گروه مطالعاتی «پلتفرومها» در پژوهشی مشترک با مرکز ملی مدیا گروپ نظرسنجیهایی در رابطه با محتوای برنامه های رادیو و تلویزیونی و مخاطبین در روسیه انجام داده اند.
بر اساس این تحقیق، ۷۶ درصد از شرکتکنندگان نظرسنجیها در سنین ۱۸ تا ۳۴ سال ترجیح میدهند فیلمها و سریالها را به صورت استریم و یا فایلهای دانلودی تماشا کنند و ۳۴ درصد اشتراک خریداری میکنند. ۶۵ درصد افراد حاضر در نظرسنجی نیز برنامههای تلویزیون را به صورت تفریحی تماشا میکنند.
بر پایه این تحقیق ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۵۵ سال فیلمها و سریالها را از تلویزیون تماشا میکنند. ۵۰ درصد افراد در همین گروه سنی برنامه های ذکر شده را از بسترهای آن لاین و به صورت رایگان دنبال میکنند. تنها ۱۹ درصد از پلتفرم های کارتی (آبونمان) استفاده میکنند.
تولید کنندگان محتوا برای جذب جوانان رقابت تنگاتنگی دارند زیرا این گروه سنی مصرف کنندگان اصلی خدمات پرداختی هستند. برای جذب جوانان عمدتا از از سرگرمی هایی همجون بازی، پلتفرمهای ویدئو و شبکه های اجتماعی بهره میگیرند. مصرفکنندگان از نظر توجه به محتوا به دو بخش اصلی تقسیم میشوند: برنامه های دوران شوروی و پساشوروی.
محققین به این نتیجه رسیده اند که مخاطبین برنامه های پساشوری نسلی است که در دهه نود تربیت شده اند. جوانان بیشتر به موضوعات منحصربفرد، کیفیت فیلمبرداری و جلوه های ویژه توجه دارند و معیار مقایسه برای آنها فیلمهای خارجی است و نه فیلمهای دوره شوروی. جوانان به محیط زیست و ارزشهای فردی و تلاش برای دستیابی به آزادی فردی و استقلال و سازگاری با تحولات علاقه دارند. نسل جوان به دنبال موضوعات داغ و بحثبرانگیز است که میتواند توسعه جامعه بشری باشد یا خشونت در مدارس و امثال آن.
برای مخاطب علاقهمند به برنامه های دوره شوروی، نقش تربیتی فیلم، خوشبینی و نمایش ویژگیهای مثبت افراد و جامعه اهمیت دارد. در واقع تحکیم و تقویت نهادهای سنتی همچون خانواده، میهنپرستی و احترام به آداب و سنن در درجه اول اهمیت قرار دارد. این گروه به فیلمهای تاریخی، جنگ و بیوپیک علاقه دارند. کارشناسان در تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که پلتفرمها کنونی رضایت خاطر جوانان را بیشتر از گروه دوم فراهم میکنند.
نظر شما