120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =