عالیجناب کریل اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس «ارتدوکس جهانی: اولویت و جامعیت در دنیای آموزههای مسیحیت ارتدوکس» که در مسکو برگزار شده بود سخنانی در سرزنش اسقفی جهانی مطرح کرد. پاتریارک کریل برای چندین بار بارتولومیو یکم رهبر کلیسای قسطنطنیه را مورد سرزنش قرار داده و اظهار کرد که نسبت به مشروعیت رهبری او شک و تردید دارد.
پاتریارک خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس اظهارکرد: وضعیت امروز کلیسای ارتدوکس در سراسر دنیا دستخوش بحران شده است و درک ما از ساختار ارتدوکس قسطنطنیه نیز با همین بحران همراه شده است. به گفته خبرگزاری ریانوستی، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه خواهان جدا کردن ارتدوکس یونانی و مدیترانه ای از ارتدوکس اسلاو و اسقفی اعظم مسکو است. پاتریارک کریل خطاب به همه حاضرین گفت: من به عنوان رهبر کلیسای ارتدوکس موظف به پاسداری از حفظ و تحکیم مناسبات با تمامی کلیساهای ارتدوکس در اقصی نقاط جهان هستم و درد ناشی از تعاملات نامناسب اسقفی قسطنطنیه و کلیساهای زیر پرچم آن فراتر از تحمل من است. زیرا این کلیساها خواستار به رسمیت شناختن کلیسای خودکفا و مستقل اوکراین و در نتیجه، مشروعیت بخشیدن به تفرقه کلیسایی هستند.
امروز بر همه واجب است که درباره تفرقه کلیسایی تامل و تفکر کنند و نسبت به تفرقهاندازان و خطاکاران واکنش درست نشان بدهند. آیا کلیسایی که قوانین کلیسا را نقض میکند، میتوان مشروع دانست؟ قوانین کلیسا برای چنین رفتارهایی، پاسخ قاطع و مشخص دارد. پاتریارک از علمای دینی کشورهای مختلف که در اجلاس حضور داشتند خواست که درباره چگونگی بهکارگرفتن قوانین کلیسا و مفهوم و معنای آنها در وضعیت کنونی تامل و اندیشه کنند.
این اواخر متروپولیت ایلاریون رپیس بخش روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه تقریبا در هر برنامه روز شنبه که از کانال تلویزیون فدرال «راسیا-۲۴» پخش میشود، بارتولومیو یکم رهبر کلیسای قسطنطنیه را سرزنش میکند. گفتنی است که سخنان تحقیرآمیز ایلاریون خطاب به وی در هر هفته به همان صورت تکرار میشوند و عمدتا در کلام خود از واژه «دزد و غارتگر» استفاده میکند. مومنان آگاه با شنیدن این سخنان به یاد «دومین شورای جهانی افسس» در سال ۴۴۹ میلادی میافتند که نام آن در میان علمای کلیسا به «شورای راهزنان» مشهور است. شورای مذکور منجر به تسلط کوتاه مدت در امپراطوری بیزانس بر آموزهای شد که بعدها در کلیسای غرب و شرق به عنوان بدعت شناخته شد و در نهایت به شکاف و تفرقه میان مسیحیان انجامید.
آندره مِلنیکوف تحلیلگر روس، معاون سردبیر روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» در تحلیلی مینویسد: این افترا به بارتولومیو که پیوسته از سوی پاتریارک کریل تکرار میشود، با هدفی خاص صورت میگیرد. به احتمال زیاد، اثرات اطلاعاتی و احساسی حاصل از آن به گامهای عملی در میان مردم و بویژه مومنان خواهد انجامید. حتی عدهای از مومنان شروع به تقلید از وی کرده اند. اسقف مسکو سعی دارد در «قلمروی خود» یک اسقفی همچون قسطنطنیه یا همان ترکیه تشکیل بدهد، زیرا این مقصد محبوب گردشگران روس و انجمنهای مستقل کلیسایی است. زمانی که در اروپا و آسیای جنوب شرقی اسقف نشینهایی تشکیل شد، مسکو و قسطنطنیه به دلیل مناسبات حسنه امکان تشکیل چنین تشکیلاتی را نداشتند. اما امروز با گسیخته شدن روابط، برگزاری مراسم دینی مشترک ممنوع اعلام شده و اسقف قسطنطنیه ظاهرا جایگاه خود را حفظ کرده است، اگرچه در کلیسای ارتدوکس روسیه دیگر جایی ندارد و رهبران کلیساهای ارتدوکس در اوکراین نیز آنها را به رسمیت نمیشناسند. پاتریارک مسکو برای بارتولومیو در دادگاه های حل اختلاف بین المللی کلیساها حقی قائل نیست و امتیازات آنها را به رسمیت نمیشناسد.
ظاهراً اقدامات کلیسای ارتدوکس روسیه به همینجا ختم نمیشود. این سوال پیش میآید که با طرح مساله عدم مشروعیت بارتولومیو، چه بر سر رهبری مسیحیان قسطنطنیه میآید؟ در نتیجه شورای راهزنان، در تمام امپراتوری بیزانس جابجایی صورت گرفت و پس از مرگ امپراطور فیودوی دوم، ملحدین سرنگون شدند. اگر شرایط کنونی را با آن دوره مقایسه کنیم، باید در انتظار برگزاری دادگاه ارتدوکس و برکناری بارتولومیو و به تبع آن، انتخاب اسقف جدید قسطنطنیه باشیم. در دنیای امروز، کلیسا فاقد چنین ساختار و سازمانی است، پس شرایط چنین میطلبد که سیستم ارتدوکس جهانی به صورت موازی با سایر نهادها تشکیل شود. سال ۲۰۱۹ کلیسای ارتدوکس اوکراین پیشنهاد تشکیل چنین سازمانی را داد که همه آن را اقدامی افراطیگرایانه قلمداد کردند و به مرحله اجرا درنیامد.
کلیسای ارتدوکس روسیه همیشه در نهایت آرامش و کاملا حساب شده گام برداشته است. در آستانه برگزاری کنفرانس و اظهارات جناب کریل، متروپولیت ایلاریون با جون سالیوان سفیر امریکا در روسیه ملاقات داشت. به درخواست سفیر امریکا، متروپولیت ایلاریون درباره صفحات پر از مشقت تاریخ کلیسای روسیه در دوران حاکمیت ایدئولوژی آتئیسم (خداناباوری)و همچنین احیای کلیسا از ۳۰ سال پیش و بازسازی خرابه های بهجامانده از کلیساها و معابد، احداث کلیساهای جدید و جریان زندگی امروز کلیسا، تغذیه معنوی شهروندان روس در خارج از مرزهای کشور و وضعیت گفت وگوهای دینی و مذهبی در روسیه تعریف کرد. علاوه بر همه اینها، متروپولیت ایلاریون و سایر کارکنان کلیسا پیوسته به شهروندان کشور یادآور میشوند که بارتولومیو چه شخصیتی دارد، چه کسی او را هدایت میکند و دستگاه ریاست جمهوری واشنگتن پروژه دفاع از اوکراین را با دستان او پیش میبرد.
عالیجناب کریل اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه در جمع شرکتکنندگان در کنفرانس «ارتدوکس جهانی: اولویت و جامعیت در دنیای آموزه های مسیحیت ارتدوکس» که در مسکو برگزار شده بود سخنانی در سرزنش اسقفی جهانی مطرح کرد. پاتریارک کریل برای چندین بار بارتولومیو یکم رهبر کلیسای قسطنطنیه را مورد سرزنش قرار داده و اظهار کرد که نسبت به مشروعیت رهبری او شک و تردید دارد.
پاتریارک خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس اظهارکرد: وضعیت امروز کلیسای ارتدوکس در سراسر دنیا دستخوش بحران شده است و درک ما از ساختار ارتدوکس قسطنطنیه نیز با همین بحران همراه شده است. به گفته خبرگزاری ریانوستی، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه خواهان جدا کردن ارتدوکس یونانی و مدیترانه ای از ارتدوکس اسلاو و اسقفی اعظم مسکو است. پاتریارک کریل خطاب به همه حاضرین گفت: من به عنوان رهبر کلیسای ارتدوکس موظف به پاسداری از حفظ و تحکیم مناسبات با تمامی کلیساهای ارتدوکس در اقصی نقاط جهان هستم و درد ناشی از تعاملات نامناسب اسقفی قسطنطنیه و کلیساهای زیر پرچم آن فراتر از تحمل من است. زیرا این کلیساها خواستار به رسمیت شناختن کلیسای خودکفا و مستقل اوکراین و در نتیجه، مشروعیت بخشیدن به تفرقه کلیسایی هستند.
امروز بر همه واجب است که درباره تفرقه کلیسایی تامل و تفکر کنند و نسبت به تفرقه اندازان و خطاکاران واکنش درست نشان بدهند. آیا کلیسایی که قوانین کلیسا را نقض میکند، میتوان مشروع دانست؟ قوانین کلیسا برای چنین رفتارهایی، پاسخ قاطع و مشخص دارد. پاتریارک از علمای دینی کشورهای مختلف که در اجلاس حضور داشتند خواست که درباره چگونگی بهکارگرفتن قوانین کلیسا و مفهوم و معنای آنها در وضعیت کنونی تامل و اندیشه کنند.
این اواخر متروپولیت ایلاریون رپیس بخش روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه تقریبا در هر برنامه روز شنبه که از کانال تلویزیون فدرال «راسیا-۲۴» پخش میشود، بارتولومیو یکم رهبر کلیسای قسطنطنیه را سرزنش میکند. گفتنی است که سخنان تحقیرآمیز ایلاریون خطاب به وی در هر هفته به همان صورت تکرار میشوند و عمدتا در کلام خود از واژه «دزد و غارتگر» استفاده میکند. مومنان آگاه با شنیدن این سخنان به یاد «دومین شورای جهانی افسس» در سال ۴۴۹ میلادی میافتند که نام آن در میان علمای کلیسا به «شورای راهزنان» مشهور است. شورای مذکور منجر به تسلط کوتاه مدت در امپراطوری بیزانس بر آموزه ای شد که بعدها در کلیسای غرب و شرق به عنوان بدعت شناخته شد و در نهایت به شکاف و تفرقه میان مسیحیان انجامید.
آندره مِلنیکوف تحلیلگر روس، معاون سردبیر روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» در تحلیلی مینویسد: این افترا به بارتولومیو که پیوسته از سوی پاتریارک کریل تکرار میشود، با هدفی خاص صورت میگیرد. به احتمال زیاد، اثرات اطلاعاتی و احساسی حاصل از آن به گامهای عملی در میان مردم و بویژه مومنان خواهد انجامید. حتی عده ای از مومنان شروع به تقلید از وی کرده اند. اسقف مسکو سعی دارد در «قلمروی خود» یک اسقفی همچون قسطنطنیه یا همان ترکیه تشکیل بدهد، زیرا این مقصد محبوب گردشگران روس و انجمنهای مستقل کلیسایی است. زمانی که در اروپا و آسیای جنوب شرقی اسقف نشینهایی تشکیل شد، مسکو و قسطنطنیه به دلیل مناسبات حسنه امکان تشکیل چنین تشکیلاتی را نداشتند. اما امروز با گسیخته شدن روابط، برگزاری مراسم دینی مشترک ممنوع اعلام شده و اسقف قسطنطنیه ظاهرا جایگاه خود را حفظ کرده است، اگرچه در کلیسای ارتدوکس روسیه دیگر جایی ندارد و رهبران کلیساهای ارتدوکس در اوکراین نیز آنها را به رسمیت نمیشناسند. پاتریارک مسکو برای بارتولومیو در دادگاه های حل اختلاف بینالمللی کلیساها حقی قائل نیست و امتیازات آنها را به رسمیت نمیشناسد.
ظاهراً اقدامات کلیسای ارتدوکس روسیه به همینجا ختم نمیشود. این سوال پیش میآید که با طرح مساله عدم مشروعیت بارتولومیو، چه بر سر رهبری مسیحیان قسطنطنیه میآید؟ در نتیجه شورای راهزنان، در تمام امپراتوری بیزانس جابجایی صورت گرفت و پس از مرگ امپراطور فیودوی دوم، ملحدین سرنگون شدند. اگر شرایط کنونی را با آن دوره مقایسه کنیم، باید در انتظار برگزاری دادگاه ارتدوکس و برکناری بارتولومیو و به تبع آن، انتخاب اسقف جدید قسطنطنیه باشیم. در دنیای امروز، کلیسا فاقد چنین ساختار و سازمانی است، پس شرایط چنین میطلبد که سیستم ارتدوکس جهانی به صورت موازی با سایر نهادها تشکیل شود. سال ۲۰۱۹ کلیسای ارتدوکس اوکراین پیشنهاد تشکیل چنین سازمانی را داد که همه آن را اقدامی افراطی گرایانه قلمداد کردند و به مرحله اجرا درنیامد.
کلیسای ارتدوکس روسیه همیشه در نهایت آرامش و کاملا حساب شده گام برداشته است. در آستانه برگزاری کنفرانس و اظهارات جناب کریل، متروپولیت ایلاریون با جون سالیوان سفیر امریکا در روسیه ملاقات داشت. به درخواست سفیر امریکا، متروپولیت ایلاریون درباره صفحات پر از مشقت تاریخ کلیسای روسیه در دوران حاکمیت ایدئولوژی آتئیسم (خداناباوری)و همچنین احیای کلیسا از ۳۰ سال پیش و بازسازی خرابههای بهجامانده از کلیساها و معابد، احداث کلیساهای جدید و جریان زندگی امروز کلیسا، تغذیه معنوی شهروندان روس در خارج از مرزهای کشور و وضعیت گفت وگوهای دینی و مذهبی در روسیه تعریف کرد. علاوه بر همه اینها، متروپولیت ایلاریون و سایر کارکنان کلیسا پیوسته به شهروندان کشور یادآور میشوند که بارتولومیو چه شخصیتی دارد، چه کسی او را هدایت میکند و دستگاه ریاست جمهوری واشنگتن پروژه دفاع از اوکراین را با دستان او پیش میبرد.
نظر شما